Skriv ut  

Frakt, charter och linjetrafik håller Amapola i luften

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 september 2016
En maskin flyger i Italien. En flyger passagerare i Sverige. Men fortfarande är det postfraktflygningarna som är ryggraden i Amapola. Och Fokker-maskinerna blir kvar i flottan.

Amapola har i dagsläget en av de egna Fokkermaskinerna baserade i Italien. Det är ASL Group som hyr in maskinen för att flyga post och paket på sträckan Cagliari – Bologna. Att hyra ut de fraktmaskiner som inte behövs på hemmaplan är den del i den långsiktiga planen på att stärka flygbolaget som vilar tungt på uppdraget från Nordpost att flyga den samlade svenska posttrafiken.

Postflygningarna har Amapola haft en lång räcka av år och sedan den 1 januari i år är verksamheten inne på en ny avtalsperiod och fyra år med möjlighet till ytterligare fyra års förlängning. Upplägget är detsamma som tidigare år med Arlanda som hubb och dit flygs varje natt 13 linjer utifrån landet. Under en intensiv timme lastas postriggarna om innan flygplanen återvänder till sina respektive utestationer.

Vid sidan av postflygningarna har Amapola även uppdraget att flyga den reguljära passagerarlinjen mellan Kristianstad och Arlanda som Sparrow trafikerar. Tidigare flög man även rutten Sundsvall – Göteborg för Direktflygs räkning. Idag finns 14 maskiner på bolagets AOC och vid sidan av de renodlade fraktmaskinerna, är två av dem Fokker 50 i passagerarversion med 50 stolar ombord. De är båda baserade på Arlanda.

– Den andra har vi som kapacitet för charter och ad hoc-trafik. Bland annat flyger vi en hel del hockey- och eventflygningar, säger Frank Christensen, vd på Amapola till Flygtorget.

Men det är alltså frakten som är ryggraden i verksamheten och medan andra flygbolag, bland andra West Atlantic, sakta växer mot större flygplanstyper, ligger Amapola kvar i nischen upp till 7 ton, trots att arbetshästen Fokker 50 nu har närmare 20 år på nacken.

– Ja, den är still going strong och är billig i underhåll. Dessutom finns det många flygplan igång ute i världen tillsammans med cirka 200 stycken som ligger i malpåse, så vi ser inga problem med att hålla vår flotta igång.

På sikt måste dock flottan moderniseras och en närliggande möjlighet är ATR72. Amapola har hyrt in ett par maskiner av typen från spanska Swiftair som komplement till de egna Fokkrarna. Det ger möjlighet att på nära håll studera hur de kan användas i de specialiserade postflygningarna.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ålder
Skrivet av Fjodor, 2016-10-04 03:47:14
ATR med fyrbladig propeller när tillverkades de? Är inte alla dessa turboprop (F50,Saab 340/2000,ATP och ATR72) ungefär lika gamla? (1985-92)
Anmäl inlägget
ATR
Skrivet av FC, 2016-10-03 10:13:17
Man har väl rimligtvis Swift-ATR inne eftersom det är ett flygplan i en annan storlek som Amapola själva inte har. Ska bli spännande att se hur länge F50 är konkurrenskraftig, fast å andra sidan flyger ju F27:an fortfarande.
Anmäl inlägget
Swift
Skrivet av Atr, 2016-10-01 14:36:49
Är det verkligen så att man har Swiftair inhyrt för att prova ATR och inte för att de är väldigt billigt?
Anmäl inlägget
Reportage
Skrivet av Nyhet??, 2016-10-01 13:40:28
Det här är ett reportage om Amapola och inte någon nyhet...
Anmäl inlägget
Bakochfram
Skrivet av Radarn, 2016-09-30 20:30:15
Nordpost? Kanske menas Postnord...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev