TUIfly Nordic är en del av stora TUIfly, en flygbolagskoncern som omfattar Thomson Airways i England, TUIfly i Tyskland, Jetairfly i Belgien, Corsairfly i Frankrike och Arkefly i Holland. Sedan en tid pågår arbetet med att samordna alla flygbolagen, där svenska TUIfly Nordic är den minsta enheten, i ett sammanhållet flygbolag. Men det finns också ekonomiska problem kring flygandet och ägaren, resekoncernen TUI, har planer på att sälja just flygverksamheten, främst för att konkurrensen från de europeiska lågkostnadsbolagen blivit allt hårdare. I sin tur har det inneburit att den cirka 140 flygplan stora gemensamma flygplansflottan dras med en betydande överkapacitet.
En av de konkurrenterna är Easyjet och är en av två allvarliga spekulanter på hela eller delar av TUIfly. Det är en direkt reaktion på att Storbritannien är på väg mot brexit och det kan - ingen vet med säkerhet vad som ska ske när landet lämnar EU – betyda att Easyjet inte längre får flyga trafik inom EU-området. Ett tyskt AOC skulle råda bot på ett sånt worst-case-scenario och säkerställa att flygbolaget säkrar fotfästet i Europa. Easyjet har redan ett schweiziskt AOC för att kunna upprätthålla trafiken till Basel, Geneve och Zurich.
Som vanligt i sådana här sammanhang är det många rykten igång. Från Easyjets håll säger man att det pågår ”allvarliga” förhandlingar. TUIfly å sin sida förnekar att parterna över huvud taget talas vid.
Samtidigt måste Air Berlin gör något inför framtiden och måste av allt att döma krympa den förlustbringande europeiska verksamheten betydligt. Det har talats om en halvering av personal och flygplansflotta. Det har gjort att den dominerande ägaren, Etihad Airways med närmare 30 procent, har börjat se över möjligheterna att närma sig – TUIfly. Det skulle då handla om att halva Air Berlin fortsätter som förut som ett vanligt nätverksbolag medan den andra halvan, tillsammans med FlyNikki slås ihop med TUIfly och skapa en ny flygbolagsjätte i Europa helt inriktad på charter- och fritidsresande. För att ytterligare komplicera pusslet kan en del överstående flygplan börja flyga för Eurowings på wet-easebasis.
Dessutom: Easyjet, ivriga att stanna kvar inom EU, är även de intresserade av Air Berlin. Men det är också en tredje part, Sverigeaktuella Monarch Airlines. Det brittiska flygbolaget håller just nu på att växa från ett renodlat charterflygbolag till en nätverksoperatör och ska i april nästa år öppna tre linjer till Arlanda. I de expansionsplanerna finns också viljan att köpa in något vacklande europeiskt flygbolag och där står TUIfly på listan över tänkbara kandidater tillsammans med – just det – Air Berlin.
Pusslet för en handfull av de europeiska flygbolagen ser alltså alltmer komplicerat ut. Var den svenska delen av TUIfly till slut hamnar är lika oklart det.