Skriv ut  

Qantas börjar flyga lång-långlinje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 november 2016
Nitton timmar ombord. Non stop. Det blir verklighet när Qantas får sina nya B787-9 och enligt planerna ska flyga mellan Perth och London utan mellanlandning.

Qantas
Qantas

Vid sidan av flygbolagen i Mellanöstern är Qantas ett av de flygbolag som flyger de riktigt långa sträckorna. Under nästa år ska de nya Boeing 787-9 fasas in i flottan och det öppnar för att återta några av de riktigt långa nonstop-flygningarna som idag flygs med B747-400.

Det är rutten från Perth till London som Dreamlinern ska sättas in på. Med 236 stolar ombord ger det möjlighet att flyga den 14 000 kilometer långa sträckan på cirka 19 timmar. Att det blir Perth i nordvästra Australien, beror på att inte ens en Dreamliner klarar sträckan Sydney – London i ett svep. Det tar fyra timmar att flyga mellan Sydney och Perth. Med nya flygplan öppnas också möjligheten att flyga bland annat från Sydney till Chicago.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Erik
Skrivet av pf, 2016-11-20 08:45:21
intet bolag får lønnsomhet på Sydney-Moskva, og ha det som hub virker nesten tåpelig.
Anmäl inlägget
fr. Sydney t. Finland
Skrivet av dosenttiMoppexx, 2016-11-19 22:32:10
Också direkt Sydney - Helsingfors kan vara möjligt.
Anmäl inlägget
Sydney-Moskva DME
Skrivet av Erik, 2016-11-19 13:26:07
Borde det inte vara bättre att flyga från Sydney till Moskva DME? Både Qantas och S7 Airlines (som har sin bas på DME) är med i Oneworld, och DME skulle då kanske bli en naturlig transferhub mellan Europeaoch AU. SYD-DME är förresten lika lång sträcka som Perth-London Heathrow.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av sv pf, 2016-11-17 16:12:52
alltid normalt med motvind på "westbound flights"
Anmäl inlägget
Intet er bestemt
Skrivet av pf, 2016-11-16 09:44:34
ennå om Perth til London.

Et problem er at den optimale flyveien er over deler av Ukraina som er farlig luftrom. Det er også en fråge om denne flygingen kan få prioritet i det sterkt trafikkerte europeiske luftrommet.
Et annet problem er diversion punkt for PER på returen....i dag er det 2 timers flyging fra PER.

På flygingen til Europa er det normalt motvind.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev