West Atlantic ATP
West Atlantic är världens största brukare av ATP. I Dagsläget finns sammanlagt 37 maskiner i flottan och det kan jämföras med den handfull ATP som flyger hos Nextjet och enstaka flygbolag på annat håll i världen. Samtidigt är det en åldrande flotta, visserligen livstidsförlängda, men med ett allt mer krävande underhåll och framför allt är tillgången på reservdelar bitvis besvärlig. Därför har flygbolaget nu fattat beslut att permanent ställa av sju maskiner och använda dem som reservdelslager.
- Det stämmer. Några av dem har varit parkerade en längre tid. De vi väljer att skrota är framför allt de som inte har den stora fraktdörren, säger vd Fredrik Groth till Flygtorget.
De sex maskinerna som nu valt ut står i dagsläget dels på Sturup, dels på Isle of Man. Var de kan komma att placeras medan de plockas på värdefull utrustning, är inte klart. West Atlantic har i princip ingen central bas för flygplanen eftersom de rör sig mellan olika flygplatser. Ett större antal finns dock i Oslo och flyger för den norska posten. Därtill finns en verkstäder för underhåll och annan verksamhet på just Isle of Man, i Coventry och på Sturup.
- I dagsläget har vi lite för många maskiner i den mindre viktklassen. Det nya uppdraget för Royal Mail kräver kapacitet över åtta ton så där kommer vi att använda i första hand nio B737 och bara tre ATP. Det kan alltså bli tal om att minska den aktiva delen av ATP-flottan med ännu fler maskiner.
Om även de ska tjäna som reservdelslager är inte klart. I den senaste kvartalsrapporten talas om ”nya kommersiella möjligheter” för typen. Det kan innebära att det går att hitta fler uppdrag för dem eller att de fasas ut och säljs till andra flygbolag.
Sammantaget minskar dock inte flygplansflottan eftersom det brittiska uppdraget kräver fler B737, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. De blir heller inte någon minskning av personalen, trots att sju flygplan försvinner. Samtliga kvarvarande ATP står också kvar på West Atlantics svenska AOC.