Pratt & Whitney Engine
SAS tog för ett par veckor sedan emot sin första A320neo. Den är utrustad med CFM Leap-1A-motorer och det är troligen ett beslut som gläder flygbolaget idag. De första A320neo som enligt planerna skulle levereras till Qatar, har haft Pratt & Whitney PW1000G som kraftkälla och det är ett val som lett till både kontroverser och förseningar. Qatar nobbade helt enkelt att ta emot de första planen eftersom motorerna inte håll utlovad kapacitet, istället tog Lufthansa över. I sig är det Pratt & Whitney som måste ta på sig skulden och dessutom lösa problemen, men det hela spiller naturligtvis över på Airbus.
Nu visar det sig att den amerikanska motortillverkaren fortfarande brottas med att får ordning på motorerna och det orsakar förseningar ut från Airbus i Toulouse. Enligt P&W själva har de fixat de tekniska felen och skyller nu på att underleverantörerna inte håller leveranstiderna.
Oavsett orsak blir det förseningar för de flygbolag som valt just Pratt & Whitney när de inte kan leverera fler än 150 av de 200 motorer som enligt planerna skulle skeppas till Airbus under 2016.
Men förseningarna är alltså inget som drabbar SAS eftersom de valt CFM’s Leap-motorer och de har hittills inga leveransproblem.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sidestick
Skrivet av Mr Joystick, 2016-11-15 11:37:53
Om du nu verkligen har TR på båda borde du veta att väldigt mycket mer skiljer än just sidestick/control wheel. Helt olika filosofi och arbetsmetodik.
Troll
|
|
A320neo förseningar
Skrivet av Mr €, 2016-11-14 12:57:37
Då Airbus lagt produktionsschema för båda versionerna påverkas även de A320neo med Leap motorer av förseningarna för de med PW1100G motorerna. Man kunde tycka at HAM skulle bygga de med PWA motorer och TLS de med Leap-1A motorer men det är blandat på båda fabrikerna.
|
|
Kostnader...
Skrivet av RE Den mest, 2016-11-13 10:04:58
Kanske någon i management läser detta för hur modernt ett flygplan är kan inte riktigt mätas i hur piloten uppfattar planet, det handlar mycket om maintenance och kostnader för att hålla kärran i luften. Hur ser det ut i jämförelse med dessa två typerna (737MAX och A320Neo)?
|
|
Den mest
Skrivet av sv Micke Johansson, 2016-11-12 15:58:11
påtagliga skillnaden mellan 737 och 320 är joystick med flybywire. I övrigt inga större skillnader mellan typerna. A320 är inte särskilt mer modern, förutom ovannämnda skillnad. Har typcert på bägge.
|
|
Boeing
Skrivet av Micke Johansson, 2016-11-12 13:55:35
A 320 neo familjen är långt bättre än Boeings paniklösning med att återigen re-vampa uråldriga B737. Dessutom har inte CFM nåt mer att göra med Boeing än att dom också får köpa motorer
|
|
F.Y.I
Skrivet av Linkan, 2016-11-12 12:52:56
The CFM International LEAP is a high-bypass turbofan engine. It is produced by CFM International, a 50-50 joint venture company between GE Aviation of the United States and Safran Aircraft Engines (formerly known as Snecma) of France. It is a modernized replacement for the successful CFM International CFM56, intended to compete with the Pratt & Whitney PW1000G in the single-aisle jetliner market.
|
|
CFM Är det inte Boeings motorer?
Skrivet av Boeing, 2016-11-11 23:13:14
CFM har väl Boeing till sina flygplan. Börjar Airbus köpa Boeings komponenter för att få ihop till en hel Airbus nu?
|
|
Airbus
Skrivet av Boeing, 2016-11-11 22:02:15
är lika kina på att leda teknisk utveckling, som Boeing är. Ibland går det bra - ibland går det åt h.....e
|
|