Skriv ut  

Skandinaviens flygbolag fyller 70 år

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 september 2016
Det är än idag en udda konstruktion i flygbolagsvärlden: Tre länder äger ett gemensamt flygbolag. Och det går knappt att räkna alla de gånger som SAS varit uträknat. Men i morgon, den 17 september fyller den Skandinaviska stoltheten 70 år.

SAS
SAS

Den första flygningen i det nybildade skandinaviska flygbolagets färger blev försenad. Flygplanet, en DC-4 döpt till Dan Viking tvingades avbryta flygningen till New York och återvända till Bromma. Dels var det motorproblem, dels hade man glömt ta bort pinnarna som höll flaggvimplarna utanför flightdeck.

Men efter ett par timmar på marken kunde planet lyfta och på 25 timmar flyga sträckan längs rutten Stockholm – Köpenhamn – Prestwick – Gander fram till La Guardia i New York.
SAS flygvärdinna
SAS flygvärdinna

Trots missödet kom maskinen alltså iväg den där dagen för 70 år sedan och därför är det just den 17 september som är SAS officiella födelsedag. Men det går lika gärna att se den 1 augusti som bemärkelsedag, det var då som företrädare för de tre länderna, från både politiken och näringslivet, skrev under det dokument som slog samman tre små nationella flygbolag till ett större och med en ägarkonstruktion unik både då och idag: Tre länder äger sedan dess gemensamt ett flygbolag. En av grundtankarna var att de tre länderna kompletterade varandra: Norrmännen var duktiga på internationell handel och frakt, danskarna var bra säljare och svenskarna hade det tekniska och administrativa kunnandet.

Det är en konstruktion som fått sina smällar genom åren och som med jämna mellanrum ifrågasatts, om inte annat ur ett rent affärsmässigt perspektiv. Ägandet ligger ju kvar på samma sätt idag som för 70 år sedan: Sverige äger 21,4 procent, Norge 14,3, Danmark 14,3 och näringslivet 50 procent. Den fördelningen avspeglade sig direkt i det nya flygbolaget. När väl den första flygningen till New York var genomförd rullade det på med två flygningar i veckan, en från Bromma, en från antingen Köpenhamn eller Oslo. Rättvisa skulle naturligtvis råda. Sedan är ju rättvisa alltid något som styrs av betraktarens ögon.

Inledningsvis var det interskandinaviska samarbetet enbart knutet till de interkontinentala flygningarna till Nord- och Sydamerika. Det kom att dröja fram till 1951 innan det konsortium vi ser idag var på plats med ansvar för all trafik under namnet SAS.

Ivern att expandera var det dock inga problem med. I november 1946, samtidigt som invigningen av den nya linjen till Montevideo och Buenos Aires, kunde tidningarna rapportera om en rekordorder: SAS hade beställt 17 DC-6:or från Douglasfabriken i USA. Kostanden var svindlande 50 miljoner svenska kronor. Det motsvarar cirka 1,4 miljarder i dagens penningvärde, så med den moderna flygindustrins mått mätt kom nystartade SAS relativt billigt undan när den första långlinjeflottan köptes in. En ny A350-900, som SAS får om två år, kostar cirka 2,2 miljarder enligt den officiella prislistan.

Bara det visar på vad som hänt i den mest dynamiska av branscher under de 70 år som gått sedan Dan Viking taxade ut från plattan på Bromma.

Flygtorget lyfter på hatten och gratulerar en osedvanligt pigg 70-åring!

Den som vill botanisera i många av de detaljer som finns kring SAS 70 år i luften, kan göra det på www.scandinaviantraveller.com



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dito pax
Skrivet av cph4ever, 2016-09-19 13:17:32
#Kurtan....så vad det med paxen med.Snyggare och betydligt mer stil??????????
Anmäl inlägget
¤¤¤¤¤
Skrivet av Kurtan, 2016-09-18 20:30:15
Flygvärdinnorna v ar snyggare och dito snyggare uniforner förr!
Kolla bara på bilden ovanför!
Anmäl inlägget
Skandinaviens flygbolag?
Skrivet av Anton, 2016-09-18 20:21:12
Det är inte Skandinaviens flygbolag, det är Danmarks!...alldeles oavsett ägarstruktur!
Anmäl inlägget
I USA kan har man ingen
Skrivet av Janne, 2016-09-17 08:35:42
övre åldersgräns dvs ingen diskriminering på crew.

http://onemileatatime.boardingarea.com/2016/05/29/oldest-flight-attendant/


Anmäl inlägget
Grattis!
Skrivet av To, 2016-09-16 18:26:53
Stort Grattis! Reser alltid med SAS. Beträffande åldern på kabinanställda har den sjunkit, nu är det en trevlig mix av äldre och yngre i kaninerna! Go SAS!
Anmäl inlägget
Hurra! Hurra! Hurra!
Skrivet av Chris, 2016-09-16 13:48:13
Stort Grattis och hoppas det blir många år till!
Anmäl inlägget
;-)
Skrivet av Linkan, 2016-09-16 12:47:31
Samma ålder som deras kabinanställda
Anmäl inlägget
Grattis i förskott
Skrivet av Ruben, 2016-09-16 07:49:15
Grattis i förskott!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev