Skriv ut  

Airbus levererar flygplan nummer 10 000

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 oktober 2016
Fest och fyrverkerier. Airbus och Singapore Airlines firade tillsammans när flygbolaget tog emot sin senaste A350 XWB, flygplan nummer 10 000 som rullat ut från produktionslinan hos Airbus. Nu planerar SIA på att återuppta världens längsta flyglinje.

Airbus 10000
Airbus flygplan 10.000

Det har tagit 42 år men i fredags levererade Airbus det 10 000:e flygplanet som tillverkats i fabriken i Toulouse. Det var en A350-900 med både Singapore Airlines målning och en text som förkunnande den särskilda händelsen. Att det var just Singapore Airlines som var jubileumsbolag är logiskt, flygbolaget är en av Airbus trogna kunder och den största köparen av A350XWB.

– Faktum är att de har flugit samtliga av våra modeller från de allra första A300 som de tog emot 1981, säger Bob Lange, marknads- och strategichef på Airbus till Flygtorget.

Det var den sjätte A350-900 i ordningen som levererades till SIA i en total order på 67 flygplan av typen. Just den maskinen ska redan nästa vecka sättas in på den nya linjen mellan Singapore och San Francisco. Samtidigt är SIA launch-customar för den nya A350-900ULR, Ultra Long Range, som Airbus räknar med ska vara i luften under 2018. Den gör det möjligt att återuppta världens hittills längsta flyglinje, mellan Singapore och New York, som SIA flög med en A340-500 under åren 2004 – 2011.

Airbus vilar inte heller, jubileet till trots i utvecklingen av den nya modellen. Vid sidan av A350-900ULR, finns nu också den senaste, förlängda versionen A350-1000 som ska böra provflygningarna i slutet av året. Det innebär att Airbus bygger vidare på det som var grundtanken redan vid starten 1972, att bygga flygplan i familjer. Idag är det två familjer, A320-familjen som består av A318, A319, A320 och A321 och långlinjefamiljen som består av A330, A350 och A380.

Det är något som SAS tar vara på i och med introduktionen av nya A320NEO. Det ger piloterna möjlighet att flyga både A320 och A330 på samma typerating när båda modellerna finns på baserna i Köpenhamn och Stockholm.

– Faktum är att det räcker med en två veckors utbildning för att gå från A320 till vår största modell A380, säger Bob Lange.

Med 10 000 flygplan levererade är den givna frågan när nästa 10 000-gräns passeras och Tom Enders, vd för Airbus Group har satt en vad han själv kallar ett ambitiöst med fullt möjligt mål.

– Det gör vi om tio år. Redan idag har vi en orderbok som består av drygt 6 700 flygplan och vi drar upp produktionstakten i alla våra fabriker i Europa, Kina och USA.

Några helt nya flygplan är inte att vänta från Airbus under överskådlig tid. Istället är det befintliga modeller som utvecklas, får nya motorer och nya avionik och i princip blir ett nytt flygplan vid varje generationsskifte. De två trotjänarna A320 och A330 är framme i nästa utvecklingssteg med benämningen NEO. På tur står A321 och – av allt att döma – också A380.

- A380 är från början konstruerad för att kunna förlängas. Det är alltså något vi arbetar på, säger Tom Lange.  



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS A320NEO bas?
Skrivet av SAS, 2016-10-18 20:41:35
Skulle inte SAS nya A320NEO baseras i Stockholm endast? Jag vet att det från börjar var planerar att de skulle baseras i Köpenhamn, sen ändrades det till Köpenhamn och Stockholm och sen till bara Stockholm. Har det ändrats igen?
Anmäl inlägget
A380 har framtiden för sig
Skrivet av MH, 2016-10-17 12:31:27
När bränslet börja kosta skjortan igen så kommer en A380-800/900 med en trängre konfiguration att vara lönsam.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev