Skriv ut  

C-serien försenad igen – kan störa leveransen till BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 september 2016
I början av nästa år startar BRA förberedelserna inför leveransen av C-serien. Men nu har Bombardier dragit ner på produktionstakten. Det kan komma att rubba hela infasningen av det nya flygplanet på den svenska marknaden.

CSeries Cockpit
CSeries cockpit

BRA är just nu på upploppet för att starta inskolningen till nya C-serien. Enligt leveransplanen ska den första maskinen landa på Bromma under första kvartalet 2018. Ett år innan dess ska arbetet på att utbilda piloter, kabinpersonal och övriga yrkesgrupper som ska arbeta med det nya flygplanet starta.

Men nu har Bombardier meddelat att de tvingas halvera produktionstakten i fabriken i Montreal. Denna gång är orsaker utanför den egna kontrollen som ställer till det för flygplanstillverkaren som redan ligger cirka fem år efter tidtabell. Det är motortillverkaren Pratt & Whitney som fått problem med sin nya växlade turbofläktsmotor. Bland annat är det kylningen som har krånglat och Qatar har vägrat ta emot de Airbus A320neo som också är utrustade med en motor av samma typ.

Bombardier har påbörjat leveranserna till Swiss som är launch-customer på den mindre CS100. Två maskiner flyger redan hos det schweiziska flygbolaget och en tredje skall vara på plats i oktober. Ungefär samtidigt är det meningen att Air Baltic ska få den första större CS300.

Just nu har Bombardier dragit ner produktionstakten från 15 maskiner i månaden till sju i väntan på att Pratt & Whitney ska lösa problemen. Där tillverkningen kan återgå till full kapacitet igen är inte klart.

Hos BRA avvaktar man besked från Bombardier men är inte oroade.

– Vi har ju inte påbörjat det aktiva arbetet med inskolningen än. Det borde inte heller störa våra leveranser som ligger så pass långt fram i tiden, säger Emma Sandsjö på BRA till Flygtorget.

BRA samarbetar med SWISS när det gäller infasningen av de nya maskinerna. Det kan också bli aktuellt att en del av simulatorträningen sker på basen i Zürich. Enligt de planer som fortfarande gäller ska den första CS levereras till Bromma under första kvartalet 2018. Sedan kommer resterande nio maskiner under året. Sammanlagt har BRA en fast order på fem CS100 och fem CS300.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Braathens C-series
Skrivet av Mr €, 2016-09-29 08:31:03
Finns med 5+5 i alla listor. Kanske misstag av Malmö Aviation's ledning att skjuta på leveranserna, nu vet de inte när de kommer, när besättningar skall plockas ur Avro tjänst och börja konverteras och all utrustning skall vara på plats, sen måste utfasningsarbetet göras då Avro'na ska returneras/säljas/konverteras eller slaktas.
Anmäl inlägget
källa
Skrivet av Zaphod, 2016-09-28 15:54:40
Bombardiers hemsida....
(En kollega visade mig)
Anmäl inlägget
Verkar inte så
Skrivet av Rune, 2016-09-28 14:12:10
Publicerat så sent som i slutet av juni så verkar det som om ordern ligger kvar.
http://www.bombardier.com/content/dam/Websites/bombardiercom/supporting-documents/BA/Bombardier-Aerospace-20160630-CSeries-Program-Status-en.pdf
Anmäl inlägget
Den kommer, den kommer!
Skrivet av LL, 2016-09-28 13:47:19
http://www.abcdlist.nl/cseries/cseries.html
Anmäl inlägget
Källa?
Skrivet av Per, 2016-09-28 13:46:19
Källa på det?
Anmäl inlägget
avbeställt?
Skrivet av Zaphod, 2016-09-28 09:58:06
på Bombardiers hemsida är BRA's beställning borta, såvitt jag förstår....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev