I början av mars förra året sparkades Avies ut från den upphandlade trafiken i Sverige. Kritiken mot flygbolagets flygningar på de tre sträckorna Torsby-Arlanda, Sveg-Arlanda och Pajala-Luleå var hård. I första hand gällde det en bristande flygsäkerhet och dåligt underhåll av de Jetstream 32 som flög trafiken. Men flygbolaget hade också haft svårigheter att över huvud taget hålla tidtabellerna och tvingades flera gånger betala böter för inställda flygningar.
Sedan följde ett rättsligt efterspel för att försöka lösa alla de skulder som det estländska flygbolaget lämnat efter sig. Till slut tröttnade två svenska företag, SwedeWings som hyrt ut flygkapacitet och Bromma Air Maintenance, BAM som stått för underhåll, på att flygbolaget inte gjort rätt för sig och begärde Avies i konkurs.
Ärendet hamnade hos en domstol i Estland som då begärde Avies i konkurs, dels på grund av de obetalda räkningarna, dels på grund av att bolaget inte lämnat in bokslut och andra underlag till de estländska myndigheterna. Det följdes sedan av att de estniska flygmyndigheterna i april i år drog in flygbolagets AOC.
– Att vi ställt flygbolaget på marken ger ledningen för Avies möjlighet att rekonstruera och förbättra verksamheten och ta itu med de missförhållanden som råder, skriver CAA då i ett pressmeddelande.
Det verkar nu som att flygbolaget, enligt medieuppgifter i Estland gjort just det. Riktigt vilka åtgärder som gjorts är oklart men personalminskningar har förbättrat ekonomin samtidigt som själva flygverksamheten har genomgått ”olika förbättringar”. Enligt uppgift ska också förhandlingarna med BAM och SwedeWings vara på väg att avslutas. Det kan i så fall bana väg för att flygbolaget börjar flyga igen.
Vilken sorts trafik som Avies tänker ägna sig åt efter en comeback är okänt. Den tidigare hemsidan finns inte längre och de linjer som flygbolaget flög, bland annat Tallinn – Arlanda, är nedlagda.