Skriv ut  

Flygbranschen: Hellre biobränsle än flygskatt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 december 2016
Det finns en tydlig vilja i flygbranschen att öka användningen av biobränsle. Hindret är bristande tillgång och höga priser. Därför skulle en satsning på att öka tillverkningen ge en bättre miljöeffekt än den nu föreslagna skatten.

Flygtankning
Flygtankning

I slutet av året levereras cirka 1000 ton biobränsle till Arlanda. Det är återvunnen och miljösäkrad frityrolja som transporteras hit från Kalifornien. Lite drygt hälften av lasten är avsett för Avinor och den norska marknaden medan cirka 450 ton blir kvar i Sverige.

– De använder vi för att klimatreducera de resor som gjorts av Swedavia under 2016, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia till Flygtorget.

Biooljan blanda in i vanligt Jet A1 upp till maximalt 48-49 procent och ger när den används en klimatreducerande effekt, ingen ny CO2 tillförs atmosfären.

– Vi ser det som ett mycket bra sätt att ta ansvar för flygets miljöpåverkan. Det är effektivare än att klimatkompensera resorna samtidigt som vi visar att det finns en efterfrågan på biobränsle.

I dagsläget finns ingen nordisk tillverkning av biobränsle som skulle kunna användas av flygindustrin. Över huvud taget är det den minimala tillgången och därmed höga priset, som bromsar flygbolagens möjlighet att öka användningen av icke-fossilt bränsle. Ett argument som därför presenterats i efterdyningarna av regeringens förslag om en flygskatt är att använda de pengar som den drar in till statskassan – om den införs – till att utveckla tillverkningen av biobränsle.

– De cirka 1,8 miljarder som skatten hamnar på räcker troligen till att starta en fullskalig produktionsanläggning i Sverige, säger Lena Wennberg.

Om tillgången på mer miljövänligt bränsle ökar, tvekar inte flygbolagen att börja använda det, det visar en rundringning som Flygtorget gjort.

– Vi köper redan idag allt som vi kommer åt, framför allt i Oslo där ju Avinor har satsat på att ha biobränsle tillgängligt. Det är en viktig pusselbit i hela vårt miljöarbete tillsammans med bland annat gröna inflygningar och fler miljöeffektiva flygplan, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS.

Han får medhåll av Ann-Sofie Hörlin, hållbarhetsansvarig på BRA, som förra året bland annat skapade de så kallade ”biobiljetterna” som alltså var lite dyrare än de vanliga biljetterna.  Den kampanjen riktade sig bland annat till det offentliga. Stat och kommun står för cirka 30 procent av alla inrikesresor med flyg och har alltså möjlighet att gå före med gott exempel.

– När det är möjligt använder vi biobränsle. Vi hoppas också att tillgången ska öka och på så sätt pressa priset något. 80 kronor på varje resa som skatten drar in skulle kunna göra än mer nytta om de satsades på biobränsle, säger hon.

Även Norwegian har testat att tanka biobränsle och avvaktar utvecklingen.

– Vi är självfallet intresserade men ser att idag är kostnaderna för höga. Vårt bidrag blir att ha en flygplansflotta som idag har en snittålder på 3,6 år och alltså tillhör den senaste generationens bränsleeffektiva flygplan, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian.

Flera av de branschrepresentanter som Flygtorget pratat med är övertygade om att de initiativ som tas av såväl flygbolag som enskilda resenärer på sikt får en större miljöeffekt än den nu föreslagna skatten. Utredarna bakom rapporten är själva tveksamma till hur stora miljöeffekterna egentligen blir när så många som upp till 40 procent av dem som väljer bort flyget kommer att använda bil istället. De tror även att ökningen av flygresor, som inledningsvis mattas av något när skatten införs, relativt snart återhämtar sig.

Som privatperson finns också möjlighet att ta ett eget miljöansvar för flygresorna, om än något dyrare än den föreslagna skatten. En timmes flygning med biobränsle kostar cirka 400 kronor beroende på flygplanstyp. De pengarna går att betala in till organisationen Fly Green Fund som använder de till att köpa in fossilfritt bränsle. Väljer man en mindre summa, det är helt fritt, betalar man alltså för delar av flygtimmen. Det är alltså en gräsrotsrörelse som med crowdfunding gör en konkret insats för att reducera flygets miljöpåverkan.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygbiobränsle produktion skapar 1000tals nya jobb
Skrivet av Miljönytta på riktigt, 2016-12-07 14:56:40
Vi har inkompetenta politiker som satsar på straffskatt istället för att stimulera det som minskar miljöutsläppen på riktigt. Sverige har stora möjligheter att utveckla flygbiobränsle från restprodukter i skogen som i sin tur inspirerar resten av världen. Samt att detta skulle Reindustralisera skogsnäringen och skapa 1000-tals nya arbetstillfällen istället för stänga att Sverige och flytta runt miljöpåverkan i Europa utan någon som helst effekt.
Gör om och gör RÄTT fega politiker!
Anmäl inlägget
Hur svårt kan det vara att förstå...?
Skrivet av SA, 2016-12-07 08:41:18
Enligt (EIA) förbrukades 218,633,982 m3 jetbränsle 2005
För att odla så mycket biobränsle, med världens mest produktiva oljeväxt (Jatropha Curcas) krävs en yta som är 2 ggr Frankrikes.
Sedan 2005 har flygbranschen växt med nästan 5% per år.
Jag är inget "mattesnille", men ekvationen är väl ganska enkel - minskar vi inte flygandet radikalt, så är det kört för mänskligheten.
Att hänvisa till biobränslen som "lösning" är en utopi, annat än i väldigt begränsad skala.
Anmäl inlägget
50 kr
Skrivet av Fritz Klyka., 2016-12-06 17:03:00
Nu är det inte alls säkert att skatten går igenom. Men hade skatten satts till säg 50 kr/biljett oavsett vart man reser och pengarna, ca 1.5 miljarder/år, oavkortat gått till forskning och framställning av miljövänliga flygbränslen tror jag att de flesta hade tagit den kostnaden. En thailandsresa för 2 vuxna-2 barn blir ju bara 200 kr dyrare i så fall. Men när ideologi går före sunt förnuft, så.............
Anmäl inlägget
Minnet är kort
Skrivet av Diesel Doris, 2016-12-06 13:07:00
Kommer ni ihåg Maud Olofsson och hennes projekt med diesel av skogsråvara? Som allt annat hon bökat i så kostade det miljarder och blev fiasko naturligtvis. Beskatta istället gamla flygplan efter ålder så att bolagen tvingas köpa moderna maskiner med effektiva motorer. Precis som äldre dieselbilar behandlas.
Anmäl inlägget
Ideologi
Skrivet av Realist, 2016-12-06 11:19:55
Tyvärr är flyget uppe mot vänsterns ideologi och deras agenda är att döda flyget och så alltid varit! De skiter fullständigt i miljön, så länge deras ideologi härskar...

Miljövänligt flygande är en paradox de aldrig kommer kunna hantera...
Anmäl inlägget
Pantad artikel.
Skrivet av Sven, 2016-12-06 10:36:50
Pust. Stånk. Man blir förbaskad på att folk är så pantade i denna fråga. Se till att verkligen göra något åt saken. Att importera 1000ton är ingenting. Regeringen, flygbolagen och Swedavia borde se till att avgifter och allt anpassas så att biobränsle främjas. Nu när flygskatt införs slår det i princip bara mot inrikesflyget. Det är just inrikesflyget som gör mest i biobränslefrågan! Titta bara på BRA och Nextjet!
Anmäl inlägget
Handlar inte om miljön.
Skrivet av Hermansson, 2016-12-06 10:29:55
Tyvärr handlar inte den planerade flygskatten om miljön utan att staten behöver pengar. Det är tomt i statens penningpung och då letar man efter branscher och marknader att beskatta. Flyget får väldigt ofta bära hundhuvudet som den stora miljöboven men att satsa pengar på att öka biobränsleanvändningen finns inte. Inte ens om man inför en ny flygskatt. För en sak kan vi i branschen vara säkra på, att några miljösatsningar inom flyget kommer inte flygskattepengarna användas till.
Anmäl inlägget
Mer skatter
Skrivet av PeterS, 2016-12-06 10:07:06
Hur kan någon påstå att en skatt skulle ha en lönsam påverkan på miljön!? Alla vet ju att pengarna går in i statskassan för att användas till allt annat än miljön!
Anmäl inlägget
CO2
Skrivet av Mr €, 2016-12-06 09:48:40
Om CO2 halten i atmosfären är problemet så skulle skatten utformas för att minska de utsläppen och nya effektiva plan som C-series, A320neo och 737MAX få landa mycket billigt. Biobränsle ger lika mycket CO2 till atmosfären som JET-A1. Smartare att sköta skogen så CO2 omvandlas till sågtimmer är att eldas och spy ut CO2. Alternativt är det vissa partier som inte gillar flyg och vill ösa på avgifter så flygbolagen aldrig får råd att köpa nya miljövänliga plan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev