Flygbolaget BRA startar busslinje
Arenastaden i Solna är ett av de snabbast växande företagsområdena i landet. Bland andra Telia, SEB, Vattenfall och Carlsberg är på väg att etablera sig där eller har redan flyttat in. I sin tur gör det att stora grupper av dem som flyger med BRA in till Bromma från landet har just Arenastaden som destination. Men de kollektiva transporterna från Bromma är inte bra och där har BRA sett en möjlighet att göra business, bussbusiness.
– Vi är glada att kunna hjälpa våra resenärer genom att starta en busslinje som innebär att alla som ska mellan Arenastaden och Bromma flygplats inte bara kan ta sig fram enkelt, utan även helt utan utsläpp, säger Mikael Apelgard, försäljnings-och marknadschef hos BRA.
Vid sidan av kundnyttan, BRA har en tydlig marknadsanalys över hur många av flygplanspassagerarna som ska till området dit bussarna går, finns en uttalad miljötanke. De två bussar som sedan igår morse kör de upp till 17 rundturerna varje dag, är eldrivna med noll procent utsläpp. En laddstolpe utanför terminalen på Bromma håller dem igång och sedan kan de köra cirka sju timmar på varje laddning.
BRA har tagit in Björks buss/Ekman Buss som leverantör av trafiken och som ansvarar för de två midibussarna av märket Iveco-Rosero med 20 stolar ombord. Flygbolaget står dock som ekonomisk garant.
– Biljetterna kostar 99 kronor enkel väg och vår förhoppning är att det blir plus-minus-noll. Vi är ju inte ett bussbolag utan gör det här som ett mervärde för våra passagerare. Det ger också de stora företagen i området en möjlighet att låta medarbetarna åka miljövänligt.
Skulle projektet slå väl ut finns möjligheterna att starta busstrafik också i andra, liknande områden till exempel i Småland och Skåne.