Skriv ut  

Luftrummet över Ryssland fortsatt stängt för Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 september 2016
I början av nästa år ska frågan tas upp igen: Ska Norwegian få flyga över Ryssland. Hittills är det nej på den punkten och det går ut över både Norwegian och Arlanda.

Norwegian har idag bara en linje österut, till Bangkok. Den måste dessutom flygas längs en betydligt mer västlig bana än rutten hos övriga flygbolag eftersom Norwegian inte har tillstånd att flyga över Ryssland.

– Det ger närmare en timme längre flygtid och även om vi har bränsleeffektiva Dreamliners är det är trist för passagerarna med längre flygtid och det är heller inte bra för miljön, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.

Det är Luftfartsavtalet med Ryssland som ställer till problemen. I praktiken härstammar det från 1956 och undertecknades med dåvarande Sovjet och skrevs 1990 om med Ryssland. Innehållet är dock detsamma och tillåter bara ett flygbolag per land att flyga över Ryssland. Det är därför som Norwegian behöver en timme längre tid i luften på linjen till Bangkok.

Det finns en tydlig vilja från svenska myndigheters sida att modernisera avtalet och öppna för fler aktörer, bland annat Norwegian.

– Det går trögt, om jag ska uttrycka mig försiktigt, säger Lars Österberg på näringsdepartementet och är den person som ansvarar för frågan.

Senast i höstas möttes svenska och ryska myndigheter för att diskutera avtalet men utan direkt framgång. Faktum är att det egentligen inte finns något konkret svar på varför luftrummet fortfarande är stängt.

– Vi har fått höra olika argument, bland annat att vi i så fall enbart måste ha norska besättningar ombord. Men det är en omöjlighet för ett flygbolag med flera internationella baser, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Björn Kjos har vid ett flertal tillfällen talat om Asien som den stora framtidsmarknaden och att Arlanda har möjlighet att bli en stor hubb för trafiken västerut därifrån. Allt pekar också mot att Stockholm får pre-clearence till USA, något som i ett slag skulle öka Arlandas möjligheter att växa. I ett sådant framtidsscenario har Norwegian ett flertal linjer österut från Arlanda, inte bara med de stora långlinjemaskinerna och till de stora destinationerna i Asien. De nya A320neoLR som är på väg in i flottan öppnar för trafik till sekundära destinationer ibland annat Indien och Pakistan. Men utan möjligheter att flyga över Ryssland lär de inte bli av. Med ett ryskt tillstånd ser Norwegian även möjligheten att kunna konkurrera med de tre stora flygbolaget i mellanöstern.

– Våra politiker borde våga sätta ner foten och kräva att vi får flyga över Ryssland eftersom Ryssland får flyga över Sverige. Det skulle gynna Sverige på alla sätt i form av fler direktlinjer till tillväxtländer, vilket dessutom är helt enligt näringsminister Dambergs önskemål, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Ett moderniserat luftfartsavtal med Ryssland skulle också gagna de övriga storflygplatserna i Skandinavien. Kastrup har påpekat att det öppnar för bättre konkurrens på linjer som Shanghai, Beijing och andra destinationer där bara ett flygbolag från respektive land idag tillåts flyga.

– Vi tar upp frågan med jämna mellanrum eftersom vi vill ha bort den här typen av begränsningar. Nästa gång det är aktuellt är i början av 2017, säger Lars Österberg.



Kommentera artikeln
Det finns 22 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Gör man inte rätt för sig..
Skrivet av Jonte, 2016-09-21 22:32:36
Norwegian fortfarande på svarta listan, de följer inte gällande lagar och regler inom EU.
http://www.radron.se/svarta-listan/
Det finns ingen anledning för EU att hjälpa Dy...

Anmäl inlägget
Fler bolag än DY
Skrivet av Olle, 2016-09-21 14:49:41
Nu är det ju så att det finns fler bolag än DY som inte har tillstånd för att flyga över Ryssland. Jobbar ni i branschen så borde ni veta att det finns bolag med svenskt AOC och svenska registreringar som har samma problem.
Anmäl inlägget
Skatter
Skrivet av Rätt, 2016-09-21 09:04:02
När Norwgiean inte betalar arbetsgivaragifter och skatter för sin personal så skall man inte heller få dra nytta av underlättnade i Sverige. Hoppas Svenska regeringen står fast vid detta för lång tid framöver. Allt blir enklare om man gör rätt för sig.
Anmäl inlägget
Stäng luftrummet helt
Skrivet av Putin, 2016-09-20 22:22:17
för ryssarna i EU. De kan väl flyga över sina diktatur kompisars länder. Vi behöver deras flygplan lika lite som deras olja och tråkiga inställning til fri-och rättigheter.
Anmäl inlägget
AM crew
Skrivet av Johnnie Kobbelgaard, 2016-09-20 21:31:44
Amerikansk crew på DYs 787 flyver ikke øst, kun vest flyvninger...
Anmäl inlägget
Grandfathers rights
Skrivet av Linkan, 2016-09-20 19:04:57
SAS har ett historiskt AOC som fanns när EU bildades. Man har det enligt principen "grandfathers rights". Detta är normalt när förändringar görs.

Körkortslagstiftningen tillämpar ofta en princip som kallas ”grandfather rights”. Det innebär att gamla regler kan fortsätta att gälla för den som redan har ett körkort när nya regler införs.
En regel som tillämpas på många områden och som inte ses som orättvis.


Anmäl inlägget
SAS konkurrensfördel
Skrivet av Flyglisa, 2016-09-20 14:00:08
SAS har ETT samskandinaviskt AOC som ger enorma kostnads- och effektivitetsbesparingar - men det får inte Norwegian ha - det borde vara lika konkurrensvillkor i en extremt hårt konkurrensutsatt bransch.
Anmäl inlägget
@Evert
Skrivet av Peter, 2016-09-20 12:48:14
Norwegian nekas ett AOC likt SAS. Detta skapar konkurrensfördelar vilket borde förbjudas.

Avtalet har inget med EU att göra. Men Norge kanska borde stänga överflygningar för ryssarna ett tag för att kräva ett norsk ryskt avtal.

SAS vet att de är körde när väl baggen flyger över Ryssland.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Darth Vader, 2016-09-20 12:44:06
Att Ryssland gör nåt för att begränsa Norwegians regelshopping, och arbetskraftsshopping.
Anmäl inlägget
Omöjligt med Norsk besättning?
Skrivet av Don Cabrón, 2016-09-20 11:46:38
Hur kan det vara omöjligt att flyga ett plan med helt Norsk besättning? (Möjlighet till en kass Norgehistoria) Tyder tyvärr till ovilja/kass personal avdelning hos Norwegian.
Anmäl inlägget
Bekvämlighetsflagg och arbetskraftsshopping.
Skrivet av CB, 2016-09-20 11:31:37
Försök inte vrida strålkastaren bort från att detta är anledningen till att Ryssland säger nej.

DY's fanclub vrålar "ORÄTTVIST" eller "RÄDD FÖR KONKURRENS".

Sanningen är att Norwegian inte är konkurrenskraftiga utan att böja reglerna. Det har sitt pris!
Anmäl inlägget
Börja med.....
Skrivet av Evert, 2016-09-20 11:30:40
Som nr 1. Skall Norge gå med i EU om man vill ha lika fördelar!
Som nr 2. Skall Norwegian registrera sig och ha AOC i alla Nordiska länderna, för att besitta samma fördelar som tex. SAS.
Sedan kan vi snacka.......
Anmäl inlägget
Lomvi,
Skrivet av NN, 2016-09-20 11:29:34
innfør kvoter for russerne for overflyging i norsk FIR, en av deres, en av vår i russiske FIR'er.

I dag har Aeroflot omtrent ubegrenset i norsk FIR. Inntil nylig hadde de også betydelig antall når Transaero var oppegående.

Skulle Aeroflot måtte fly rundt Bodo Oceanic, er det en betydelig omvei.
Anmäl inlägget
Läs
Skrivet av sv Morris, 2016-09-20 10:53:15
artikeln en gång till, och tänk till.
Anmäl inlägget
Vädersträck
Skrivet av Morris, 2016-09-20 10:36:26
Tror artikelförfattaren behöver plugga på vädersträcken lite!
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av sv PH, 2016-09-20 10:04:38
ska SAS flyga med dansk/norsk registrerade plan, mellan Sverige och övriga världen?
Wake up PH, eller vill du ha monopol?
Anmäl inlägget
@ Pierre holmgren
Skrivet av Börje, 2016-09-20 10:04:25
Så varför får SAS flyga med kinesiska och japanska flygvärdinnor som de gör idag om det hänger på nationalitet?
Anmäl inlägget
Japan
Skrivet av Ali, 2016-09-20 09:34:03
I morse var Japan Airlines och All Nippon inne i Ryssland samtidigt, hmm
Anmäl inlägget
Steng for russere
Skrivet av Lomvi, 2016-09-20 09:27:29
Nå må det snart være nok. Steng norsk luftrom for samtlige russiske fly! La dem fly rundt Norge når de skal til Amerika!
Anmäl inlägget
Aeroflot da?
Skrivet av pierre holmgren, 2016-09-20 09:11:47
Det er umuligt for et internationalt flyselskab bare at have crew fra et land ombord. Hmmm rimeligt krav fra russerne da Aeroflot bare har russere ombord så klart at de ikke forstår hvorfor der skal flyve amerikanere på et norsk reg fly mellem ARN og BKK , virker temmelig märkeligt for at sige det mildt.
Anmäl inlägget
Vad är problemet?
Skrivet av Kalle, 2016-09-20 08:51:28
Vad är problemet?
Regga kärrorna i Norge så slipper du problemet snålgubben Kjos!!
Anmäl inlägget
Sverige (EU's) relation med Ryssland?
Skrivet av Ruben, 2016-09-20 08:47:30
Sverige ligger nog inte så bra till just nu hos Ryssland, efter diverse kritiska uttalanden, så svenska politiker väger lätt i den frågan.......
Det lär nog dröja minst 10 år och då måste bla. sanktioner samt relationerna / vänskapen till Ryssland från EU ha blivit betydligt bättre än vad den är idag!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev