Etihad Cargo
Etihad Airways är det enda av de tre stora flygbolagen i Mellanöstern som ännu inte flyger till något av de nordiska länderna. Men nu har flygbolaget, som är det minsta jämfört med Qatar Airways och Emirates, med kort varsel startat en fraktlinje till Köpenhamn. Den nya linjen är slingad från Abu Dhabi via Amsterdam till Kastrup och flygs två gånger i veckan med en Boeing 777F. Trafiken startar redan den 20 oktober och varför det plötsligt är behov av en del av den 102 tons fraktkapacitet som maskinen har, är inte klart. Köpenhamn blir den fjärde destinationen på Etihad Cargos linjekarta tillsammans med Amsterdam, Frankfurt och Milano.
Etihad har dragit ner på expansionstakten och har bara startat en ny linje från hubben i Abu Dhabi i år. På passagerarsidan flyger man till merparten av de stora städerna i Europa men ingen norr om Amsterdam. SAS har däremot codeshare med Etihad som bland annat gäller på de tre skandinaviska huvudstäderna. Om den nya frakttrafiken är ett första steg mot att också öppna passagerartrafik återstår att se.
Sedan den 11 oktober är Emirates Sky Cargo igång med en renodlad fraktlinje mellan Dubai och Oslo. Det är den ökande exporten av fisk från Norge som har gjort att de 175 ton belly-cargo som den ordinarie passagerarmaskinen på sina fem rotationer på sträckan tar, inte räcker till. Emirates sätter in en Boeing B777F med kapacitet på 102 ton frakt och ska flyga en gång i veckan mellan de två städerna. Det minskar också behovet av att transportera godset landvägen ut till någon europeisk hub innan flygtransporten tar vid.
Den nya linjen till Oslo innebär att Emirates Sky Cargo flyger till både Oslo och Köpenhamn. Göteborg hade tidigare Emirates enda fraktmaskin innan den 2014 flyttade till Köpenhamn. Sammanlagt har flygbolaget nu kapacitet att flyga 600 ton frakt i veckan från Skandinavien till Dubai.