Skriv ut  

Fler svenska flygplatser på plus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 januari 2017
Det är uppåt för flyget i Sverige. Räknas alla flygplatser i landet med var den samlade passagerarökningen 5,5 procent. Det visar sig också att fler flygplatser går plus när det gäller antalet passagerare jämfört med förra året. Det visar en unik sammanställning som Flygtorget gjort.


Flygtrafiken fortsätter att öka, många flygplatser i landet visar rekord när passagerarsiffrorna för 2015 räknas samman: Arlanda närmar sig 25 miljoner, Landvetter fortsätter upp över sex miljoner och befäster sin plats som den femte största flygplatsen i Norden och Skavsta kan räkna in en trafikökning på drygt 11 procent.
   
Ser vi till de tio statliga flygplatserna i landet, de som Swedavia äger, ökade trafiken med 5 procent. Läggs de 29 flygplatser i landet som står utanför Swedavia till i statistiken, blir det än bättre siffror, 5,5 procent.

Svenska flygplatser 2016
Källa: Transportstyrelsen
Svenska flygplaser 2016
Källa: Transportstyrelsen

Det visar sig så att ökningen för flyget kommit fler av de regionala flygplatserna till godo. Förra året var det 20 flygplatser som låg på minus men i år har tio av dem vänt förra årets röda siffror till plus. Samtidigt har några andra tappat men sammantaget var det bara 13 av landets 39 flygplatser som backade i antalet passagerare förra året. En klar förbättring alltså.
   
Av de tio flygplatser som brutit förra årets negativa trend – Hagfors, Halmstad, Kiruna, Mora, Pajala, Sundsvall, Sveg, Torsby, Västerås och Örebro – har Örebro och Västerås fått nya reguljära utrikeslinjer som drar upp resandet medan de andra har ett ökande antal inrikespassagerare att tack för den positiva utvecklingen.   

Det är de stora dragen som visar sig i statistiken. En noggrannare analys måste ta hänsyn till de enskilda flygplatsernas förutsättningar och de flygbolag som trafikerar dem. Göteborg City får stort procentuellt fall men har ju i princip ingen trafik kvar sedan flygplatsen stängdes för tyngre trafik. Å andra sidan har Sundsvall en ökning tack vara att Nextjet där ökade antalet frekvenser och därmed tillgängligheten. Samma sak är det med rekordklättrarna Sveg och Torsby med en förbättring på över 50 procent. Det beror i första hand på att utgångspunkten varit ett lågt antal passagerare vilket slår igenom i beräkningen. Men det ska inte skymma det faktum att för Torsby är en fördubbling av antalet passagerare en försäkring om att den upphandlade trafiken får leva kvar. Skellefteå, som backade även i år räknar dock med ett helt annat resultat under 2017. Redan nu finns 97 charterflygningar inbokade och i mars tar Norwegian upp konkurrensen med SAS och startar en linje dit från Arlanda.




Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hälften blir dubbelt
Skrivet av Utforskaren, 2017-01-17 18:44:55
"Men det ska inte skymma det faktum att för Torsby är en fördubbling av antalet passagerare en försäkring om att den upphandlade trafiken får leva kvar."
Ordet fördubbling innebär att något ökar med 100 %. Torsby ökade med 53,3 %...
Det är också en viss skillnad
mellan "försäkring" och "försäkran".
Anmäl inlägget
Turkiet påverkar regionala
Skrivet av Erdoganna, 2017-01-17 08:25:18
De regionala flygplatser som hade stort Turkietresande 2015 blev extremt negativt påverkade 2016.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev