Skriv ut  

Lax gör Oslo större än Arlanda på frakt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 november 2016
Cargolux och Emirates fyller hela fraktmaskiner med norsk lax. Det har gjort att Oslo numera är den största fraktflygplatsen i Skandinavien. Det är en ökning som dessutom ser ut att fortsätta.

Cargo
Cargo

Det är laxen som gör det. Just nu är efterfrågan på lax så stor att i princip alla flygbolag har med sig lax i lastrummen på flygningarna österut. Det är i första hand den norska laxen som drivit upp fraktnivåerna till sådana nivåer att både Emirates och Cargolux öppnat nya renodlade fraktlinjer till Oslo. I sin tur gör det att Oslo numera är större än Arlanda när det gäller fraktflygningar.

– Och det är uteslutande utgående frakt och till 95 procent lax.

Det säger Ylva Arvidsson fraktansvarig på Swedavia, till Flygtorget och pekar på statistiken där kurvan för fraktens utveckling på Gardermoen pekar brant uppåt sedan 2011 och förra året nådde cirka 225 000 ton. Det är ett all time high som av allt att döma kommer att överträffas i år. Det är siffror som närmar sig den sammanlagda mängden frakt som flögs in till de fyra nordiska länder under förra året och stannade på 291 000 ton.

Möjligheterna att fylla lastrummen med lax har alltså gjort att Cargolux nu flyger en Boeing 747-8F med 130 tons kapacitet. En gång i veckan kommer den in från New York och lastar innan den fortsätter vidare till hemmabasen i Luxemburg. Emirates å sin sida flyger upp en B777F med 102 tons kapacitet från Dubai till Amsterdam och går sedan tom vidare upp till Oslo för att lasta färsk fisk. Det är en kapacitet som dramatiskt ökar den kapacitet som bland andra Emirates, Thai Airways och Qatar har i ordinarie passagerarmaskiner från Oslo.

Fraktutvecklingen på Arlanda har också ökat de senaste åren efter en rejäl dipp både år 2009 och 2011. I år beräknas den sammanlagda fraktvolymen på Arlanda, in och utgående, på cirka 270 000 ton. Det motsvarar en ökning på cirka 12 procent jämfört med förra året.

– I motsats till Oslo har vi mycket general cargo från de stora svenska exportföretagen som ger ett bredare underlag. Vi är alltså inte så ensidigt beroende av en produkt. Vad vi framför allt ser är hur fraktvolymerna ökar med varje ny långlinje som etableras här.

I tillägg till den belly-cargo som passageramaskinerna tar och som är mycket betydelsefull för att få ihop ekonomin på en interkont-linje, trafikeras Arlanda av sex renodlade fraktmaskiner: TNT, UPS, DHL Express, Fed-EX, Korean Air och Turkish Airlines. Sammanlagt flyger de 30 rotationer i veckan från Arlanda.

– Vi för ju kontinuerligt diskussioner med de olika speditörerna och flygbolagen och kan visa dem på de fraktflöden som vi har. Vad det gäller just lax har vi också Luleå som alternativ och där flög Korean Air ett halvt år.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

ARN
Skrivet av Darth Vader, 2016-11-19 18:46:25
Arlanda fortsätter vara sämst i Skandinavien jämfört med CPH och OSL, båda när det gäller pax och cargo..
Anmäl inlägget
Oslo Gardermoen størst.
Skrivet av Jens, 2016-11-18 19:04:48
Oslo, Gardermoen er ikke bare større enn Arlanda på frakt, men også i antall passasjerer. Har vært det i mange år.
Anmäl inlägget
Skandinavien?
Skrivet av CPH, 2016-11-18 07:34:26
Så vitt jag vet tillhör även Danmark Skandinavien, och då blir det alltså CPH som är största cargo-huben, faktiskt inte bara i Skandinavien, utan även i norra Europa med ca 370.000 ton under 2015.

Flygtorget har dock rätt i att Oslo har gått om Arlanda i antalet ton lax.
Anmäl inlägget
fbu
Skrivet av lyx lax flyg, 2016-11-17 23:28:39
sex laxar går in I en laxask, frågan är hur manga som går in I en cargoluxask
Anmäl inlägget
AirBridge Cargo
Skrivet av baggen, 2016-11-17 16:59:45
AirBridge Cargo startet opp fast rute på Gardermoen 15/11. Også 747-8F
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev