Skriv ut  

SAS tränar piloterna för nya A320 neo

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 september 2016
Stockholm får allt fler Airbus-maskiner. Därför är omskolningen av piloterna inför nya A320neo i full gång. Samtliga shorthaul-piloter på Arlanda ska utbildas på den nya versionen.

SAS Airbus A320 neo
Airbus A320 neo

I september levereras de första A320neo som SAS beställt och sammanlagt ska fyra maskiner flygas upp till Stockholm under resten av året. Sedan kommer ytterligare elva under nästa år, sju under 2018 och åtta under 2019. Därefter finns de 30 beställda på plats och de ska alla vara placerade på Arlanda.

Det är till vissa delar en omsvängning från tidigare planer då maskinerna skulle delas mellan Arlanda och Kastrup.

– Vi tänker inte i termerna av baser på samma sätt som vi gjorde tidigare. Istället är det efterfrågan som styr scheduleringen. Att betrakta hela A320-flottan som en enhet ger oss större flexibilitet när flygprogrammen opereras.

Det säger Peter Vos, base chief pilot på Arlanda till Flygtorget, som just nu är mitt uppe i det omskolningsprogram som de cirka 400 shorthaul-piloterna i Stockholm ska genomgå de kommande tre åren. Det är ett delikat pussel när 20 piloter åt gången ska tillbringa en månad i Toulouse där Airbus sköter den grundläggande grundskolningen, som sedan följs upp av tre veckor i Stockholm. Där sker OCC, operators conversion course med bland annat teori, prestandaberäkningar och simulatortid som anpassning till förhållanden som råder i SAS.

Den första gruppen piloter är redan i Toulouse för att vara klara med sin omskolning när de första maskinerna anländer. Sedan ska den fortsatta utbildningen synkas med inflödet av flygplanen under de kommande åren.

A320neo har kapacitet att flyga längre än de B737 som ingår i flottan, dessutom med 15 procent mindre bränsleförbrukning. Det ger en besparing på cirka 5 000 ton per år och flygplansindivid. Trots den ökande kapaciteten ska de enbart användas på linjenätet i Skandinavien och Europa.

– Men det kan öppna för en del flygningar längre än vad vi gör idag.

I och med att Arlanda får ett utökat antal A320neo och A320classic förflyttas också successivt flottan av B737 till Oslo som då får övergripande ansvar för Boeing-maskinerna. På Arlanda finns även de fyra A330E som nyligen fasats in i långlinjeflottan. I princip kan piloterna gå direkt över från A320neo till A330E men SAS använder en kortare CTC, conversion type course. På sikt kan det innebära att piloterna på Arlanda blir mer flexibla när det gäller vilken flygplanstyp de flyger.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Mr €
Skrivet av CB, 2016-09-09 08:37:17
Det hade inte hänt för 15-20 år sedan eftersom då fanns en uppdelning mellan Sverige Norge och Danmark, dvs var och en hade sina egna flygplan. Nu jobbar SAS mer som ett centraliserat bolag inte tre.

A330E flyger ibland från CPH och A340 från STO och OSL eftersom det jobbas flexibelt och allt styrs av behoven. Det finns inga fasta flygmaskiner på fasta rytter, så A320neo kan mycket väl dyka upp på inrikesflighter. Det här har knappast med någon konkurrent att göra.

Anmäl inlägget
Ruter
Skrivet av Flyg, 2016-09-08 22:54:16
Vet någon om de nya A320NEO maskinerna även kommer synas i inrikes trafiken? Vore bra om inte all inrikes trafik blev opererad av ATR eller CRJ, då de senare nämnda inte tar special bagage.
Anmäl inlägget
SE
Skrivet av HansO, 2016-09-08 17:14:02
För 15-20 år sedan hade flertalet registrerats i Sverige och inte som alla i Norge
Anmäl inlägget
SK o CPH
Skrivet av Mr €, 2016-09-08 09:29:37
Denna logiska lösning hade aldrig hänt för 15-20 år sedan i SAS. Då var CPH mäktigare och de nya Airbus'arna "deras". Tack vare Norwegians konkurrens måste SAS jobba mer och mer affärsmässigt.
Anmäl inlägget
Inte alla...
Skrivet av Maverick, 2016-09-08 05:52:55
Enda faktafelet är att inte ALLA piloter skolas om då också B737 blir kvar på Arlanda över i dagsläget obestämd framtid och då vore det ju dumt att skola om ALLA piloter...
Anmäl inlägget
Artikel
Skrivet av Bra!, 2016-09-07 08:39:11
En utmärkt artikel av Flygtorget den här gången som stämmer faktamässigt eftersom man ringt och intervjuat SAS. Fortsätt så framöver.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev