Skriv ut  

SAS och Norwegian: Olika åsikter om preclearence

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 november 2016
Det kan bli tal om ett fördubblat antal resenärer mellan Stockholm och USA. Trots det har SAS och Norwegian olika uppfattningar om preclearense som tagit ett steg närmare att bli verklighet på Arlanda.

Förra veckan skrev den svenska regeringen och USA’s ambassadör under de papper som driver arbetet med preclearence vidare. Mycket återstår dock att göra, dels rent praktiskt som att bygga om delar av F-piren på Arlanda för att få plats med de utrymmen som krävs, dels en förändring av en del svenska lagar och förordningar. Framför allt gäller det att i det avsedda området på Arlanda är det amerikans myndighetsutövning av personal med långtgående rättigheter, från hantering av passagerare till det faktum att de troligen har rätt att bära vapen.

Det ska nu utredas för att regeringen någon gång under slutet av 2017, början av 2018 ska kunna fatta beslut i frågan. Det är en omröstning som kommer att kräva 75 procents majoritet av just det faktum att Sverige överlämnar myndighetsutövningen till annan makt. Blir det grönt ljus där kan Swedavia starta den ombyggnad som krävs.

– Avtalet mellan Sverige och USA kommer att gynna svensk tillgänglighet. Resandet mellan länderna har ökat starkt de senaste åren, till över 600 000 resenärer, och ett införande av US preclearance får en starkt positiv påverkan på både utländska investeringar och svensk besöksnäring, säger Karl Wistrand, koncernchef på Swedavia.

Till de cirka 600 000 passagerare som reser till och från USA från Stockholm med direktflighterna, finns ytterligare cirka en halv miljon som reser via någon hub i Europa och som kan räknas som presumtiva resenärer om preclearence blir av De två stora flygbolagen på Arlanda, SAS och Norwegian, med tillsammans tio linjer till USA och är de som i första hand gynnas av det, har dock helt olika åsikter om de eventuella fördelarna.

– Vi välkomnar detta varmt och ser en stor potential för Arlanda att få ännu fler direktflyg till USA. US Preclearance gynnar både resenärer och det svenska samhället i helhet i form av fler turister och ökad ekonomisk tillväxt. Det är dessutom viktigt för att öka intresset för företag att resa från och genom Sverige för att ta sig vidare till den viktiga marknad som USA är, skriver Norwegians koncernchef Björn Kjos i ett pressmeddelande.

SAS däremot är betydligt försiktigare i sina kommentarer. I första hand är det eventuella kostnader som kan komma att belasta flygbolagen som oroar, tillsamman med de ökade transittiderna på Arlanda.

– Arlanda är hela landets flygplats och inte bara Stockholms. VI ser risken för längre anslutningstider för de som kommer på någon av feederflighterna och även längre incheckningstider. I vissa fall kan det innebära att USA-resenärer från övriga landet måste flyga in till Arlanda dagen före, säger SAS presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget. Han pekar också på att SAS och Norwegian har helt olika affärsmodeller. SAS flyger dagliga långlinjer med sikte på dem som reser ofta till skillnad från Norwegian med glesare avgångar till respektive destination.

Ett alternativ till preclearence är det så kallade Global Entrance som bland andra Tyskland, Holland och Storbritannien använder. I korthet är det en förtida och förenklad inresekontroll som omfattar de som reser ofta till USA och de som räknas som ”low risk passengers”.

– Det är en av de delar som vi diskuterar med Swedavia. Det är diskussioner som kommer att intensifieras nu när preclearence kommit ett steg närmare.

Norwegians direktflyg till USA från Stockholm:
Stockholm – New York (JFK):
Stockholm –Los Angeles (LAX)
Stockholm  – Fort Lauderdale (FLL)
Stockholm – Las Vegas (LAS)
Stockholm – Oakland San Francisco (OAK)
Stockholm – Puerto Rico (SJU)

SAS direktflyg till USA från Stockholm

Stockholm – New York (EWR)
Stockholm –Los Angeles (LAX)

Stockholm – Chicago (ORD)



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Varför bekymrad
Skrivet av Betraktaren, 2016-11-08 17:53:10
Varför är vissa bekymrade över "Amerikanska lagar" på den delen av Arlanda. Den som har rent mjöl i påsen behöver inte bekymra sig över beväpnad personal. Och, ifall att ni inte visste, så går det ett antal poliser ute på Arlanda dygnet runt, och har gjort så i flera år. Och dom är utrustade med vapen dom också, så varför oroa sig om man är skötsam?
Anmäl inlägget
DUB
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-11-08 12:00:20
Vid ankomst till USA kan man i värsta fall få köa i upp till två timmar. I Dublin beräknar man att kötiden är mellan 35-45 minuter. Passagen i sig tar ju inte många minuter. Och att slippa detta efter 8-10 timmars flygning är ett bra argument. Ethiopian Airlines utnyttjar DUB till LAX just pga pre clearance.
Anmäl inlägget
Fördel Europa
Skrivet av Wake Up, 2016-11-08 09:59:14
Varför och vem tror på att resenärer från andra länder skulle välja att resa till USA via Arlanda? Kan det möjligen vara för att incheckningskön till pre-clearens på Arlanda är trevligare än att göra de i USA? Eller älskar de säkerhetskontroller så de väljer Arlanda för att få göra en tredje kontroll innan de kommer in i USA? Finns nog inga argument varför resenärer ska välja ett extra stopp på Arlanda för att komma till USA.
Anmäl inlägget
Amerikanska lagar..
Skrivet av Domaren, 2016-11-07 20:13:18
Nej tack till Amerikanska lagar på svensk mark. Skjutgärn o sånt kan de väl skippa. Vems lagar gäller när de får för sig att använda pistolerna.
Obehagligt värre. Är inte imponerad av usa som land just nu med tanke på den politiska situationen.
Anmäl inlägget
Ajdå sas
Skrivet av Peter, 2016-11-07 15:43:43
Detta är inte till SAS fördel i den fortsatta kampen med Norwegian.
Anmäl inlägget
ftmch
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-11-07 13:35:36
Dessutom kan det finnas intresse från asiatiska, indiska flygbolag att sätta ARN på kartan med US Preclearance. Abu Dhabi har det redan så Etihad öppnar nog ingen linje hit pga detta. Men andra bolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev