Vilka som köpte de sammanlagt 23 miljoner SAS-aktier som svenska och norska staten sålde förra veckan, är okänt. Det ska dock röra sig om ”institutionella investerare”, inget flygbolag finns med bland köparna.
Inte heller den danska staten, som i dagsläget äger 14,2 procent har visat något intresse. Detta trots att det danska innehavet i och med försäljningen fick en större tyng, i första hand gentemot Norge som nu backar från 14,2 till 11,4 procent av rösterna i flygbolaget. Över huvud taget har danska regeringen legat lågt under försäljningsprocessen och bara kortfattat meddelat att man inte ska sälja något av det egna innehavet. Det vilar i sin tur på att det inte finns något regeringsbeslut att minska det statliga danska ägandet, tvärtemot de beslut som regeringarna i Norge och Sverige tagit.
Den danska situationen är också något annorlunda. SAS är i sig ett viktigt företag och stor arbetsgivare i Danmark men framför allt är det ett företag som är viktigt för Kastrup. SAS står för cirka 40 procent av alla flygverksamhet på Kastrup och flygplatsen är Danmarks största arbetsgivare. När SAS var på konkursens brant för ett par år sedan, gungade också marken under den danska storflygplatsen.
Den situationen förklarar också utspelet från ett av de stora fackförbunden på Kastrup, 3F. De organiserar främst markpersonal och närmare hälften av de 4 000 medlemmarna är anställda i SAS. Ordföranden Henrik Bay-Clausen menar nu att danska staten borde passa på att öka sitt aktieinnehav och på så sätt garantera ett fortsatt offentligt ägande av SAS.
Det är ett argument som går stick i stäv med inställningen hos de norska och svenska regeringarna. De menar att ett minskat offentligt ägande är den bästa förutsättningen för att SAS ska leva vidare som ett starkt flygbolag. Det är också en åsikt som stöds av dansken Fritz Schur, styrelseordförande i SAS.
- SAS har ju nyligen fyllt 70 år. Nu är det väl på tiden att börja tänka på att flytta hemifrån, säger han till tidningen Berlingske business.