Skriv ut  

Norwegian bygger upp ännu en långlinjebas

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 oktober 2016
Nya baser och fortsatt tillväxt i det interkontinentala linjkenätet står högt på agendan hos Norwegian. Nu har rekryteringsprocessen börjat till något som kan bli en ny långlinjebas i Europa.

I dagsläget har Norwegian långlinjebaser på fem platser: New York, Fort Lauderdale, London, Bangkok och i Barcelona. På det senaste tillskottet, El Prat-flygplatsen, är verksamheten ännu inte i full gång utan byggs upp med sikte på de fyra linjer till USA som ska flygas från sommaren 2017 med två B787-8 baserade där.  Det har även varit tal om att använda Kanarieöarna som kommande bas för trafik till i första hand Sydamerika. Norwegian flyger också en rutt från New York Paris.

Nu pekar det mesta dock på att det blir Amsterdam som står på tur som ny bas för långlinjerna. Norwegian har i dagarna gått ut med en rekryteringsannons för flygande personal med framtida stationering i Amsterdam. I första hand är det kaptener och styrmän som behövs. Det sker mindre än en månad efter att flygbolaget startat rekryteringen av nya piloter och kabinanställda till basen i Fort Lauderdale. Det är det ökande antalet Boeing 787-9 som kontinuerligt tillförs flottan, nästa år kommer nio nya och sammanlagt de kommande fem åren ska 31 nya Dreamliners sättas i trafik. Det är en kapacitetsökning som driver på behovet av nya piloter men också möjligheterna att öppna nya linjer och även nya baser.

Vad gäller Amsterdam är Schiphol väl försedd med interkontinentala linjer till de flesta världsdelar. Det är dock i de allra flesta fall traditionella nätverksbolag som flyger trafiken och Norwegian har uppenbarligen sett en möjlig nisch för flygningar till i första hand USA.

– Att etablera nya baser och lansera nya interkontinentala linjer är en stor del av vår tillväxtstrategi. Det finns många duktiga och erfarna piloter i Holland vilket gör Amsterdam till en lämplig plats för en ny pilotbas. Men, det är allt för tidigt att säga när en bas kan etableras och vilka nya linjer som lanseras eftersom vi får avvakta rekryteringsprocessen, säger Charlotte Holmbergh-Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Baser
Skrivet av NAS, 2016-10-31 15:00:50
Vist är det långa taxitider på AMS, men det gäller alla bolag. Det återstår att se om det blir linjer dit, faktum är att piloter nu kan bidda AMS som ny bas.

Vad det gäller HEL vore det intressant men mer troligt ARN nu när flygrättigheter över Ryssland är på plats och snart även per clearance på ARN. Det borde göra både Finnair och SAS oroliga.
Anmäl inlägget
AMS alternativ MST
Skrivet av Mr €, 2016-10-31 13:19:38
Tyskarna som flyger från AMS kan lika lätt ta sig till Aachen-Maastricht Airport MST. Den har banlängd nog för 787 interkont trafik.
Anmäl inlägget
Godt set
Skrivet av pierre holmgren, 2016-10-31 10:07:22
Ikke meget for at rose norwegian , men hvis jeg et kort öjeblik glemmer deres set up som jeg finder forkasteligt , så er det godt set med AMS. Et knudepunkt i europa med ganske höje intercont priser uanset dest. Et slags beskyttet värksted for KLM og det samme kan man sige om HEL , vist er Finnair billige men ikke hvis man starter i HEL for så er de svinedyre.
Anmäl inlägget
Inte smartaste
Skrivet av Darth Vader, 2016-10-31 08:35:11
AMS är inte smartaste stället att öppna bas på, riktigt långa taxitider från rwy till terminalerna pga congestion. Dessutom lär inte Norwegian få rabatt på den ganska dyra avgiften på AMS, utan att KLM ska kräva samma rabatt. Därför vill jag se det här hända föränn jag tror det.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev