Skriv ut  

SAS startar nytt AOC på Irland

Flygnyheter, Albert Siösteen, den 1 februari 2017
Flygmarknaden i Europa präglas av en stark prispress skriver SAS i ett pressmeddelande. För att säkra långsiktig konkurrenskraft och för att aktivt kunna ta del av den växande fritidsmarknaden, tar nu SAS ytterligare ett steg för att minska kostnadsgapet mot nyetablerade konkurrenter.

För att långsiktigt säkerställa lönsamhet på viktiga trafikströmmar och aktivt ta del av den växande fritidsmarknaden behöver SAS ha samma förutsättningar som övriga aktörer på marknaden beskriver SAS i pressmeddelandet. 

SAS har därför beslutat att etablera ett nytt luftfartstillstånd (AOC) på Irland med operativa baser i London och Spanien. Ambitionen är att ha den nya verksamheten i drift från vintern 2017/2018, på ett mindre antal avgångar som ett komplement till SAS nuvarande produktion.

- I linje med strategin att fokusera på de kunder som reser ofta till, från och inom Skandinavien kommer huvuddelen av SAS flygverksamhet även framöver att vara baserad i Skandinavien. Genom etablerandet av nya baser kan vi komplettera vår produktion i Skandinavien och på sikt bygga ett ännu bredare nätverk och överlägsen tidtabell till förmån för våra kunder, säger Rickard Gustafson, SAS VD och koncernchef.

Flygplanen som baseras i London och Spanien kommer att ha samma kunderbjudande och utseende som SAS övriga flygverksamhet med motsvarande krav på säkerhet och standarder.

Mindre uppstartskostnader för det nya luftfartstillståndet och nya baserna förväntas belasta resultatet inledningsvis. Den ekonomiska effekten från verksamheten på baserna kommer till en början av vara liten, men kommer successivt öka i takt med att verksamheten utvecklas.

Parallellt med etableringen av SAS nya (AOC) luftfartstillstånd, planlägger SAS ytterligare strukturella åtgärder för verksamheten.



Kommentera artikeln
Det finns 33 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hm...
Skrivet av @pf, 2017-02-03 22:20:06
Quisling....
Anmäl inlägget
#FLYSAS vilket skämt! ARN är snart under irl. AOC
Skrivet av #FLYSAS, 2017-02-03 20:31:08
"Komplettera vår skandinaviska verksamhet". Total outsourcing. Snart flyger de kungliga, stolta blåfenorna från arlanda med sina fina mössor under Irländskt AOC. RYR har haft bas i Nyköping länge med sin personal anställd på Irland. Helt lagligt! De vänder produktionen från Skandinavien. #Flysas
Anmäl inlägget
Sosial dumping
Skrivet av Leif, 2017-02-03 02:39:17
Sosial dumping og regel shopping.
Anmäl inlägget
Skatter och Sverige
Skrivet av Kurt, 2017-02-02 21:57:23
Ja vi är duktiga på skatter och jaga bort företag.
Anmäl inlägget
På vilket sätt
Skrivet av sv Skattebetalare, 2017-02-02 12:59:56
påverkas flygsäkerheten? Tramsig att tro att endast skandinavien/SAS, har den speciella begåvningen att upprätthålla flygsäkerheten.
Anmäl inlägget
Mycket bra
Skrivet av Bostongurkan, 2017-02-02 12:36:48
Kanske ett sätt att komma undan miljömupparnas kommande svenska flygskatt som ska rädda hela världen från undergång
Anmäl inlägget
Då försvinner snart....
Skrivet av Skattebetalare, 2017-02-02 12:20:23
....de skandinaviska ländernas sammanlagda skatteintäkt från SAS-anställda på 3 miljarder årligen. Synd att biljettpriset går före etik och flygsäkerhet. SAS ledning gör rätt gentemot aktieägarna. Politekerna däremot är hopplöst stupid. Trist att at det är de töntiga och svaga politikerna som skall bestämma över de mer begåvade. Dags att engagera sig.....
Anmäl inlägget
EU:s baksida
Skrivet av Saga, 2017-02-02 11:20:00
Då var det slut på den Svenska värlfärden för oss aviatörer med! Försämrade villkor som pensioner , försäkringar , trygghet m.m :-(((.
Anmäl inlägget
Avgifter
Skrivet av Pilot, 2017-02-02 10:25:30
Med baser i England och Spanien betalas inga arbetsgivaravgifter i Irland
Anmäl inlägget
Arbetsgivaravgift
Skrivet av Dr.Watson, 2017-02-02 09:17:31
Arbetsgivaravgiften på Irland är 6% mot Sveriges 32%.
Anmäl inlägget
SAS nya baser
Skrivet av thomas, 2017-02-02 08:28:15
varför satsar inte SAS på de etniska passagerarna, de blir ju bara fler och fler

Iraq Iran BEY etc etc
SAS alla satsningar har ju hittills kostat tio tals miljarder, Braathens, Spanair, Air Baltic, Hotellen etc etc bolaget kan inte göra externa affärer helt enkelt
Anmäl inlägget
PM
Skrivet av pf, 2017-02-02 07:34:17
vil du ta den kalkulasjonen for Sverige dersom alkoholavgiftene settes ned til under 10 prosent, altså stølden i Sveriges disponible midler
Anmäl inlägget
Irland stjäl skatter från andra länder
Skrivet av PM, 2017-02-01 20:48:50
När ett EU-land håller låga bolagsskatter så är det ingenting mindre än stöld av skattemedel från andra EU-medborgare. Felet är inte att vi har för mycket EU utan att vi har för lite! Vi borde ha gemensam skattelagstiftning inom EU!
Anmäl inlägget
....
Skrivet av J, 2017-02-01 17:12:45
Hoppas vinsten uteblir av strejken som kommer. Det man hejat på hos SAS försvinner nu. Ser dom och Norwegian som likgiltiga nu.
Anmäl inlägget
WAS
Skrivet av @Gustav, 2017-02-01 16:10:25
Det west atlantic gjorde var bara skit och de förlorade massa pengar. Nu är alla flygplan tillbaka på svenskt AOC.

Oseriöst skött tyvärr
Anmäl inlägget
Omdaningen av marknaden
Skrivet av Magnus, 2017-02-01 16:03:04
Efter frisläppandet av monopolet i mitten av 90 - talet så börjar väl marknaden att mogna lite efter 20 år men tänkt vad det har kostat på vägen i form av skattemedel. Det genomgående är att SAS som haft störst nytta av monopolet hängt sig fast i övertygelsen om att andra bolag varit lycksökare som kommer och går samt att man under resans gång som någon sa gjort för lite och försent under de sista 20 - åren jmf Carlsson under 80 - talet
Anmäl inlägget
Uppåt för SAS-aktien
Skrivet av Skutt, 2017-02-01 15:52:08
Det här borde sätta fart på SAS-aktien.
Ett litet skutt tog den i alla fall:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5535/sas
Anmäl inlägget
Sosial Dumping
Skrivet av Trond, 2017-02-01 15:02:03
Hvor er nå all skrikingen til SAS-ansatte mot sosial dumping og sjikane av Norwegian? Nå gjør de akkurat det samme selv....koiperer irland, kopierer Spania, kopierer London....
Anmäl inlägget
Slinga in spanjorer?
Skrivet av ABC, 2017-02-01 14:38:07
London är rekryteringsmässigt knepigt men vi är många svenskar och svensktalande som jobbar här. De flesta av oss sitter dock på gamla kontrakt med bra löner. Spanien borde vara betydligt lättare. Vart planerar de baser? Att slinga in billig personal från exempelvis Malaga på fem eller sexdagarsslingor med nattstopp i Norrland borde bli en stor besparing.
Anmäl inlägget
Statliga
Skrivet av sv BMBS, 2017-02-01 14:01:46
lånegarantier 2012, innebär att om det går åt skogen, då står vi skattebetalare återigen med lång näsa.
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av Anders, 2017-02-01 13:47:00
Ökar det inte lönerna på dessa baser till norwegians nivåer får de svårt att rekrytera. Norwegian har det redan svårt och ärligt talat varför nu söka sas? Man får nog tvinga befintligt crew att byta bas.
Anmäl inlägget
För sent
Skrivet av Peter, 2017-02-01 13:42:58
Sas är alldeles för sent ute. Ska bli intressant och se fackets reaktioner. Blir nog en kamp att börja vända rutter och förminska sas core. Med inget nämnvärt antal ordrar på nya bågar så blir det befintligt crew som för öva på spanskan.
Anmäl inlägget
Dr Watson
Skrivet av pf, 2017-02-01 13:21:51
tyskerne på 40-tallet ville samordne ganske mye, men i den "Unionen" var, godt for Sverige, ikke de med.

Priser, kostnader osv VIL være ulike i 27-30 ulike land.

Ta også alkohol, og tax-free. Skulle harmonisere avgiftene og ta bort tax-free.....de oppnådde at de såkalte tax-free butikkene kjøpte inn via handlere i land ved Middelhavet, hvor alkoholskatten er nede i 1-2 procent.
Anmäl inlägget
LHR-GOT....
Skrivet av Peter Nilsson, 2017-02-01 12:45:59
Äntligen kan vi kanske få tillbaka London från GOT.....
Anmäl inlägget
mjodå
Skrivet av mjaha, 2017-02-01 11:33:57
Varför det är så förmånligt att ha AOC på Irland? Det börjar väl kanske bli dags för övriga EU-länder att göra något åt det. Likna Irland eller så får det bli någon lag som stoppar det.
Ett tag var ett av argumenten för Irländskt AOC finansieringen av föygplan - Irland är med i Cape Town convention och då blir det billigare. Nu är väl dock även Sverige med där? Vad finns det annars för fördelar? Personal kan man ju anställa var som helst (hur som helst) oberoende på var man har sitt AOC.
Anmäl inlägget
Upptrampad stig
Skrivet av Gustav, 2017-02-01 11:23:38
SAS genom för nu den manöver som många andra redan utfört. Därför finns det många erfarenheter att ta del av och studera. Med detta till grund så har SAS mycket goda förutsättningar att lyckas.

Se artikeln som skrevs när nuvarande West atlantic flaggades ut 2011. West atlantic hade då ett 40-tal ATP-er som flög frakt. Nu kör dom ATP, CRJ, B737 och B767.

http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=8508
Anmäl inlägget
Skattepengar Lars?
Skrivet av BMBS, 2017-02-01 11:01:41
SAS har visat vinst de 2 senaste åren, senast det sköts till några skattepengar ur Svea Rikes statskassa var 2010, dvs SJU år sedan senast. Vid krisen 2012 sköts inga pengar in.
Anmäl inlägget
Och även TUIfly Nordic
Skrivet av Tui, 2017-02-01 10:21:16
Tuifly nordic kommer också flytta all long haul trafik till UK till 2017/2018. Det är nog bara början och snart är alla anställda på ön.
Anmäl inlägget
Hva sier
Skrivet av pf, 2017-02-01 10:06:41
CAU ?
Anmäl inlägget
Enigt EU
Skrivet av Dr.Watson, 2017-02-01 09:50:20
Det här visar att EU inte fungerar. Det är samma princip som att tjänstepensionerna inte beskattas i Portugal. EUs medlemmar försöker stjäla verksamhet av varandra med subventionerade skatter och avgifter. Vad gör vi i Sverige? Vi lånar miljarder i stället för att sänka skattetrycket och öka volymerna.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av Erik, 2017-02-01 09:42:31
Där försvann precis det sista som gav SAS någon form av existensberättigande.
SAS försöker bara göra precis som alla andra fast försent och för lite som vanligt. Aldrig några egna inovation eller kreativa idéer och när detta väl är genomfört ska ni se att det kommer någon lagstiftning som gör att alla pengar man plöjt ner i projektet går förlorade.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Lars, 2017-02-01 09:42:13
Som väntat flaggar sas ut, nu är det bara släppa sargen och kanske på sikt börja klara sig utan skattepengar?
Kul!
Anmäl inlägget
SAS i fotspåren på Norwegian
Skrivet av Nytt flygbolag!, 2017-02-01 09:35:08
SAS nya flygbolag kan nu för första gången konkurrera med Norwegian på samma villkor. Vi kommer se ett lågkostnadsbolag byggas upp med allt vad det innebär, lägre personalkostnader, slimmad organisation i en redan befintlig organisation, hårdare avtal mot underleverantörer, mm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev