Skriv ut  

BRA först inrikesflygbolag i världen med IATA-standard

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 oktober 2016
SAS var första flygbolag i världen där minst 80 procent av passagerarna kan hantera sin resa själva. Nu har också BRA klarat gränsen till den exklusiva klubb av tio flygbolag som gjort mest för att underlätta resandet för sina passagerare.

Köerna växer på världens flygplatser och har gjort så i många år. Samtidigt visar en undersökning att 50 procent av alla flygresenärer vill ha mer självbetjäning, dels för att få bättre egen kontroll, dels för att minska köerna. Därför har IATA sedan många år drivit ett utvecklingsprogram kallat Fast Travel med ambition att öka passagerarnas möjligheter att själv påverka sin resa.
IATA BRA
IATA Europachef Rafael Schwartzman delar ut pris till BRA VD Christian Clemens

– Vi började redan 2008 med att skapa e-ticket, alltså en möjlighet att slippa pappersbiljetter. Sedan dess har utvecklingen gått snabbt och vi får allt fler möjligheter att själva hantera vårt resande, säger Rafael Schwartzman, Europachef för IATA till Flygtiorget.

Just nu driver IATA på för ytterligare förbättringar inom sex olika områden. Det ska vara möjligt för flygpassagerare att själv, via automater på flygplatsen eller den egna datorn sköta check in, bagagehantering, kontrollera resedokument, sköta eventuell ombokning av biljetter, gå igenom automatisk boarding och sköta eventuellt försvunnet bagage

– En ökad grad av självbetjäning sparar stora summor för flygbolagen, flygplatserna och i förlängningen av det för flygpassagerarna.

Målsättningen är att år 2020 ska 80 procent av världens flygpassagerare ha tillgång till en komplett självbetjäning kring det egna flygandet. Det kan jämföras med att idag har 29 procent den möjligheten. På vägen dit har IATA ett bonusprogram för de flygbolag som skyndar på utvecklingen mot fast travel. Den högsta nivån, Platinum, ges till flygbolag där 80 procent av passagerarna har tillgång till de sex punkterna inom programmet. Hittills har bara 10 flygbolag i hela världen klarat den gränsen och först av alla var SAS.

Nu har även BRA klarat den gränsen och upphöjts till Fast Travel Platinum. BRA blir dessutom det första inrikesflygbolaget i världen att nå 80 procent resenärer inom ramen för Fast Travel.

– Vi ser oss som en del av den svenska kollektivtrafiken och enkelhet och närhet är därför viktiga ledord för oss. Det ska vara enkelt oavsett om du använder våra digitala tjänster eller om du träffar någon av våra medarbetare. Ett väldigt tydligt och unikt exempel på det är att du kan checka in fram till 15 minuter före avgång både på flygplatsen och i din mobil. När du reser ska du inte behöva spendera mer tid på flygplatsen än du vill, säger Christian Clemens, VD för BRA.

BRA har under året bland annat implementerat digital incheckning, självservice för bagageinlämning, digital boarding och utökad digital funktionalitet för bokning och ombokning.

De fem flygbolag som toppar arbetet på att ge passagerarna möjlighet till självbetjäning:

Alaska Airlines 96%
SAS 90%
Air New Zealand 89%
Hawaiian Airlines 89%
Qatar Airways 86%



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Grattis
Skrivet av Flygarn, 2016-10-08 08:50:07
Grattis BRA, det är en upplevelse att flyga med er.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev