Skriv ut  

Spaden i marken för Arlandas nya driftområde

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 november 2016
Ett nytt driftområde som ersätter stora delar av det nuvarande. Igår togs första spadtaget som ska ersätta nuvarande byggnader och ytor som funnits med sedan 1950-talet. Det ingår i det stora framtidsarbetet där Swedavia redan arbetar på en plan för utvecklingen av flygplatsen efter 2040.

Nya Arlanda
Nya Arlanda

Det är ett område med anor från slutet av 1950-talet och därmed från när Arlanda ännu var en provinsiell flygplats långt utanför Stockholm. Nu är dock spaden i marken för att bygga upp ett helt nytt driftområde, anpassat till den trafikutveckling som flygplatsen befinner sig i just nu.
– Som vi har längtat. Det här är en utveckling som vi behöver så jag hoppas att de bygger fort, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör på Arlanda Airport till Flygtorget.
         
Driftområdet byggs där SAS tekniska bas tidigare låg, mellan den nya piren, som ska byggas i terminal 5, och den tredje start- och landningsbanan vid Halmsjön. Total investeras cirka 1,1 miljarder kronor i projektet och det ger cirka 15 nya byggnader och ombyggnation av en byggnad, hus 898, som ger plats för fordon, bland annat bussar, marktjänstfordon, plog-, sop- och blåsmaskiner. Där finns också garage, tvätt, verkstäder, kontor och övernattningsbostäder för jourpersonal till driften. Sammantaget är det nya driftområdet på cirka 45 000 kvadratmeter och ska när det är färdigt, hösten 2018, vara en del av airside på Arlanda.
– Samtidigt är det här starten på framtiden på Arlanda. Det här är i första hand ett kapacitetsprojekt och det gläder mig att vi nu nämner orden kapacitet och flygplats i samma mening. Arlanda slå passagerarrekord rekord i år igen och allt pekar på att vi når 25 miljoner i år. Det är ingen hemlighet att vi har brister i terminalutrymmena, gater och stands. Så vi behöver det här och har tidigarelagt en del investeringar. fortsätter Kjell-Åke Westin.
         
Det nya driftområdet är alltså första stegen i bland annat den nya utbyggda F-piren i terminal 5. Den går norrut från femman och det gör att den gamla utrikesterminalen rivs, det område som just nu gränsar till det nya driftområdet. Det är alltså ett pusslande med områden och där olika byggprojekt griper i varandra. En av de pusselbitarna är preclearence och infrastrukturen för det kan stå klar i slutet av 2019 beroende på hur snabbt den politiska processen går.
– Jag tror att preclearence blir en succé och vi har idag förfrågningar från flygbolag österut som är intresserade av de möjligheter som öppnas för att lägga trafiken till USA via Stockholm.
         
I diskussionerna kring Arlandas framtid har år 2040 blivit en slags slutpunkt. Det är då som Brommas trafik eventuellt har flyttats dit, det är då som den kan finnas en bana 4 på plats och det är då som den planerade Airport City är igång.  Det är också dit som Swedavias nuvarande masterplan för Arlanda sträcker sig.
– Därför måste vi redan nu börja planera för utvecklingen efter 2040 och vi har en draft för en ny masterplan på gång. Det är viktigt att vi inte bygger fast oss utan har utrymme för fortsatt expansion.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Satsa allt på Arlanda
Skrivet av Anonym , 2016-11-11 16:31:13
Stockholm behöver endast 1 flygplats, Arlanda. Det är först då som Arlanda kan konkurrera med Kastrup och Gardemoen.
Anmäl inlägget
Tänk så man tänker
Skrivet av Långbänken, 2016-11-11 08:27:08
Det är så fint att läsa att Swedavia satsar. Nya driftsområden, fler passagerare, gränslös utveckling. Det som dock utgör den operationella basen på en flygplats är banorna. Om detta är det helt tyst. Trots att Arlanda fortfarande betraktas som en kortbaneflygplats, sägs det inte ett ljud om förlängning av någon av banorna. Detta är synnerligen märkligt. Ska man kunna möte upp kraven från long haul operatörer måste man visa att man har - och vill ha - kapacitet och kontinuitet för detta.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev