Flygtrafiken fortsätter att öka, många flygplatser i landet visar rekord när passagerarsiffrorna för 2015 räknas samman: Arlanda närmar sig 25 miljoner, Landvetter fortsätter upp över sex miljoner och befäster sin plats som den femte största flygplatsen i Norden och Skavsta kan räkna in en trafikökning på drygt 11 procent.
Ser vi till de tio statliga flygplatserna i landet, de som Swedavia äger, ökade trafiken med 5 procent. Läggs de 29 flygplatser i landet som står utanför Swedavia till i statistiken, blir det än bättre siffror, 5,5 procent.
Källa: Transportstyrelsen
Källa: Transportstyrelsen
Det visar sig så att ökningen för flyget kommit fler av de regionala flygplatserna till godo. Förra året var det 20 flygplatser som låg på minus men i år har tio av dem vänt förra årets röda siffror till plus. Samtidigt har några andra tappat men sammantaget var det bara 13 av landets 39 flygplatser som backade i antalet passagerare förra året. En klar förbättring alltså.
Av de tio flygplatser som brutit förra årets negativa trend – Hagfors, Halmstad, Kiruna, Mora, Pajala, Sundsvall, Sveg, Torsby, Västerås och Örebro – har Örebro och Västerås fått nya reguljära utrikeslinjer som drar upp resandet medan de andra har ett ökande antal inrikespassagerare att tack för den positiva utvecklingen.
Det är de stora dragen som visar sig i statistiken. En noggrannare analys måste ta hänsyn till de enskilda flygplatsernas förutsättningar och de flygbolag som trafikerar dem. Göteborg City får stort procentuellt fall men har ju i princip ingen trafik kvar sedan flygplatsen stängdes för tyngre trafik. Å andra sidan har Sundsvall en ökning tack vara att Nextjet där ökade antalet frekvenser och därmed tillgängligheten. Samma sak är det med rekordklättrarna Sveg och Torsby med en förbättring på över 50 procent. Det beror i första hand på att utgångspunkten varit ett lågt antal passagerare vilket slår igenom i beräkningen. Men det ska inte skymma det faktum att för Torsby är en fördubbling av antalet passagerare en försäkring om att den upphandlade trafiken får leva kvar. Skellefteå, som backade även i år räknar dock med ett helt annat resultat under 2017. Redan nu finns 97 charterflygningar inbokade och i mars tar Norwegian upp konkurrensen med SAS och startar en linje dit från Arlanda.