Skriv ut  

Full pott för Widerøe i norsk upphandling

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 oktober 2016
De två utmanarna förlorade stort. Widerøe tog hem hela den upphandlade trafiken i norra Norge. Det är ett hårt slag för Fly Viking som uteslöts ur upphandlingen redan innan avgörandet. Men det nystartade norska flygbolaget tänker inte ge upp.

Wideroe
Wideroe

Det var inte mindre än femton linjer i norra Norge som var ute på upphandling, de flesta på det så kallade kortbanenätet. Det är en trafik som Widerøe specialiserat sig på och i princip haft monopol på genom åren.

Den här gången var de dock utmanade av två flygbolag: Danish Air Transport, DAT, som sökt tre av de större linjerna kring Bodö, Narvik och Tromsö. DAT har tidigare flugit några av de upphandlade linjerna i södra Norge. De vann även ett par rutter i norr men fråntogs dem sedan de visade sig att de inte uppfyllde kraven på utrustning för att flyga under hårda vinterförhållandena.

Denna gång var det dock kostnaderna som diskvalificerade det danska flygbolaget. Med en högre kostnadsram än vad Widerøe sa sig behöva för att flyga de tre linjerna under de kommande fem åren, var det en lätt uppgift för Samferdselsdepartementet: Det flygbolag som ger lägst pris ska också få uppdraget.

Med det resonemanget skulle den nya uppstickaren i Norge, Fly Viking, ha tagit hem delar av upphandlingen. Deras bud låg drygt 100 miljoner lägre än Widerøes men togs över huvud taget inte upp i den avgörande beslutsomgången. Fly Viking, startat av tidigare piloter i just Widerøe, hann inte få all dokumentation och alla tillstånd på plats och de norska myndigheterna valde då att utesluta flygbolaget ur anbudsförfarandet. Det har retat upp flygbolagets vd Ola Giæver som menar att Samferdselsdepartementet mycket väl kunde ha avvaktat de veckor som var kvar innan tillstånden var på plats. Det skulle i så fall ha sparat minst 100 miljoner av norska skattepengar.

Det har varit hårda ord och en hel del kontroverser kring det nya flygbolagets tillkomst, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Det faktum att upphandlingen, som annonserats ut i hela EU, inte lockat fler än tre flygbolag att lämna anbud, säger också en del om den mycket starka ställning som Widerøe har när det gäller de regionala flygningarna i Norge.

– Den främsta anledningen till att vi inte fick klart med vår licens är alla de ”skräms-brev” som Widerøe skickat till våra blivande piloter, säger han i en intervju med nord24. En anklagelse som Widerøe nekar till.

Medan Widerøe firar vad man i pressmeddelandet kallar en ”en riktig glädjens dag” tänker Fly Viking gå vidare med bygget av det nya flygbolaget.

- Vår affärsidé har aldrig varit att lita till den upphandlade trafiken. När vi levererar ett bud som ligger 100 miljoner norska kronor billigare på Finnmarken, då ringer det en larmklocka i mitt huvud, säger Ola Giver till NRK. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fly Viking
Skrivet av thomas, 2016-10-19 14:49:11
Tror inte som tidigare skrivit Fly Viking har kapital att hålla ut i denna situation, tyvärr.
Wideröe har presterat under årtionden, Nord Norge är även för SAS operativt tufft att trafikera, inflygningar med extrema vindar kallas för "the Song of Norway"
Anmäl inlägget
Jaha ja
Skrivet av ZEKE, 2016-10-19 13:48:15
Blev som vanligt igen då.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev