Skriv ut  

Flygbolaget LOT ger Nordica luft under vingarna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 november 2016
På fredag byts prefixen från JP till LO. Det markerar att Nordica, Estonian Airs efterträdare, nu samarbetar tätt ihop med polska LOT. Med eget linjenät och uppdrag för LOT fungerar verksamheten på det sätt som Jan Palmér strävat länge efter.

Nordica CRJ900ER
Nordica CRJ 900ER

När EU krävde att Estonian Air skulle betala tillbaka 85 miljoner euro till Estniska staten fanns ingen återvändo: Flygbolaget gick i konkurs. Men att vara ett land i Europas utkant utan ett eget flygbolag, var inte aktuellt. Därför återskapades ett statligt flygbolag med namnet Nordic Aviation Group, Nordica.

Det skedde för ganska precis ett år sedan och sedan dess har uppbyggnaden av det nya flygbolaget skett i nära samarbete med Adria Airways från Slovenien.

– Fördelen har varit att vi kom igång direkt. Det är ett aktivt, verksamt flygbolag som dessutom är med i Star Alliance, har olika codeshare och interlineavtal. Att bygga helt från noll tar väldigt lång tid, säger Jan Palmér, ansvarig för strategiarbetet i Nordica och tidigare vd för Estonian Air.

Men det byts nu mot ett annat och i vissa avseenden närmare samarbete med polska LOT. På fredag byter flygningarna från Adrias JP-prefix, till LO på samtliga avgångar till bland annat Stockholm, Oslo och Trondheim men trafiken flygs fortfarande av Nordica med egna flygplan och besättningar. Nordicas linje mellan Tallinn och München ska dock flygas av LOT. Det är dock inte fråga om något samgående men väl ett utvecklat samarbete där Nordica bland annat får del av det stora flygbolagets kommersiella plattform. LOT ska även köpa 49 procent av aktierna i produktionsbolaget Regional Jet som är ett dottersällskap till Nordica.

– Adria var helt rätt i den fas vi var i tidigare men det ligger lite för långt bort för att kunna fungera på längre sikt. Det gick inte att bygga upp de synnergier som vi strävade efter.

Några av orsakerna till att LOT visade intresse var att de, efter några svåra ekonomiska år, börjat bygga upp hubben i Warszawa och bland annat behöver feedetrafik dit. I överenskommelsen ska Nordica också flyga en del av de mindre linjerna för LOT med ett upplägg liknande set som SAS har med ett flertal underleverantörer.

I sin tur ger det Nordica två ben att stå på, egen linjetrafik och uppdragstrafik för andra flygbolag. Det är ett en affärsmodell som Jan Palmér strävade efter att bygga upp redan med Estonian Air, bland vände man sig mot SAS som dock valde andra partners.

– Vi hade en hel del sådana wetlease-uppdrag men de var ofta korta, max en säsong. Så korta serier gör det svårt att planera dispositionen av flygplansflottan och den flygande personalen. Nu har vi avtal som löper över flera år och det är en helt annan sak. Det här är en win-win för båda parter och en framtidslösning för oss som har en så liten hemmamarknad.

I praktiken innebär det att Nordica ska använda sina nuvarande flotta med fyra CRJ900 och två CRJ700 i den egna linjetrafiken. Dessutom ska ytterligare tre CRJ900 tas in och placeras på Chopin-flygplatsen i Warszawa och där flyga för LOT.  Det innebär också att Nordica nu behöver rekrytera både flygande personal och markpersonal.

- Det här känns riktigt bra. Trots vedermödorna med Estonian har det varit en både rolig och spännande utmaning att vara med och bygga upp ett flygbolag helt från scratch. 



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev