Skriv ut  

Widerøe först ut med Embraers nya E2-modell

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 februari 2017
Det blev Embraer som drog längsta strået, trots att Widerøe varit en trogen kund hos Bombardier i alla år. Nu blir det norska flygbolaget launch-customer för den nya familjen E2-maskiner.

Embraer E2
Embraer E2

Den har döpts till E2, Embraers nya version av den egna regionaljeten. Flygplanet är den brasilianska flygplanstillverkarens svar på Bombardiers C-serie i kampen på regionaljetmarknaden med flygplan runt 100 stolar där de två hittills varit etablerade. I motsats till Bombardier, som valde att utveckla en helt ny flygplansmodell, valde Embraer att utveckla den redan befintliga E-jetfamiljen. Liksom tidigare finns de nya E2 i tre storlekar: E175-E2, E195-E2 och E195-E2 och alla tre kan flygas med samma typcertifiering.

Nu visar det sig att Widerøe, som nyligen meddelade att de ska börja bygga upp en jetflotta som komplement till de turbopropmaskiner som hittills varit ryggraden i verksamheten, blir första flygbolag ut med Embraers mellanstorlek, E190-E2. Detta trots att beställningen, den minsta i Embraers orderbok, ännu bara består av tre fasta order med option på ytterligare 12 flygplan.

– Att en av världens största flygplanstillverkare ber Widerøe om att vara launch-customer är ett erkännande till Widerøe och alla de kompetenta medarbetare vi har i organisationen, säger Stein Nielsen, VD för Widerøe.

Att det var just Embraer som drog det längsta strået förvånade branschen när nyheten presenterades i mitten av januari. Widerøe har varit en trogen kund hos Bombardier och flyger en enhetsflotta med fyra olika typer, från den minsta Dash 8-100 till den stora Q400. Trots det var det alltså Embraer som fick beställningen.

Det norska regionalflygbolaget ska ha 114 stolar ombord i de nya maskinerna och första leverans är under första halvan av 2018. Steget in i jettrafiken ska ge Widerøe möjlighet att utöka linjenätet och i vissa fall ta upp konkurrensen med Norwegian och SAS på de större rutterna. Det kan också innebära att den dyker upp i Göteborg som i dagsläget är den enda svenska destinationen. Samtidigt ger det en ny och bättre komfort på de sträckor som idag flygs med turboprop. Utan tvekan finns också den nya uppstickaren FlyViking med som en faktor i beslutet att ta in jetmaskiner i flottan.

– Dessutom blir vi än mer attraktiva som underleverantör till andra flygbolag som hyr in kapacitet på enskilda sträckor.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Exakt
Skrivet av @per, 2017-02-16 17:21:20
Håller med, att det skall vara så svårt för inte bara media utan även branschfolk att hålla isär de två begreppen!!
Anmäl inlägget
launch operator
Skrivet av per, 2017-02-16 12:41:45
Widerøe blir launch operator,ikke launch customer.
http://www.embraer.com/en-US/ImprensaEventos/Press-releases/Pages/Comunicados.aspx
Anmäl inlägget
Korrekturläsning?
Skrivet av Sven, 2017-02-16 09:00:55
"E175-E2, E195-E2 och E195-E2 och alla tre kan flygas med samma typcertifiering."

Vad är det för skillnad på E195-E2 och E195-E2? De verkar väldigt lika varandra.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev