Skriv ut  

Ryska regler för överflygning stoppar Norwegian och Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 februari 2017
Norwegian vill växa linjenätet österut. Arlanda vill säkra mer långlinjetrafik inför pre-clearence. I det läget är de avtalet med Ryssland om flygtrafik över Sibirien ett hinder.

När Norwegian startade långlinjeverksamheten var det österut, i Asien, som de stora marknaderna skulle finnas. Idag är det istället västerut som expansionen har skett och det av den enkla anledningen att Norwegian inte har tillstånd att flyga över Ryssland. Framför allt är det flygkorridoren över Sibirien som är stängd och därmed möjligheten att flyga trafik till bland annat Kina och Japan.
         
Det bygger i sin tur på ett transportavtal med rötter i 1950-talet där ett ryskt och ett Skandinaviskt flygbolag har rätt till överflygning av respektive landas territorium. Det gör att SAS ännu är ensamma med trafik från Skandinavien och över ryskt territorium.
         
Det är ett system som Norwegian vill ha en ändring på. Men hittills utan framgång.
– Vi vill gärna lansera direktflyg österut och det är även något som står högt på politikernas önskelista och vill skulle gärna se stöd från både politiker, Arlanda och Swedavia. När pre-clearence är på plats öppnar det för mycket stora trafikströmmar från Asien till USA som går via Sverige – det skulle betyda mycket för svensk besöksnäring och svensk ekonomi. Då borde det ligga i politikernas intresse att fler flygbolag har rätt att flyga över Ryssland, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget.
         
En liten öppning kom förra året när Norwegian – utan närmare förklaring från rysk sida – fick tillstånd att flyga direkt mellan Oslo och Bangkok över den europeiska delen av Ryssland. Det minskar flygtiden med närmare en timme men gäller bara just den linjen. Men i övrigt är positionerna fortfarande låsta, trots återkommande överläggningar med de ryska myndigheterna.
– Nej, det har inte hänt något sedan det senaste mötet i juni förra året. Vi ska ha en ny förhandlingsomgång under våren men ska jag vara ärlig är jag inte särskild hoppfull på kort sikt. Men på längre sikt måste det här lösas, säger Lars Österberg på Näringsdepartementet och som är ansvarig för frågan.
         
Det är inte bara själva överflygningarna i sig som ska diskuteras med Ryssland. Normalt betalar alla flygbolag som flyger igenom ett lands luftrum en så kallad en-routeavgift. Ryska myndigheter kräver dessutom en ”royalty” för alla flygningar, en avgift som går direkt till Aeroflot. Den har EU i många år försökt komma till rätta med, trots att den skulle varit avvecklad 2010 och utan att sätta emot med hårdare krav på de flygningar som Aeroflot genomför.
         
I de nya förhandlingar som ska ske i vår är det Norge som har förhandlingsansvaret och det kan tyda på att det blir mer kraft bakom argumenten. Det är också frågan om det idag fortfarande är relevant att tala om landet ”Skandinavien” som ju står som en av parterna i avtalet. En lösning är att de tre skandinaviska länderna förhandlar var och en för sig. Det skulle kunna gynna Norge där även Gardermoen, på samma sätt som Arlanda, är på jakt efter fler interkontinentala linjer.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

I dag er norske
Skrivet av pf, 2017-02-01 21:03:43
parlamentarier nektet Visum til Russland.

Så forhandlingsklimaet er nok ikke det beste, men russerne forstår bare harde tak.
Anmäl inlägget
stopp russisk tillatelse.
Skrivet av Go, 2017-02-01 17:20:54
Norge skal forhandle med Russland i denne måneden om tillatelse. Avtalen er idiotisk, Skandinavia er ikke et land. Ingen norske flyselskp får fly over Russland/Sibir, mens russiske får fly over Norge. Nå er det slutt, om ikke russerne åpner for norske fly over Russland, vil Norge stenge luftrommet for russiske fly.
Anmäl inlägget
Enkelt
Skrivet av Suck, 2017-02-01 13:50:48
Ingen gasledning utan överflygningstillstånd! När veka Sverige givit norrmännen tacklingen lär det nog hända lite saker. Speciellt när Norwegian numer ständigt vinner över sas i den politiska terrängen i Norge.
Anmäl inlägget
Öga för öga
Skrivet av Argus, 2017-02-01 10:22:32
I texten står:
"Det bygger i sin tur på ett transportavtal med rötter i 1950-talet där ett ryskt och ett Skandinaviskt flygbolag har rätt till överflygning av respektive landas territorium."

Det finns idag ett antal olika ryska bolag som flyger över Skandinavien. Bara att sätta hårt mot hårt för att förändra villkoren!
Anmäl inlägget
Bodø OFIR
Skrivet av pf, 2017-02-01 10:09:23
er et stort område;

gi russiske bolag like mange bevegelser som det norske får i russisk kontrollert luftrom.
Fotnote, hver av de tre landene har separat avtale.

Anmäl inlägget
Någon?
Skrivet av Vem, 2017-02-01 09:42:23
Ryssland ska bygga gasledning utan problem, men stoppar samtidigt överflygningar. Någon som kan förklara för okunnig?
Anmäl inlägget
CCCP
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-02-01 09:22:35
Royalty till Aeroflot! I så fall sluta curla för ryska bolag.
Anmäl inlägget
flygning övar Ryssland
Skrivet av inkan, 2017-02-01 08:32:12
Är det inte dags att stoppa Ryska flygbolag att flyga över
Europa.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev