Skriv ut  

Skattepengar håller liv i flyglinje till Frankfurt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 januari 2017
Närmare 24 miljoner. Per år Det är kostnaden för att fortsätta trafiken från Karlstad och Jönköping till Frankfurt. Det ger möjlighet att på sikt göra linjen självfinansierande.

Bmi
BMI

Brittiska BMI Regional har flugit sträckan Karlstad – Frankfurt sedan i maj 2014. Efter knappt ett år slingades den via Jönköping. Målsättningen var att linjen efter tre år skulle bära sina egna kostnader. Det visade sig vara en alltför optimistisk kalkyl och under hösten har Karlstad och Jönköping tillsammans gjorts en upphandling för att fortsätta trafiken.

Inledningsvis var det ett flertal flygbolag som anmälde sitt intresse. Två flygbolag var kvalificerade att delta men när tiden gick ut hade bara ett anbud kommit in – från den nuvarande leverantören BMI. Det brittiska flygbolaget fortsätter därmed att flyga sträckan på samma sätt som tidigare: Karlstad – Jönköping – Frankfurt med en Embraer 145 med 49 stolar ombord. Tidtabellen till Frankfurt omfattar trafik sju dagar i veckan med två avgångar per vardag och en på vardera lördag och söndag.  I och med att slingan passerar Jönköping har en inrikeslinje de två städerna emellan skapats, en tvärlinje som inte passerar Arlanda.

Förutsättningen för att hålla liv i linjen till Frankfurt är att den subventioneras med 23,8 miljoner kronor per år. De kostnaderna delas i tre poster där Region Värmland och Karlstad kommun betalar 8,4 miljoner var medan Jönköpings kommun står för 7 miljoner. Att Jönköping står för en tredjedel motiveras bland annat med att behovet i Värmland är större, sträckan är kortare och att Jönköping Airport är konkurrensutsatt från Landvetter.

I och med att det offentliga nu stöttar flyglinjen försvinner de subventionerade landningsavgifterna. BMI ska i fortsättningen betala fulla trafikkostnader till de två flygplatserna. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Storhetsvansinne.
Skrivet av Bulten i Bo, 2017-01-04 08:08:26
Det är storhetsvansinne bland Karlstads kommunpolitiker som driver denna linjen. Karlstad behöver en linje till Köpenhamn igen, men ingen kommer att satsa på det när kommunen öser in pengar i detta skrytprojekt.
Anmäl inlägget
Slarvig rubruksättare!
Skrivet av Willy Strömquist, 2017-01-03 13:29:47
Pengarna är naturligtvis inte borta, som rubriken vill antyda, endast omdisponerade på ett sätt som kommunen demokratiskt bestämt (får man hoppas)! Om allt skötts enligt reglerna så gör dessa pengar nytta i samhället och det mesta bör komma tillbaka i form av skatteintäkter i en eller annan form.
Ta fram räknesnurran och gör en egen kalkyl baserad på verkligheten , så blir det säkert ett annat utfall.
Anmäl inlägget
Kostsamma baser
Skrivet av Sven, 2017-01-02 21:10:07
MUC-NRK-MUC 6ggr i veckan på eftermiddagen kostar Norrköpings Kommun 20 miljoner för 3 år. Ganska bra i jämförelse med detta tycker jag. Det kostar om man ska ha en linje på direkten med perfekta tidtabeller som KSD-JKG-FRA. Tycker dock att det verkar skumt att linjen inte bär sig nu, enligt uppgifter så ska beläggningen vara mycket bra med bra kabinfaktor redan från KSD. Känns lite som att E145 inte är det mest kostnadseffektiva att operera...
Anmäl inlägget
46 miljarder
Skrivet av Diavel, 2017-01-02 20:38:58
Oj, vad får vi för detta, privatisera tåg eländet omedelbart!
Utan flyget och bilen stannar Sverige.
Anmäl inlägget
Skattepengar
Skrivet av Janne, 2017-01-02 18:01:32
Oj så mycket skattepengar det är som driver våra tåg, 46 miljarder för 2017!
Anmäl inlägget
Det kostar med önödiga flygplatser
Skrivet av Bertil, 2017-01-02 12:56:32
Det är dyrt att driva flygplatser när det inte finns underlag till vissa flyglinjer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev