Norwegian Boeing 787
Flygtrafiken till och från Sveriges flygplatser är en viktig kugge tillgängligheten och möjligheten att locka fler företag till i första hand de stora städerna i Sverige. Hittills har fokus legat på trafiken ut men nu har Norwegian, tillsammans med analysföretaget Menon Economics, tagit fram en rapport som pekar på vad inkommende passagerare innebär för samhällsekonomin. Det har tidigare varit ett av Ryanairs standardargument: varje ny linje med för allttillväxt i de regioner där flyglinjen etableras. Den repport som Norwegain presenterar idag och som Flygtorget tagit del av fokuserar direkt på de svenska effekterna.
– Norwegian är det flygbolag som har haft störst tillväxt i Sverige de senaste åren och den här nya rapporten bekräftar att vår starka närvaro i Sverige i stor utsträckning bidrar till ekonomisk tillväxt i hela landet och att många nya jobb skapas till följd av alla turister som flyger hit med oss, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.
I reda siffror utgår rapporten från en genomsnittlig totalkonsumtion på 7 000 kronor per resande som kommer till Sverige. De innebär att med en miljon inkommande passagerare till Sverige på Norwegians direktlinjer, bidrar de till en ökad omsättning på 6,5 miljarder kronor per år på hotell, restauranger, turistattraktioner och i butiker i Sverige. Den ökade omsättningen genererar i sin tur att 13 000 nya arbetsplatser skapas i Sverige.
I första hand är det resenärer från de övriga Skandinaviska länderna men också Tyskland, Storbritannien, Thailand och USA som står för intäkterna. Bland annat har Norwegian idag 400 000 amerikanska resenärer på linjerna till Sverige.
– Det finns ett stort intresse bland amerikaner att resa till Sverige och resten av Skandinavien. På många av våra flygningar från USA till Skandinavien är 30 procent av resenärerna amerikaner och på enstaka linjer uppemot 50 procent amerikaner. Det bidrar till ekonomisk tillväxt och att nya jobb skapas i Sverige, säger Björn Kjos.
Ett av syftena med den nu publicerade rapporten är att den ska vara ett underlag för den kommande debatten kring en framtida flygskatt i Sverige. Enligt planerna ska regeringen nu i slutet av november presentera hur en sådan ska se ut och vilka nivåer det extra skatteuttaget på varje biljett ska hamna på.
– Sverige är en viktig marknad för oss och vi vill gärna satsa på fler direktförbindelser härifrån men det förutsätter en konkurrenskraftig flygmarknad med lika villkor för alla flygbolag. Jag hoppas att svenska politiker vill bidra till detta så att vi kan fortsätta öka tillgängligheten till och från Sverige. En flygskatt är till exempel direkt negativ för att öka tillgängligheten.
Det finns 16 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flygskatt-Inte ok!(2)
Skrivet av Flygkonsult, 2016-11-22 10:30:24
En flygskatt vore ett misstag utan någon som helst klimatnytta eftersom ICAO nyss kommit överens om ett klimatavtal (CORSIA) med 65 länder och 86% av världens flygresor täckta av systemet. Flyget står f endast 2% av de globala CO2-utsläppen.Till skillnad fr svensk järnväg och väg, som kommer att få cirka 400 miljarder skattekronor de närmaste tio åren, belastar flyget inte d allmänna annat än till en mindre del (som dessutom finansieras fullt ut av momsintäkterna från inrikesresor med flyg).
|
|
Flygskatt-Inte ok! (1)
Skrivet av Flygkonsult, 2016-11-22 10:27:18
Miljöskatten bereds i näringsdepartementet och det är därför både Svenskt Flyg och nu även Norwegian tar upp detta i media om hur dåligt detta förslag de facto är.
Ni som skriver här - INGET står om någon jämförelse gentemot SAS i denna artikel så lämna sådana konspirationsteorier utanför detta ämne, tack! SAS är f.ö. lika ointresserad av flygskatten som Norwegian liksom resten av flygbranschen.(forts...)
|
|
Bra artikel, bra utredning
Skrivet av SAS anställd, 2016-11-22 09:59:49
Flygindustrin går på knäna, det gäller både SAS och Norweigian. Samtidigt är flygindustrin en internationell industri. Det är viktigt att ev skattebelastningar inte rubbar konkurrensläget mellan olika flygbolag. Artikeln visar på den samhällsekonomiska nyttan Norwegian tillför. Motsvarande gäller även övriga flygbolag som beflyger Skandinavien.
|
|
Artikkel om Norwegian
Skrivet av Jonas, 2016-11-21 22:37:25
Dette er en artikkel om Norwegian Air, IKKE, om SAS. Det er et annet bolag.
|
|
Netto?
Skrivet av ola, 2016-11-21 19:04:30
...och alla de som flyger härifrån? Har dessa lämnat pengarna hemma eller tar de med sig en slant utomlands? kanske det blir plus minus noll om man tänker i två riktningar och inte bara inkommande.
|
|
Kan også frågan
Skrivet av pf, 2016-11-21 15:42:46
være hvor mange SAS ville ha transportert til Sverige, dersom ikke Norwegian hadde funnets ?
Fler reisende, større turisme, fler arbeidsplasser.
|
|
Miljöskatt
Skrivet av Mamma Muh, 2016-11-21 12:40:42
Kreaturen i Sverige orsakar större hål i ozonlagret och mer föroreningar än all flygtrafik inklusive vägtrafik gör. Dags att införa "pruttskatt" i stället.
|
|
Vilkor
Skrivet av Peter, 2016-11-21 11:49:40
Det syftar på flygrättigheter över Ryssland. SAS får Norwegian får inte. Norwegian kunde inte heller få ett aoc likt SAS modell.
Vad det gäller anställningsform kanske höger bas missat att rekryteringsbolag likt Gazella, Proffice, academic work m.fl. ökat lavinartat oavsett bransch.
Fast snart kanske SAS blir mer likt Norwegian då de funderar på att flagga ut.
http://e24.no/boers-og-finans/sas/sas-vurderer-driftstillatelse-utenfor-skandinavia/23852195
|
|
Det
Skrivet av sv Micke Johansson, 2016-11-21 11:28:38
är möjligt att SAS flyger in mer folk till Sverige än Norwegian. För den sakens skull behöver väl inte rapporten som Norwegian refererar till vara överdriven. Norwegian genererar också stora belopp i form av arbetsgivaravgifter. Att sedan kabinfolket är anställda av bemanningsföretag, har i sammanhanget ingen betydelse. Bemanningsföretagen betalar faktiskt arbetsgivaravgift. Man må tycka vad man vill om Norwegian, men var sakliga och lämna hatet utanför.
|
|
Läs artikeln igen..
Skrivet av Johan, 2016-11-21 11:26:16
Det är inget i artikeln som jämnför SAS mot Norwegian. Dom skrev endast att dom (Norwegian) drar in turister från dessa platser. Att SAS bringar mer turister än Norwegian säger Kjos enligt artikeln inget om. Med andra ord.. läs artikeln igen...
|
|
Lika villkor
Skrivet av J, 2016-11-21 11:06:29
"Sverige är en viktig marknad för oss och vi vill gärna satsa på fler direktförbindelser härifrån men det förutsätter en konkurrenskraftig flygmarknad med lika villkor för alla flygbolag."
När började norwegian främja lika villkor?
|
|
Hela sanningen
Skrivet av Peter, 2016-11-21 10:23:11
Det är nog hela sanningen då Menon E räknat enbart på norwegians pax. Då kan man inte blanda in SAS i deras siffror. Ska man jämföra bolagen så bidrar Norwegian till fler länder än vad SAS gör.
|
|
beskatta allt lika
Skrivet av thomas, 2016-11-21 09:42:08
varför ska flyget undantas? bilar har vägskatt bensin och dieselskatt moms vägtullar accis etc ändå har vi en 5 miljoner bilar det är absurt att betala 999 för en t.o.r på flyget resa med den enorma miljöbelastning flyget utgör
|
|
Flygtorget
Skrivet av Björnen sover, 2016-11-21 09:37:01
Det finns inte något förslag om Flygskatt mer än hos Miljöpartiet. Det finns ingen proposition och inget annat alls. Ingen vet om det förs fram av regeringen eller inte.
|
|
Konkurrens på lika villkor?
Skrivet av Höger bas , 2016-11-21 09:03:57
Vad med anställningsform, skatter och avgifter? Mig veterligt så är detta fundament för ett hållbart samhälle.
|
|
Kjos
Skrivet av Micke Johansson, 2016-11-21 08:36:37
Som vanligt, halva sanningar och överdrifter från Herr Kjos. SAS bringer betydligt fler turister från USA till Sverige, och övriga Skandinavien än vad Norwegian gör. Samtidigt bidrar man till samhället genom att betala ofantliga belopp i arbetsgivareavgifter t.ex. När det kommer till skadliga effekter av en flygskatt har han dock rätt.
|
|