Skriv ut  

Brussels Airlines byter till Sukhoi på Bromma?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 januari 2017
Embraer145 och Dash Q-400 är för små och A319 möjligen för stor. Alternativet kan bli Sukhol Superjet sedan Brussels Airlines tagit CityJet och flygplanstypen som underleverantör.

 

Brussels Airlines
Brussels Airlines Avro RJ

Brussels Airlines tog för ett par år sedan ett strategibeslut om att införa en enhetsflotta i flygbolaget: A330 på långdistans och A320-familjen på kort- och medeldistans. Allt för att öka flexibiliteten och förenkla besättningsdisponeringen. Det innebär bland annat att de B737 och mindre Avro-maskiner som tidigare flugit i Europa fasats ut. Kvar är åtta Avro RJ100 som fortfarande flyger men som nu står på tur att fasas ut.

– I november, december ska de sista Avro-maskinerna vara borta, säger Brussels Airlines kommunikationschef Geert Sciot till Flygtorget.
   
Stommen i den nya kortdistansflottan är A319 och A320. De är i vissa fall inte optimala flygplan på en del destinationer och Brussels Airlines här därför infört ett system liknande SAS: Inhyrda flygbolag på wet-lease producerar trafik på vissa linjer med mindre maskiner.  Hittills har det rört sig om BMI som flyger Embraer 145 och Flybe som använder två Q400 för Brussel Airlines räkning.
   
Men nu har även en tredje underleverantör kommit med i och med att Irländska CityJet fått ett tvåårskontrakt och ställer upp med tre Sukhoj SSJ100. Cityjet är enda flygbolaget i Västeuropa som flyger den ryska maskinen som storleksmässigt är i det närmaste identisk med Avro RJ100 och har 98 stolar ombord i en standardkabin. Storleksmässigt skulle den alltså kunna ta över trafiken på Bromma, allt pekar nämligen på att Brussels Airlines vill vara kvar där också efter att AVRO-maskinerna försvunnit.

– Vi gillar Bromma, den är en perfekt, småskalig cityflygplats och vi har hittills inga planer på att flytta till Arlanda., fortsätter Geert Sciot som är noga med att påpeka att inga planer för flygplansbytet på Bromma ännu är klara. Tidigast till försommaren kan ett besked komma.

– Vi för just nu en konstruktiv dialog med Bromma om hur vi ska fortsätta där och med vilken flygplanstyp.

Däremot har Brussels Airlines bytt från Avro till Airbus i trafiken på Göteborg. Det är till största delen Airbus A319 som flyger linjen till Bryssel.




Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SSJ100
Skrivet av Fredrik, 2017-01-18 18:41:38
Bokade en flygresa på denna linje juli månad för bara någon timme sedan, när man fick välja plats var det SSJ100 som seatmap både till och från Bromma.
Anmäl inlägget
Bromma tornet!
Skrivet av C-serie a319 till Bromma , 2017-01-17 21:33:05
Dem kommer flyga ssj100 tills dem har fått A319 igenom ,än så länge så ser det ljust ut för a319men som det ser ut ny så blir det inga C-serie till Braathen dem kommer hyra in Embraer tills dem kollar vilka nya kärrer som ska ersätta RJ-100
Anmäl inlägget
BMA och tillstånd
Skrivet av Mr €, 2017-01-17 09:29:58
Gissar Swedavia blockar SSJ100 på Bromma men C-series går nog inte att stoppa, så blir säkert som Patrik tror med CS100 i Eurowings färger till Bromma. Går det bra, kan de säkert skapa en bas med 5-10 C-series på Bromma för trafik till Europa.
Anmäl inlägget
Sprickor i flygkroppen?
Skrivet av nisse, 2017-01-17 09:24:56
Är det detta plan som står på backen pga sprickor i flygkroppen -- en hel serie av plan?
Anmäl inlägget
Fantastisk
Skrivet av Niklas, 2017-01-16 22:44:29
SSJ är ett fantastiskt flygplan att flyga med. Hoppas verkligen att den kommer till BMA.

Hur är SSJ på kortare banor som Brommas?
Anmäl inlägget
Det blir nog CS100 illafall
Skrivet av MH, 2017-01-16 19:34:25
Lufthansa äger Swiss och Brussel Airlines och vad jag hört i korridoren är att Lufthansa överför minst 2 CS100 från Swiss till Brussel Airlines för just Bromma trafiken
Anmäl inlägget
Trixande med buller, igen
Skrivet av Patrik, 2017-01-16 13:12:55
Om det här ska hända måste det återigen trixas med bullergränserna på Bromma flygplats eftersom SSJ100 inte kommer under gränsen på 89 EPNdb som Swedavia har i Brommas tillstånd.
Anmäl inlägget
Sukhoi
Skrivet av KA, 2017-01-16 10:23:41
Bra val, fantastiskt fligplan, mycket trevligt att flyga med. Hoppas det blir detta som sker.

Undrar om SN planerar måla dessa i sin egen målning såsom de gjort med Dash8 maskinerna.
Anmäl inlägget
LH får ta dom i örat...
Skrivet av ABC, 2017-01-16 10:15:30
Om de tror att svenska poliker sätter sig i ryska flygplan tror jag att de förlorat förståndet. Självklart flyttar de över till Arlanda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev