Skriv ut  

Nya marknader på gång när Norwegians flygplansflotta växer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 november 2016
Första långlinjerna till Sydamerika? Eller kanske en ny bas för långlinjerna i Helsingfors? Nästa år får Norwegian 32 nya flygplan och det öppnar för fortsatt expansion.

Norwegian 787 Arlanda
Norwegian Boeing 787

Norwegian fortsätter att växa flygplansflottan. Bara under nästa år levererar Boeing 17 nya B737-800, nio nya B787-900 och sex B737MAX Sammanlagt tillförs alltså 32 flygplan och även om ett par av de äldre B737-800 fasas ut innebär det ett totalt tillskott på närmare 30 flygplan.

Det öppnar i sin tur för ytterligare expansion av linjenätet. Norwegian själva har inte kommunicerat var flygplanen ska baseras och hur de sedan ska användas i trafikplaneringen, men det pekar trots allt åt ett par håll.

Norwegian saknar fortfarande tillstånd att använda flygkorridorerna över Sibirien. Visserligen blev det grönt ljus för rutten mellan Oslo och Bangkok nyligen men det är enbart den linjen som har tillstånd att passera ryskt luftrum. Utan fortsatt islossning i relationerna med Ryssland måste Norwegain rikta blickarna bort från Asien och mot andra marknader.

I det läget är Sydamerika en kontinent som Norwegian talat om vid olika tillfällen. Etableringen i Spanien med baser i bland annat Barcelona och på Kanarieöarna är ett logiskt första steg mot Sydamerika. Det förs också långtgående förhandlingar om trafik mellan London och Argentina. Över huvud taget är flygtrafiken mellan norra Europa och destinationer i stora länderna i Sydamerika inte ikapp den efterfrågan som finns och växer. Det har också länge talats om behovet av trafik mellan Skandinavien och Sydamerika.

På närmare håll finns Helsingfors där Norwegian nyligen passerade 10 miljoner passagerare och även presenterat två nya linjer, till Pristina och Amsterdam. Det gör att Norwegians linjenät från Helsingfors-Vandaa har växt till cirka 25 destinationer idag och är en god grund för att också kunna bära ett par långlinjedestinationer. Björn Kjos har också nämnt Helsingfors när antalet B787 i flottan ökar. Men också där hänger mycket på en framtida överenskommelse med Ryssland om överflygningstillstånd. Om det nu inte blir destinationer längre västerut, till exempel i Indien eller Pakistan. De ligger dessutom inom räckhåll för de Boeing 737MAX som tillförs flottan redan under nästa år. Året efter kommer de första A321LR med kapacitet att flyga tunnare långlinjer.

- Men redan med B737MAX8 öppnar sig möjligheter att flyga från bland annat London till mindre städer i USA. Vi utvärderar ständigt nya möjliga långlinjer men har ännu inga klara planer. Det troliga är att det blir dels nya destinationer, dels ökat antal frekvenser på befintliga linjer, säger informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Goldcare
Skrivet av Boeing, 2016-11-16 07:46:50
Ja Norwegian har valt Gold Care av Boeing som i sin tur köper in sin maintenance av Norwegian för att utföra den services, så Norwegian tjänar pengar på alla garantiäreenden.
Anmäl inlägget
Hel
Skrivet av Markus , 2016-11-15 21:27:22
Helsingfors-Vanda ska det vara
Anmäl inlägget
EZE
Skrivet av pf, 2016-11-15 17:23:46
neste ?

Leste på et dansk nettsted at argentinsk turisminister ønsker selskapet inn på LGW-EZE v.v
Anmäl inlägget
Piloter
Skrivet av Non skeptiker, 2016-11-15 16:38:37
Ehhhh, man øker med nesten 30 fly neste år....kanskje ikke underlig når man skal ansatte hundrevis av piloter i året?. Nå undrer du kanskje ikke så mye lenger?
Anmäl inlägget
Vem ska flyga
Skrivet av Skeptikern, 2016-11-15 08:59:01
Norwegian har fortsatt väldigt kämpigt med att få tilräckligt med piloter, undrar varför..
Anmäl inlägget
Norwegian South America Far East (SAFE)
Skrivet av Mr €, 2016-11-15 08:34:59
Då alla nya Boeing 787 och 737MAX är på Boeing Gold Care är Norwegian beroende av hur Boeing löser flygplatsaccess och line maintenence, då Boeing säger ok kan de öppna en bas, fylla på med inhyrd personal och vissa anställda/transfers och flyga till de andra flygplatser där Boeing supportar dem.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev