Skriv ut  

SAS: Passagerarrekord och nytt charteravtal

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 november 2016
Den högsta kabinfaktorn någon oktober och långlinjer som ökar. Den senaste rapporten från SAS är ljus även i jämförelse med konkurrenten Norwegian. Dessutom förlänger Apollo avtalet med SAS och köper flygstolar för en miljard nästa sommar. Det är en produktion där också de nya A320neo ska användas.

Oktober blev den månad där SAS kunde visa den högsta kabinfaktorn i flygbolagets historia under just en oktobermånad. I vanliga fall brukar den ligga mellan 70 – 75 procent, visar siffror som Flygtorget tagit del av. I sig är inte en kabinfaktor över 80 procent ovanlig men det är nästa undantagslöst de tre sommarmånaderna som SAS fyller flygplanen upp mot 87 procent.

Sammanlagt reste 2,8 miljoner passagerare med SAS under oktober och det är 4 procent upp jämfört med förra årets oktober. Det totala utbudet ökade med 13 procent och framför allt på långlinjerna som allt mer framstår som ryggraden i verksamheten. Där ökade trafiken med 34 procent.

– Det gäller dels generellt, dels tack vare de tre nya linjerna till Boston, Los Angeles och Miami som vi ser den ökningen. Vi redovisar inte resultaten för varje enskild linje men bland annat har den nya linjen till Miami gått bra, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.

Det är siffror som till del kan mäta sig med Norwegian, även om det till del numera är en haltande jämförelse eftersom deras siffror omfattar hela den internationella verksamheten och inte bara Skandinavien. Norwegian hade under oktober 2,76 miljoner passagerare, en kabinfaktor på 88,4 procent och ett utbud som ökade med 24 procent.

SAS har även förlängt samarbetet med Apollo och ska nästa sommarsäsong flyga stolar till ett värde av närmare en miljard, 991 miljoner. Det innebär att SAS flyger chartertrafik från ett 20-tal flygplatser i Skandinavien till 30 destinationer i Europa och blir Apollos största externa partner utanför det egna flygbolag, Novair. Samarbetet mellan Apollo och SAS har ett femtontal år på nacken vid det här laget.

– Men det här är det största vi någonsin tecknat med någon kund för en enskild säsong, säger Fredrik Henriksson.

Trafiken för Apollo tar hela SAS kort- och medeldistansflotta i anspråk. Beroende på vilken linje kan såväl de tre olika Boeing 737-modellerna som Airbusfamiljen med de nya A320neo i spetsen användas. Däremot ingår inte någon av de fyra underleverantörerna i den kommande chartertrafiken.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Kul för SAS
Skrivet av Higgan, 2016-11-09 00:14:48
Så jäkla gött o se!
Anmäl inlägget
roligt
Skrivet av Micke Johansson, 2016-11-08 12:50:57
Det fortsätter gå bra för SAS, som fortsätter ta marknads an delar från Bl.a. Norwegian i Skandinavien.
Anmäl inlägget
Rabatt
Skrivet av Tim, 2016-11-08 10:34:46
Undrar om Apollo fick bra rabatt på kontraktet efter strejken i somras som verkligen ställde till det för Apollo.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev