Förra veckan skrev den svenska regeringen och USA’s ambassadör under de papper som driver arbetet med preclearence vidare. Mycket återstår dock att göra, dels rent praktiskt som att bygga om delar av F-piren på Arlanda för att få plats med de utrymmen som krävs, dels en förändring av en del svenska lagar och förordningar. Framför allt gäller det att i det avsedda området på Arlanda är det amerikans myndighetsutövning av personal med långtgående rättigheter, från hantering av passagerare till det faktum att de troligen har rätt att bära vapen.
Det ska nu utredas för att regeringen någon gång under slutet av 2017, början av 2018 ska kunna fatta beslut i frågan. Det är en omröstning som kommer att kräva 75 procents majoritet av just det faktum att Sverige överlämnar myndighetsutövningen till annan makt. Blir det grönt ljus där kan Swedavia starta den ombyggnad som krävs.
– Avtalet mellan Sverige och USA kommer att gynna svensk tillgänglighet. Resandet mellan länderna har ökat starkt de senaste åren, till över 600 000 resenärer, och ett införande av US preclearance får en starkt positiv påverkan på både utländska investeringar och svensk besöksnäring, säger Karl Wistrand, koncernchef på Swedavia.
Till de cirka 600 000 passagerare som reser till och från USA från Stockholm med direktflighterna, finns ytterligare cirka en halv miljon som reser via någon hub i Europa och som kan räknas som presumtiva resenärer om preclearence blir av De två stora flygbolagen på Arlanda, SAS och Norwegian, med tillsammans tio linjer till USA och är de som i första hand gynnas av det, har dock helt olika åsikter om de eventuella fördelarna.
– Vi välkomnar detta varmt och ser en stor potential för Arlanda att få ännu fler direktflyg till USA. US Preclearance gynnar både resenärer och det svenska samhället i helhet i form av fler turister och ökad ekonomisk tillväxt. Det är dessutom viktigt för att öka intresset för företag att resa från och genom Sverige för att ta sig vidare till den viktiga marknad som USA är, skriver Norwegians koncernchef Björn Kjos i ett pressmeddelande.
SAS däremot är betydligt försiktigare i sina kommentarer. I första hand är det eventuella kostnader som kan komma att belasta flygbolagen som oroar, tillsamman med de ökade transittiderna på Arlanda.
– Arlanda är hela landets flygplats och inte bara Stockholms. VI ser risken för längre anslutningstider för de som kommer på någon av feederflighterna och även längre incheckningstider. I vissa fall kan det innebära att USA-resenärer från övriga landet måste flyga in till Arlanda dagen före, säger SAS presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget. Han pekar också på att SAS och Norwegian har helt olika affärsmodeller. SAS flyger dagliga långlinjer med sikte på dem som reser ofta till skillnad från Norwegian med glesare avgångar till respektive destination.
Ett alternativ till preclearence är det så kallade Global Entrance som bland andra Tyskland, Holland och Storbritannien använder. I korthet är det en förtida och förenklad inresekontroll som omfattar de som reser ofta till USA och de som räknas som ”low risk passengers”.
– Det är en av de delar som vi diskuterar med Swedavia. Det är diskussioner som kommer att intensifieras nu när preclearence kommit ett steg närmare.
Norwegians direktflyg till USA från Stockholm:
Stockholm – New York (JFK):
Stockholm –Los Angeles (LAX)
Stockholm – Fort Lauderdale (FLL)
Stockholm – Las Vegas (LAS)
Stockholm – Oakland San Francisco (OAK)
Stockholm – Puerto Rico (SJU)
SAS direktflyg till USA från Stockholm
Stockholm – New York (EWR)
Stockholm –Los Angeles (LAX)
Stockholm – Chicago (ORD)