SAS Airbus
Nyligen säkrade SAS finansieringen av fem Airbus A320neo med ett sale och leaseback-avtal med Jackson Square Aviation LLC. Flygplanen levereras mellan 2016 och 2018. Avtalet innebär att SAS vid leveransen för respektive flygplan säljer dem vidare till Jackson Square Aviation LLC och sedan hyr dem tillbaka på en längre leasingperiod.
Samma avtal har nu hittills finansierat sju av de 30 A320neo som är beställda och av allt att döma ska ytterligare 11 flygplan i den ordern hanteras på samma sätt. Tidigare har även de fyra nya A330E finansierats med en sale och lease back.
Samtidigt strävar dock SAS efter att jämna ut antalet flygplan i flottan som är leasade och istället öka det egna ägandet.
– Vårt långsiktiga mål är att ha cirka 50-50 när det gäller eget ägande och leasing, säger SAS presschef Fredrik Henriksson till Flygtorget.
De senaste fem åren har också andelen leasade maskiner minskat:
2012 – 107 (inklusive 10 maskiner hos Wideröe)
2013 – 100
2014 – 99
2015 – 95
2016 – 89
I dagsläget innebär det att 44 flygplan ägs av SAS medan alltså 89 är leasade. Till det ska läggas de 24 maskiner som ligger under wet-lease med bland andra Jet Time, sammanlagt 157 flygplan i trafik i SAS flotta. Det är siffror från den senaste delårsrapporten, fram till och med juli i år. Den bilden kommer att ändras, bland annat i och med att Jet Time lämnar uppdraget som underleverantör för SAS och därmed också de 15 ATR72 som de förfogade över tillsammans med Flybe.
Målsättningen att jämna ut flottan beror dock på finansieringen i varje enskilt fall.
– Varje flygplansaffär är i sig unik och vi ser alltid till att få bästa möjliga finansiering och totalkostnad som erbjuds och gör därefter avvägandet om leasing är mer fördelaktigt än ett eget ägande, säger Björn Tibell, Head of Investor Relations på SAS.
Det kan i sig innebära att maskiner som tidigare varit leasade övergår till eget ägande. Det gäller i nuläget sex A319 och B737 som nu lämnar leasingkontraktet och blir en del av flottan som SAS äger själva, allt till en bättre totalkostnad.
– Allt beror alltså på när en affär görs upp. Kan vi exempelvis lösa finansieringen genom en kreditfacilitet eller annat lån är det bra samtidigt som ett leasingföretag i vissa lägen, med stora beställningar kan presentera bättre avtal.
– Sammantaget kan vi alltså säga både ja och nej om du frågar om vi minskar antalet flygplan som ligger på leasing.