Embraer E2
Den har döpts till E2, Embraers nya version av den egna regionaljeten. Flygplanet är den brasilianska flygplanstillverkarens svar på Bombardiers C-serie i kampen på regionaljetmarknaden med flygplan runt 100 stolar där de två hittills varit etablerade. I motsats till Bombardier, som valde att utveckla en helt ny flygplansmodell, valde Embraer att utveckla den redan befintliga E-jetfamiljen. Liksom tidigare finns de nya E2 i tre storlekar: E175-E2, E195-E2 och E195-E2 och alla tre kan flygas med samma typcertifiering.
Nu visar det sig att Widerøe, som nyligen meddelade att de ska börja bygga upp en jetflotta som komplement till de turbopropmaskiner som hittills varit ryggraden i verksamheten, blir första flygbolag ut med Embraers mellanstorlek, E190-E2. Detta trots att beställningen, den minsta i Embraers orderbok, ännu bara består av tre fasta order med option på ytterligare 12 flygplan.
– Att en av världens största flygplanstillverkare ber Widerøe om att vara launch-customer är ett erkännande till Widerøe och alla de kompetenta medarbetare vi har i organisationen, säger Stein Nielsen, VD för Widerøe.
Att det var just Embraer som drog det längsta strået förvånade branschen när nyheten presenterades i mitten av januari. Widerøe har varit en trogen kund hos Bombardier och flyger en enhetsflotta med fyra olika typer, från den minsta Dash 8-100 till den stora Q400. Trots det var det alltså Embraer som fick beställningen.
Det norska regionalflygbolaget ska ha 114 stolar ombord i de nya maskinerna och första leverans är under första halvan av 2018. Steget in i jettrafiken ska ge Widerøe möjlighet att utöka linjenätet och i vissa fall ta upp konkurrensen med Norwegian och SAS på de större rutterna. Det kan också innebära att den dyker upp i Göteborg som i dagsläget är den enda svenska destinationen. Samtidigt ger det en ny och bättre komfort på de sträckor som idag flygs med turboprop. Utan tvekan finns också den nya uppstickaren FlyViking med som en faktor i beslutet att ta in jetmaskiner i flottan.
– Dessutom blir vi än mer attraktiva som underleverantör till andra flygbolag som hyr in kapacitet på enskilda sträckor.