Monarch Airlines
Nästa år fyller det brittiska flygbolaget Monarch Airlines femtio år. Det som ursprungligen startades som ett renodlat charterbolag är nu mitt uppe i en omställningsperiod, bort från uppdragsflygningar och istället linjetrafik på egna villkor. I första hand är det ungefär samma destinationer kring medelhavet som under chartertiden som numera ingår i linjenätet, men i dagarna presenterades också planerna på tre rutter till Sverige. Den 28 april startar trafik på Luton, Birmingham och Manchester, tre städer i Storbritannien där flygbolaget har egna baser.
– Det är första gången som Monarch börjar flyga på Sverige i linjetrafik så det är extra roligt att de också blir på helårsbasis, säger Katja Sihlbom på Swedavia som arbetat med Monarchs första etablering i Norden.
På två av destinationerna, Birmingham och Luton blir Monarch ensamma. Manchester däremot trafikeras av både SAS och Norwegian men räknas trots det som en ”underserved” destination i Swedavias analyser.
– Vi ser att det finns utrymme för ytterligare en leverantör på sträckan. Särskilt som Monarch har ett starkt fäste i Storbritannien och därmed lockar inkommande passagerare. Idag har sträckan cirka 70 000 passagerare per år one-way men 10 000 av dem reser via någon transitflygplats.
I dag flyger SAS och Norwegian 13 avgångar i veckan till Manchester och mot det sätter det brittiska flygbolaget in tre rotationer i veckan. Monarch ska inledningsvis använda antingen A320 eller A321 på den nya linjen medan Norwegian använder B737-800 och SAS omväxlande B737-800 och B737-600. Blir Monarch kvar på Arlanda blir det troligen B737 även där eftersom flottan från 2018 ska bytas ut mot just B737 i version MAX8.
Monarch räknas inte in bland de traditionella lågkostnadsbolagen och menar att de har betydligt högre nivå på servicen än till exempel Ryanair och Wizz. De nya linjer som kan bli aktuella är också sådana där inte Ryanair och EasyJet flyger. Michael O’Leary på Ryanair har tidigare talat om Skandinavien som en framtida stark marknad i Europa men har inte gjort allvar av den analysen med fler linjer. Easyjet, som i dagarna aviserade en ny linje mellan Arlanda och – Lyon, är trots det inte särskilt aktiva med trafik till Sverige. Det har lämnat planen öppen för Monarch.
– Det finns ett ökande intresse för Storbritannien bland svenska resenärer. Förhoppningsvis kan det locka till fler frekvenser och fler brittiska flygbolag.