Skriv ut  

Flygskatten drar in miljarder till statskassan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 november 2016
Från ett par hundratusen till 1,5 miljarder. Det är de summor som den föreslagna flygskatten innebär för respektive flygplats i Sverige. Sammanlagt drar det in miljarder till statskassan visar en unik sammanställning.

I morgon ska regeringen enligt planerna presentera hur den kommande flygskatten ska se ut. Förslaget är kontroversiellt, även inom regeringen finns det starka krafter, framför allt i Norrland, som är emot en kommande avgift på flygresor. Förslaget kommer inte heller att få majoritet i riksdagen eftersom både oppositionen och SD sagt att de tänker rösta emot.

Trots det pekar allt mot att avgiften på flygresor genomförs eftersom regeringen i så fall kan välja att lägga in den i budgeten. Därmed följer Sverige i spåren av Norge, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Österrike. Även Holland och Danmark införde tidigare en flygskatt men har skrotat den sedan konsekvenserna för främst de stora flygplatserna blivit för stora.
 
Nu har Centerpartiet räknat samman hur stora kostnader flygskatten kommer att representera för resandet från samtliga flygplatser med linjetrafik i Sverige. Siffrorna utgår från att skatten blir 110 kronor per biljett på inrikes och inom EU och 270 kronor på resor till övriga världen, de summor som Miljöpartiet tidigare nämnt som trolig nivå. Genom att multiplicera dem med Transportstyrelsens statistik för passagerarfrekvens, visas kostnadsökningen per flygplats.

Så mycket innebär flygskatten för varje flygplats:

Arvidsjaur, 2,8 miljoner.

Borlänge, 1,9 miljoner.

Gällivare, 2,0 miljoner.

Göteborg-Landvetter, 373 miljoner.

Göteborg-Säve, 126 000 kronor.

Hagfors, 127 000 kronor.

Halmstad, 6,8 miljoner.

Hemavan, 722 000 kronor.

Jönköping, 7,2 miljoner.

Kalmar, 12,8 miljoner.

Karlstad, 5,7 miljoner.

Kiruna, 14, 3 miljoner.

Kramfors, 731 000 kronor.

Kristianstad, 2,2 miljoner kronor.

Linköping, 8,7 miljoner.

Luleå, 67,2 miljoner.

Lycksele, 1,0 miljoner.

Malmö, 124,2 miljoner.

Mora-Siljan, 265 000 kronor.

Norrköping-Kungsängen, 8,4 miljoner.

Pajala, 262 000 kronor.

Ronneby, 11,9 miljoner.

Skellefteå, 16,9 miljoner.

Stockholm-Arlanda, 1 490 miljoner.

Stockholm-Bromma, 136 miljoner.

Stockholm-Skavsta, 98 miljoner.

Stockholm-Västerås, 6,4 miljoner.

Sundsvall-Timrå, 15,8 miljoner.

Sveg, 216 000 kronor.

Torsby, 141 000 kronor.

Trollhättan-Vänersborg, 2,4 miljoner.

Umeå, 59 miljoner.

Vilhelmina, 852 000 kronor.

Visby, 23,9 miljoner.

Växjö-Kronoberg, 11,2 miljoner.

Åre-Östersund, 26,3 miljoner.

Ängelholm, 23, 8 miljoner.

Örebro, 6,7 miljoner.

Örnsköldsvik, 4,5 miljoner.



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygskatten inget problem
Skrivet av Jonas, 2016-12-01 18:21:29
Historiskt rekordlåga biljettpriser styr resandet mer än den föreslagna flygskatten.

För 55 år sedan kostade en tur och retur-biljett med SAS Stockholm–Bangkok i ekonomiklass cirka 60 000 kr omräknat till dagens penningvärde. Nu finns det möjlighet att flyga för under 10.000:-

Läs gärna vad tidningen Vagabond skriver. http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20161201/historiskt-rekordlaga-biljettpriser-styr-resandet-mer-an-den-foreslagna-flygskatten
Anmäl inlägget
Hycklarlandet SVerige
Skrivet av kenneth, 2016-12-01 16:51:40
Det handlar bara om pengar. många gånger är vi så naiva, tror vi är duktiga på miljö bara för att "det står i tidningen" eller sägs på TV. det propaganda, myt osv det här handlar bara om att suga ut folk på pengar. precis som med systembolaget.
Anmäl inlägget
Verkningslöst
Skrivet av Bara en intäkt..., 2016-12-01 10:10:10
Detta förslag är helt verkningslöst. Såg Fridolin på TV säga att klimathotet är kritiskt, folk måste förstå detta.
Men en flygskatt i Sverige skulle inte ha någon effekt på miljön globalt.
Lägg din energi där den gör nytta. Ta en tur ut i Östeuropa, jag har varit där och vet hur det ser ut. Om Fridolin skulle få ner deras utsläpp 5% så skulle det få större effekt än om Sverige fick ner sin 15%.
Ska du göra något, gör det där det gör nytta, detta är bara ett sätt att få in skatteintäkter.
Anmäl inlägget
Behövs
Skrivet av L, 2016-12-01 09:42:11
Flygskatten är ett försök att minska flygandet för att minska vår miljöpåverkan och det behövs. Det finns ingen forskning som visar att det inte är människan som står bakom växthuseffekten så låt oss göra något som leder åt rätt håll. Det gör en flygskatt.
Anmäl inlägget
Intelligens och propaganda
Skrivet av Diavel, 2016-11-30 11:42:33
Roligt att majoriteten av Svenska folket är så pass korkade att dom äter all propaganda gällande klimathotet helt rått, utan att tänka själv.
Men så har det blivit här i pk diktaturen Sverige...
Anmäl inlägget
Ja till miljöskatten!
Skrivet av Biffen, 2016-11-30 10:49:39
Jättebra! Vi i branchen vill se en ordentlig flygskatt och på så sätt även dyrare biljetter vilket medför att de som inte borde sitta på ett flyg väljer att ta buss och tåg istället:))) Jag pratar nu om de ociviliserade paxen som inte kan bete sig som hyfsat folk...biljetterna idag är på tok för billiga och det märks. Sen att regioner missar arbetstillfällen och turism osv är ju olyckligt men det är fakiskt inte hållbart miljömässigt arr det lyfter plan till London för 1 kr????
Anmäl inlägget
Uland
Skrivet av Benga, 2016-11-30 05:58:04
Demokratisk uland!
Hur kan ett minoritetsparti som idag inte skulle platsa i riksdagen diktera sådana saker?
Hoppas innerligt för Sveriges bästa att detta inte blir av!
Anmäl inlägget
Kor
Skrivet av Mu, 2016-11-30 00:59:05
Precis som en annan skrev innan: Lägg skatten på korna! Absolut största miljöboven!
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av Skatt, 2016-11-29 22:15:49
De kommer bli en katastrof. Ökade skatter resulterar i högre biljet priser o färre passagerare o arbetstillfällen försvinner. Vill man pungtskatta utsläpp finns de större utsläpps bovar än flyget.
Anmäl inlägget
Arlanda på väg mot fjärdeplatsen iNorden
Skrivet av Micke Johansson, 2016-11-29 21:30:52
Om den här skatten blir verklighet, kan Arlanda flygplats glömma allt om att. Bli ledande flygplats i Norden. Det har man miljödårarna att tacka för. En gevinst kan dock vara att miljödårarnas parti inte klarar RD spärren nästa val..
Anmäl inlägget
Flygskatt
Skrivet av Skatt, 2016-11-29 20:46:52
De kommer bli en katastrof. Ökade skatter resulterar i högre biljet priser o färre passagerare o arbetstillfällen försvinner. Vill man pungtskatta utsläpp finns de större utsläpps bovar än flyget.
Anmäl inlägget
Ordning o reda
Skrivet av Skatt, 2016-11-29 15:44:47
Utmärkt!
Äntligen ett förslag som bringar ordning och reda i Flyg Sverige. Logistik och funktion som påskyndar Brommas nedläggelse i.o.m att en flygskatt vore katastrof för Bma's operatörer. Ur ett nationalekonomiskt intresse borde vara att använda kommande bma miljarder att utveckla Arlanda i stället, en flygplats som har framtiden för sig och är hela Sveriges angelägenhet.
Anmäl inlägget
REG Veteranen
Skrivet av Flygplatsanställd, 2016-11-29 11:43:43
Vi är här och nu med våra utmanande logistik problem i vårt avlånga land. Vad vi skrattar åt om 70 år känns rätt ovesentligt
Anmäl inlägget
En till skatt inga problem
Skrivet av Veteranen, 2016-11-29 11:21:07
Det fanns en tid när vi inte hade någon Moms.
Först 1960 kom tillfällig Oms (omsättningsskatt) 4,2%. Det skulle bli slutet för handeln med oändliga problem. Nu har vi Moms 25% och handeln blomstrar som aldrig förr. Alla har det betydligt bättre och flyger som aldrig förr.
Om 70 år skrattar vi åt de som idag säger att skatten kommer att bli en katastrof.

Anmäl inlägget
Svensk support till CPH
Skrivet av Mr €, 2016-11-29 10:49:00
Det blir ett svenskt statsunderstöd till privata Kastrup. Speciellt då höghastighetstågen går i trafik kommer alla från Linköping och nedåt börja resan med snabbtåg till CPH och ut i världen. S har lovar MP för att vara kvar i maktställning och behålla alla feta tjänster de sitter på nu.
Anmäl inlägget
Kor
Skrivet av Kovältare, 2016-11-29 09:22:07
Kor skiter ut mer gaser än flygplanen. Lägg skatten på korna istället.
Anmäl inlägget
Nej till flygskatt
Skrivet av Flygplatsanställd, 2016-11-29 09:10:41
Lägg sedan till alla tusentals förlorade arbetstillfälle (=mindre skatteinkomster) och mindre skatteintäkter på missade turister o.s.v.
Att påstå att skatten ger plus i statskassan si eller så mång miljarder är ju fullständigt obegripligt.
Det finns bra kvällskurser i ekonomi Magdalena Andersson. Ta den första bästa det kan inte bli värre nu.
Anmäl inlägget
Ironi
Skrivet av Haha, 2016-11-29 08:14:06
Lite ironi med bild på SAS. Fina SAS med kabinpersonal från en baltstat när dig.
Anmäl inlägget
Flygskatten
Skrivet av Reklam, 2016-11-29 07:44:56
När ska Flygtorget sluta göra reklam för Flygskatten!!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev