Norwegian
Norwegian bygger nu upp långdistansflottan med enbart den större versionen av Dreamlinern, B787-9. I takt med att de levereras kan den ökade kapacitet som de innebär, 344 stolar till skillnad från 291 i den mindre versionen, B787-8, sättas in på linjer där efterfrågan ökat.
Det sker bland annat på Arlanda när vintertidtabellen träder i kraft i höst. På tre destinationer fasas successivt den större maskinen in: Los Angeles, en avgång i veckan, New York, två av fyra avgångar i veckan och Bangkok, en av tre avgångar i veckan. I och med att B787-9 har 52 stolar mer ökar alltså kapaciteten per vecka från Arlanda med 104 stolar i veckan till New York och 52 stolar till Los Angeles och Bangkok.
– Det ger också några fler premiumsäten när den större versionen kommer i trafik, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, presschef på Norwegian till Flygtorget.
Norwegian har i dagsläget åtta B787-9 och fyra B787-9 i flottan men redan i mars kommer nästa Dreamliner-9 och sedan följer ytterligare åtta nya maskiner så att flottan i slutet av året är uppe i 22 Dreamliners,
Den ständigt växande flottan av Boeing 787 ökar behovet av inskolning av nya piloter på modellen. För att effektivisera det arbetet ska DY1800/DY1801, Oslo – Malaga, flygas med Dreamlinern från den 30 mars, när sommartidtabellen träder i kraft.
Boeing 787 används i första hand för att bygga ut långlinjenätet hos Norwegian. Det ökar också behovet av Men Dreamlinern används även på medellånga distanser. Dels har den flugit korta sträckor under inskolningar för piloter och kabinpersonal, dels har den använts på tunga europalinjer där de vanliga B737-800 inte räcker till.
Så blir det i vår när sommarprogrammet startar. Från den 30 mars sätter Norwegian in Dreamlinern på sträckan Oslo – Malaga när DY1800/DY1801 flyger på den spanska destinationen tre dagar i veckan. Det är den tredje europeiska rutten som Norwegian flyger med B787.