Skriv ut  

Widerö inleder förhandlingar om köp av jetflygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 december 2016
Fyra flygplansleverantörer är aktuella i en första förhandlingsomgång. Detta sedan Widerøe fattat beslutet att börja bygga upp en jetflotta.

Widerö
Widerö

Widerøe behöver skärpa den egna konkurrensförmågan, dels mot SAS och Norwegian, dels mot den nya aktören på norsk inrikes, Fly Viking. Och redskapet som ska användas är jettrafik. Därför har styrelsen för det anrika norska flygbolaget nyligen både tagit ett investeringsbeslut och tagit upp förhandlingar med de främsta leverantörerna av regionala jetmaskiner.

I ett första skede är det Bombardier, Embraer, Sukhoi, och Canadair som är aktuella utifrån den specifikation som tagits fram. Det handlar bland annat om ett flygplan med 80 till 120 stolar ombord och kapacitet att trafikera mindre flygplatser med banlängder på 1 500 meter. En stor del av Widerøes linjenät ligger på det så kallade kortbanenätet längs den norska kusten.

Men flygbolaget vill även kunna sätta in jettrafik på en del mellanstora destinationer i Norge, bland annat Molde och Kristiansund, där passagerarunderlaget inte klarar de större Boeing-maskiner som SAS och Norwegian använder. I ett nästa steg ger en flotta av regionala jetmaskiner kraft att ta upp konkurrensen med SAS och Norwegian på delar av den lönsamma norska inrikesmarknaden där Widerøe hittills inte flugit. Det kan vara sträckor som Oslo-Trondheim, Oslo-Bergen, Oslo-Kirkenes men också Oslo-Bodö och Tromsö-Kirkenes som Widerøe flyger redan idag med de mindre Q 400. Slutligen öppnar nya flygplan möjlighet att satsa på chartertrafik, utökad utrikestrafik vid sidan av de tre-fyra internationella linjer som flygs idag och en del wet-leaseuppdrag.

I och med att Widerøe nu tagit ett stort steg mot att börja bygga upp en jetflotta, det talas i ett första skede om fem maskiner, lämnar man också rollen som uteslutande ett propellerflygbolag. Idag är man också enbart brukare av maskiner från Bombardier med ett 40-tal maskiner, allt från Dash 8-100 till Q 400. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

737NG
Skrivet av Molde och Kristiansund, 2016-12-23 05:40:56
På både Molde och Kristiansund flygs det friskt med 737NG. Så passagerarunderlaget klarar det utmärkt.
Anmäl inlägget
Vad ni kan!
Skrivet av Flygeleven, 2016-12-22 16:20:41
Hur kan ni allt detta?
Anmäl inlägget
japanerna kommer stort som flygtillverkare
Skrivet av thomas, 2016-12-22 15:33:55
Bränsleförbrukningen på nya Honda busienssjet är imponerande låg
Mitsubishi startades av en samurai.
Anmäl inlägget
MRJ
Skrivet av Biggles, 2016-12-22 12:30:58
Kolla in Mitzubishi Regional jet också. Kvalité och klarar 1500 m. Med moderna växlade turbofan motorer drar den väldigt mycket mindre bränsle än alla jämförbara!
Anmäl inlägget
faliga förbindelser
Skrivet av Mr €, 2016-12-22 10:26:12
Hoppas de lyckas, FlyBe försökte och höll på att knäckas. Gissar Sukhoi SSJ100 kommer i finalen mot Mitsubishi MRJ90. C-series CS100 är nog overkill och för dyr, Embraer ERJ195E2 måste vara certifierad och tillgänglig. Har SSJ100 stig- och broms-prestanda nog blir den svår att slå.
Anmäl inlägget
Canadair?
Skrivet av Calle, 2016-12-22 09:43:18
Är inte Canadair samma som Bombardier?
Anmäl inlägget
Canadair?
Skrivet av Andreas, 2016-12-22 09:42:03
Canadair har väl inte funnits på 30 år? Då är det väl bara tre tillverkare eftersom Bombardier annars räknas två gånger.
Anmäl inlägget
AHA, 4 st
Skrivet av BA, 2016-12-22 09:35:44
Både Bombardier och Canadair. Spännande.
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av Erik, 2016-12-22 09:03:14
Är inte Canadair en del av Bombardier!?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev