Skriv ut  

Kastrup slog nytt passagerarrekord

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 januari 2017
En av de snabbast växande flygplatserna i Europa. Förra året nådda Copenhagen Airport 29 miljoner passagerare. Det lämnar Arlanda en bra bit efter, i jämnhöjd med Oslo.

Kastrup
Kastrup

Redan i slutet av november slogs det gamla rekordet på 26,6 miljoner passagerare. Den sista månaden ökade resandet än mer och när 2016 är slut kan Copenhagen Airport räkna in sammanlagt 29 miljoner passagerare förra året. Det är ett all-time-high för flygplatsen.

– 29 miljoner passagerare på ett år är riktigt många. Det motsvarar i snitt 79 500 resenärer om dagen, säger Peter Kroogsgard, kommersiell direktör på Kastrup.

Det nya passagerarrekordet gör att flygplatsen redan nu närmar sig nivån 40 miljoner resenärer. Enligt den framtidsplan som finns och som ligger till grund för de investeringar på 20 miljarder kronor som nu görs, ska flygplatsen inom tio år kunna hantera 40 miljoner passagerare. Det är samma siffra som Arlanda siktar på men med ett något längre tidsperspektiv: 2038, när Bromma, eventuellt, stängs ska flygplatsen ha kapacitet att ta emot 40 miljoner resenärer.

I dagsläget är det också ett betydande glapp i ambitionen på att blir ”den ledande flygplatsen i Skandinavien”. De sammanlagda siffrorna för Arlanda under 2016 är ännu inte sammanställda, men fram till och med november månad hade 22,8 miljoner passagerare passerat Arlanda. Om passagerarökningen under december fortsätter i samma takt som tidigare, cirka 6 procent, innebär det att Arlanda slutar på cirka 24 miljoner. Det är nytt rekord men alltså ett bra stycke bakom Kastrup. Det verkar också bli jämt lopp mellan Arlanda och Oslo Gardermoen, där slutade 2016 med en sammanlagd passagerarökning på 4,1 procent och totalt 23,0 miljoner resenärer.

Tillbaka till Kastrup där de planerade expansionsplanerna inte enbart tagits emot med öppna armar. Den stora bristvaran på flygplatsen är gater vid terminalen och för att få plats med utbyggnaden är planen att stänga en av de tre banorna, den tvärgående 12/30. Det är en åtgärd som bland andra SAS har protesterat mot och konstaterat att de dagar som de två parallella banorna inte är operativs, då stängs Kastrup om tvärbanan är borta. Enligt ungefärliga beräkningar är de två huvudbanorna stängda cirka fem dagar per år. Men det räcker för att flygbolagen ska protestera. Med tvärbanan borta kan det innebära att flygplatsen tvingas hålla stängt de dagar som vädret inte tillåter trafik i andra riktningar. Något beslut om att stänga banan är dock inte fattat och kräver i ett första skede en ansökan till det danska transportmyndigheterna.

Tio i topp i antal passagerare från Köpenhamn under 2016:

1.     London

2.     Stockholm

3.     Oslo

4.     Amsterdam

5.     Aalborg

6.     Paris

7.     Helsingfors

8.     Berlin

9.     Frankfurt

10.  Bryssel



Kommentera artikeln
Det finns 36 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av Anonym , 2017-01-07 17:45:00
Swedavia bygg ut och koncentrera all den tunga kommersiella flygtrafiken i Stockholm till Arlanda. Det är enda sättet att kunna konkurrera med Kastrup och Gardemoen, Vanda. Bromma kan ha endast allmänflyget/samhällsnyttiga flyget.
Anmäl inlägget
CPH mitt i prick
Skrivet av Per Nilsson, 2017-01-06 13:48:02
2 timmar med Öresundståget och rätt in i terminalen på Kastrup från Halmstad. Skall jag till London behöver jag inte ta ett steg ute efter jag stigit på tåget här hemma till jag stiger ur ett tåg på Paddington station.
Anmäl inlägget
Och?
Skrivet av Penti, 2017-01-06 05:01:09
Stockholm har mer longhaul än någonsin med SK och DY men tappar ändå gentemot CPH, inse att dansken reser mer än svensken, och va fan spelar det för roll.
Anmäl inlägget
Point to point
Skrivet av SAS, 2017-01-05 20:13:05
Den dagen som SAS koncentrerar sig mer på "point to point", då kommer vi att se stora förändringar för CPH.
Anmäl inlägget
Lika är bäst
Skrivet av Fakta, 2017-01-05 15:17:46
Så vad vi då slutligen kan konstatera är att regionerna är jämnstora med liten övervikt för Öresundsregionen och att CPH har lite fler resenärer och mer transit trafik än ARN. För att vara positiv i sammanhanget så har flera flygbolag etablerat ett stort antal nya långlinjer från ARN och att även SAS inom ett år har etablerat två nya interkontinentala linjer. Och mer kommer det att bli på båda flygplatserna.

Hurra!
Anmäl inlägget
Skulle man ikke droppe landskampen, ARN?
Skrivet av Esben, 2017-01-05 14:56:07
Pointen er vel at CPH har +30% sydsvenske pax (CPH er vel faktisk nr 2 'i Sverige'?) Stort set alle østdanskere og sydsvenskere tycker vel at det er ret fantastisk at have den eneste ægte interskandinaviske flygplats i den eneste (og største - sorry 'Capital of Scandinavia') interskandinaviske storstadsregion.
Anmäl inlägget
Trevligt
Skrivet av sv Esben, 2017-01-05 14:03:08
att även du har kommit sanningen närmare. :o)
Anmäl inlägget
attraktionskraft
Skrivet av Syd, 2017-01-05 09:28:17
Stockholm Arlanda flygplats kan inte konkurera med Köpenhamns flyplats Kastrup när det gäller att attrahera resenärer. CPH hela södra Sveriges huvudflygplats.
Anmäl inlägget
CM
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-01-05 08:50:31
Det är många linjaler som är framme. Vem är störst, vem har längst, hur många äpplen har jag i min påse?
Anmäl inlägget
Arn
Skrivet av David, 2017-01-05 08:37:22
Det enda sätt som ARN kommer kunna konkurrera med CPH & OSL pasagerar mässigt är att flytta Brommas trafik till ARN. Men eftersom Swedavias ledning hellre satsar på kontorsbyggnader, köpcentrum och hotell på ARN istället för infrastruktur kopplat till flyget så kommer det bli en omöjlighet
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Esben, 2017-01-05 00:48:02
Wikipedia:
Øresundsregionen / Greater Cph: population 3,894,365 (2015). population density of 187/km². Area 20,869 km2.

Mälarregionen: population 3,238,495. Population density 98 / km2. Area 34,452 km2

Mic drop ;)
Anmäl inlägget
vem bryr sig?
Skrivet av NOrris, 2017-01-04 23:30:06
alltid lika roliga inlägg mindre värdkomplex av nollåttorna som kan inte förstå att Köpenhamn är större stad och har större flyplats! Varför så svårt och acceptera sanningen! Move on! Vad tjänar ni på om Arlanda är större eller har mer trafik, får ni mer pengar i fickan? Eller om Mälarregionen är större?
Anmäl inlägget
Det är
Skrivet av sv Espen, 2017-01-04 21:42:02
ju helt galet att påstå att Köpenhamn skulle vara mer befolkat än Stockholm.
Jämför ÖRESUNDSREGIONEN med MÄLARREGIONEN. Är det så svårt att förstå, who's the lier?
Anmäl inlägget
Fakta
Skrivet av Öresundsregionen, 2017-01-04 19:21:27
Till Skåning!
Man jämför äpplen med äpplen och päron med päron. Alltså Köpenhamns stads befolkning med Sthlms stads befolkning
Köpenhamns huvudstadsområde med Sthlms Läns befolkning och Öresundsregionens befolkning med Mälarregionens befolkning. Öresundsregionen är inte samma sak som Köpenhamn. Do the math!
Anmäl inlägget
CPH & STO / ARN
Skrivet av Esben, 2017-01-04 18:17:05
Ursäkta, men det er helt simpelt ikke korrekt at Stockholm er tættere befolket end København, uanset hvor stor en region man inkluderer. F.eks. indenfor 100 km radius har Kbh 3.6 mio og Sthlm 2.6. Og ved 200 km bliver forskellen endnu større. Tjek populationexplorer. Numbers don't lie.
Anmäl inlägget
Verkar
Skrivet av Trött, 2017-01-04 18:08:19
som om att vissa inte hört talas om Mälarregionen.

https://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4laren_Valley#Population
Anmäl inlägget
Öresundsregionen
Skrivet av Skåning, 2017-01-04 16:10:30
Hej

I Öresundsregionen bor det närmare 4 miljoner. Hur många bor det i Stockholmsregionen då? Enligt google närmare 2 miljoner. Do the math...
Anmäl inlägget
Du
Skrivet av Fakta, 2017-01-04 15:58:32
Stor-Stockholm eller Sthlms län har 2,25 milj. inv. Urbana Sthlm 1,5 milj. Mälarregionen mellan 3 - 3,5 milj. inv.
Anmäl inlägget
Du tar fel
Skrivet av @Esben, 2017-01-04 15:54:43
Stockholms län + Uppsala Län+ Södermanlands län: 2,2 + 0,4 + 0,3 = 2,9 M
Öresundsregionen: 3,8 M
Anmäl inlägget
Du
Skrivet av sv Esben, 2017-01-04 14:11:00
tar fel. Storstockholm som också ingår i Mälarregionen, har betydligt fler invånare än Öresundsregionen. Bara Storstockholm själv har över 1000000 invånare. Till det kan du lägga till invånarna i alla städer runt Mälaren.
Detta är fakta, går lätt att hitta på Google.
Anmäl inlägget
Sverige, landet mitt i lagom!
Skrivet av Lätt & Lagom, 2017-01-04 07:46:04
Låter på vissa svenskar att ni har komplex för transfers.
Som om alla måste ta sig till Köpenhamn från Sverige om de ska någonstans.
Danskarna har inget land i sin närhet till väster!
Sverige landet lagom ligger mitt i mellan alla nordiska länder då man ska ha transfer från alla nordiska länder.
Var glada för det annars har vi inte nått upp till 20 miljoner för Arlanda.
Anmäl inlägget
Inte onaturligt att CPH är större and ARN
Skrivet av Fakta, 2017-01-03 23:47:27
Vi ska inte glömma bort det centrala läget för CPH. Det är snarare förvånansvärt att CPH INTE är så mycket större och ligger så långt bakom flygplatser som Amsterdam.
Anmäl inlägget
Till CPH
Skrivet av Fakta, 2017-01-03 23:45:18
Det finns en allmänt utbrett missförstånd att Stor-Köbenhavn är större än Stor-Stockholm. Så är icke fallet. Den multi regionala Öresundsregionen ska jämföras med Mälarregionen. En likaså flerkärnig region. Nordens största flerkärninga region i ett land.
Anmäl inlägget
Sverige inte universums centrum
Skrivet av sv. Harald, 2017-01-03 22:27:40
Ja, hvilken brillant ide, en hub på Sturup, mitt i dimman..
Enda flygplatsen i Sverige som är ännu mer felplacerat än Arlanda. CPH är och kommer fortsätta störst i Norden..
Anmäl inlägget
Fler unika resenärer
Skrivet av Fakta, 2017-01-03 19:45:06
Jo det är sant. När Kålle ska åka till Berlin från Gbg via CPH, så räknas han som en pax när han anländer till CPH och en ny till pax när han stiger på planet från CPH till Berlin. Kålle blir alltså till två kollin, om man säger.
Skämt åsido, så är det så det fungerar. Arlanda har inte lika många transitpassagerare som vare sig CPH eller OSL, den senare med ca 45-48% inrikestrafik av all trafik
Anmäl inlägget
Köpenhamn/Sverige
Skrivet av Nisse i Hökarängen, 2017-01-03 18:01:27
Tja, det tycks vara det enda som ligger i Kastrups intresse att vara större än Arlanda och så länge SAS har sin största hub där så kommer Kastrup att vara större.
Om de nu har såna ambitioner att nå uppemot 40 miljoner passagerare per år, så kan man lika gärna stänga ner alla svenska flygplatser och istället låta all flygtrafik från Sverige gå från Köpenhamn.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Esben, 2017-01-03 15:59:18
Ja - CPH har transfer pax - men dette tal vokser langsommere (ca. 4%) end resten af trafikken (ca. 10%). "Danske" SAS har jo på det seneste valgt Arn over CPH.

Det virker som om at visse kommentarer glemmer at CPH er en +30% svensk flygplats. Og at Øresund / Greater CPH er et væsentligt større og tættere befolket byområde end Stockholm og Oslo.
Anmäl inlägget
Prestige
Skrivet av Gj, 2017-01-03 14:03:56
Vad spelar det för roll om Arlanda inte når upp till samma nivå? Prestige nissarna är i farten igen märker jag!
Anmäl inlägget
OSL
Skrivet av Norge, 2017-01-03 13:52:53
Självklart så har Oslo högre passagerarantal än Arlanda.
Inrikestrafiken är mycket större i Norge än övriga Norden.
Norge har den infrastrukturen.
De är dumt att jämföra städerna emellan då varje land har olika infrastrukturer.
Mer rättvist att jämföra varje sträcka osv.. Om man nu ska tävla i något.
Anmäl inlägget
Slarv
Skrivet av Faktagranskaren, 2017-01-03 13:46:26
Det är oerhört slarvigt att lämna fel uppgifter om Oslo i detta sammanhang. Vi läsare förväntar oss både en ursäkt och korrigering.
Anmäl inlägget
Rätt
Skrivet av sv. Jon, 2017-01-03 12:43:09
Ja du har helt rätt Oslo är tvåa och Arlanda 3a, otroligt att Swedavia verklighetsfrånvända ledning tror att Arlanda ska bli ledande flygplatsen i Norden, löjligt, inget annat.
Anmäl inlägget
OSL
Skrivet av Torolf Holte, 2017-01-03 11:10:17
Oslo Lufthavn hadde ca. 25,8 millioner passasjerer i 2016, ikke 23 millioner.
Anmäl inlägget
Fler unika resenärer
Skrivet av Frans, 2017-01-03 10:51:50
Precis, skulle vara intressant att se en siffra på antalet unika resenärer per flygplats. Arlanda har förmodligen flest resenärer som startar eller slutar sin resa. Varje transfer-resenär räknas ju som två resenärer per resa. Det är det som drar upp CPHs siffror.
Anmäl inlägget
Falska siffror
Skrivet av Harald, 2017-01-03 10:32:12
Ja eftersom SAS är styrt av danska intressen så har CPH höga siffror pga alla transitpassargerare från Norge och Sverige. Med fler direktlinje från Oslo, Stockholm och Göteborg skulle det se jämnare ut mellan de tre huvudstäderna s flygplatser. Obegripligt hur Sverige har gått med på att bara ha matartrafik till ett land som är hälften så stort. Hade varit mer logiskt ned en hubb i Malmö.
Anmäl inlägget
Gardermoen større enn Arlanda
Skrivet av Jon, 2017-01-03 10:32:10
Dette er ikke korrekt. OSL hadde 24 mill p, ved utgang av november, og vil slutte på over 26 mill i 2016. Knapt 3 m mindre en CPH, og over 2 mill mer enn Arlanda
Anmäl inlägget
Kastrup/Arlanda
Skrivet av Diavel, 2017-01-03 10:23:46
Kastrups flygplats är absolut inte perfekt, mycket kan bli bättre. Men den är ljusår förut för trista DDR lika Arlanda flygplats som aldrig kommer att bli större än Kastrup.
Dags för eländet Swedavia att antingen läggas ner eller säljas till proffs aktörer inom flygplats drift och utveckling. Arlanda / Swedavia har aldeles för länge varit handicappada av att ha en ledning av fd. sosse politiker som inte har den blekaste aning om vad den håller på med.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev