Skriv ut  

Fackförening: Danska staten borde öka innehavet i SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 oktober 2016
Köp fler aktier i SAS. Det uppmanar ett av de danska facken den egna regeringen. Allt för att säkra ett fortsatt offentligt ägande i flygbolaget. Det är tvärt emot skälet till varför svenska och norska regeringen säljer en del av sina aktier.

Vilka som köpte de sammanlagt 23 miljoner SAS-aktier som svenska och norska staten sålde förra veckan, är okänt. Det ska dock röra sig om ”institutionella investerare”, inget flygbolag finns med bland köparna.

Inte heller den danska staten, som i dagsläget äger 14,2 procent har visat något intresse. Detta trots att det danska innehavet i och med försäljningen fick en större tyng, i första hand gentemot Norge som nu backar från 14,2 till 11,4 procent av rösterna i flygbolaget. Över huvud taget har danska regeringen legat lågt under försäljningsprocessen och bara kortfattat meddelat att man inte ska sälja något av det egna innehavet. Det vilar i sin tur på att det inte finns något regeringsbeslut att minska det statliga danska ägandet, tvärtemot de beslut som regeringarna i Norge och Sverige tagit.

Den danska situationen är också något annorlunda. SAS är i sig ett viktigt företag och stor arbetsgivare i Danmark men framför allt är det ett företag som är viktigt för Kastrup. SAS står för cirka 40 procent av alla flygverksamhet på Kastrup och flygplatsen är Danmarks största arbetsgivare. När SAS var på konkursens brant för ett par år sedan, gungade också marken under den danska storflygplatsen.

Den situationen förklarar också utspelet från ett av de stora fackförbunden på Kastrup, 3F. De organiserar främst markpersonal och närmare hälften av de 4 000 medlemmarna är anställda i SAS. Ordföranden Henrik Bay-Clausen menar nu att danska staten borde passa på att öka sitt aktieinnehav och på så sätt garantera ett fortsatt offentligt ägande av SAS.

Det är ett argument som går stick i stäv med inställningen hos de norska och svenska regeringarna. De menar att ett minskat offentligt ägande är den bästa förutsättningen för att SAS ska leva vidare som ett starkt flygbolag. Det är också en åsikt som stöds av dansken Fritz Schur, styrelseordförande i SAS.

- SAS har ju nyligen fyllt 70 år. Nu är det väl på tiden att börja tänka på att flytta hemifrån, säger han till tidningen Berlingske business.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra
Skrivet av L, 2016-10-18 13:42:59
Det som är bra de anställda är bra för ett företag men det som är bra för tidens moderna kortsiktigt tänkande ägare är i längden illa för ett företag = staten, alltså vi själva, bör äga infrastrukturen som bl.a. ett rejält flygbolag.
Anmäl inlägget
desperat
Skrivet av suck, 2016-10-17 15:26:50
danskarna verkar förstå själva hur absurt det är att fokusera all trafik till kastrup. bäst att köpa in sig för att garantera upplägget annars hänger man löst.
Anmäl inlägget
Ägande
Skrivet av Peter, 2016-10-17 15:17:30
Vem vill äga ett bolag som styrs av fackförbund?
Anmäl inlägget
SAS och Staten
Skrivet av Mr €, 2016-10-17 12:37:34
Finns viss logik att staten skall reglera flygbolagen och inte själva ha dubbla roller som operatör och tillståndsgivare/finansiär/aktieägare/granskare/ flygplatsägare och operatör/flygledning. Dock i fallet SAS finns så mycket historia och gammal ost att det snabbt skulle kantra om ett land som Danmark tog över majoritetsägandet
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev