Skriv ut  

Örebro flygplats växer under radarn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 februari 2017
Förlängd bana och ny reguljär linje utomlands. Flygplatsen i Örebro växer sakta men säkert och utan att göra särskilt mycket väsen av sig.

– Jag pratar hellre efteråt, när allt är klart säger flygplatschefen.

Asfalten är på plats och Örebro flygplats kan nu berömma sig om att den egna 3 280 meter långa banan tillhör de längsta i landet, klass med storstadsflygplatserna vilka bara är slagna av landets längsta i Luleå. I Örebro, liksom i Luleå finns det planer bakom banförlängningen och det stavas frakt.

– Frakten är stark i regionen och vi har redan idag DHL och TNT som flyger 737:or och 757:or till de stora hubbarna nere i Europa. Det gör oss till den fjärde största flygplatsen när det gäller vikten på godset. Med en ännu längre bana finns möjligheter att växa på fraktsidan samtidigt som vi blir mer attraktiva för de stora researrangörerna. Nu kan vi ta till exempel en A330 med full last direkt härifrån till Thailand och Mexiko, säger Mikael Smedberg, vd på flygplatsen till Flygtorget.

Trafiken på Örebro flyger fortfarande på 2 600 meter och de ännu gällande kriterierna för in och utflygning. Transportstyrelsen är ännu inte klar med riktlinjerna för det förändrade luftrummet. När det väl är klart under våren blir det en tydlig förändring jämfört med för bara fem år sedan. Då, 2012, övergick flygplatsen till att vara en egen verksamhet efter att tidigare varit ett dotterbolag till länstrafiken. Det gav inspirationen att växa och ta en tydligare plats i konkurrensen med främst Västerås, Karlstad och i viss mån Eskilstuna. Mikael Smedberg tycker dock inte att det är en kvartett som krigar alltför mycket om passagerare och frakt, huvudkonkurrenten är och förblir Arlanda.

– Vår styrka ligger i närheten och att vi är en liten flygplats med snabb genomströmning. Det gör att vi kan konkurrera med bil och järnväg och som gör att både linjen till Malmö som funnits i många år och trafiken till Köpenhamn växer och utvecklas.

Sträckan Örebro – Köpenhamn har funnits med sedan hösten 2015 och flygs i dagsläget av BMI med en Embraer 145 på uppdrag av Nordica som är den upphandlade leverantören av trafiken.  Linjen förlängdes nyligen till Groeningen i Holland, en något udda destination men som dels förser Köpenhamn med inkommande resenärer, dels öppnat en helt ny destination från Holland. Samtidigt ger den ett bättre utnyttjande av flygplanet som garant för fortsatt trafik.

– Jag räknar med att vi har kvar linjen till Kastrup. Den har satt sig, är uppskattad och har bra kabinfaktor.

Det gör i sin tur att aptiten på ytterligare reguljär trafik till någon av de större hubbarna växer. Det kan vara Helsingfors, likt det som Västerås har i nuläget eller för den delen Oslo, London eller någon storflygplats i Europa. Innan dess måste dock terminalen och övriga passagerarutrymmen byggas ut. Förra året ökade antalet passagerare med 14 procent och passerades gränsen 100 000 resenärer.

– Vi måste våga satsa, det visar utvecklingen sedan 2012. Men jag kämpar hellre på ett ta under radarn och pratar om vad som sker när det väl är klart.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

bara slagen av.....
Skrivet av ......, 2017-02-22 21:26:13
Ja du läkare, verkar inte som om du vet vilken fot skon ska sitta på. För artikeln säger ju "tillhör de längsta i landet, klass med storstadsflygplatserna OCH BARA slagen av landets längst i Luleå"
Bara slagen av Luleå? Men både ESSA med 3301 och ESGG med 3299 slår ju alla dem Örebro med 3280 eller?
Anmäl inlägget
"tillhör de längsta"
Skrivet av Läkare, 2017-02-20 19:16:48
Ja, Eric om du inte kan tolka begreppet "tillhör de längsta" så måste det vara svårt att veta vilken sko som ska sitta på vilken fot.
Anmäl inlägget
Landvetter
Skrivet av ......, 2017-02-20 18:14:34
Och landvetter har en bana på 3299m
Anmäl inlägget
Landvetter
Skrivet av ......, 2017-02-20 18:14:32
Och landvetter har en bana på 3299m
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av niclas, 2017-02-20 18:04:39
01L/19R på Arlanda är 3301 meter. De övriga 2 är 2500 meter. Hur man kan anlägga en ny landningsbana på 2000 talet som enbart är 2500 m är sanslöst och det enda de vill ha är ytterligare en bana.

Stort grattis till Örebro det här blir grymt bra
Anmäl inlägget
???
Skrivet av Eric, 2017-02-20 15:37:42
Skrämmande hur dålig faktakollen är på flygtorget numera. Tycker det är faktafel i nästan 89% av alla artiklar.
Anmäl inlägget
Landvetter
Skrivet av Mk, 2017-02-20 15:25:47
Landvetter har nog också en något längre bana...
Anmäl inlägget
Arlanda flygplats med komplex
Skrivet av Arlanda tvåa, 2017-02-20 12:40:49
Folk som förstår text vet vad det längsta innebär. Vet inte hur många flygplatserl vi har som ligger i det spannet?
Anmäl inlägget
Arlanda flygplats med komplex
Skrivet av Arlanda tvåa, 2017-02-20 12:40:47
Folk som förstår text vet vad det längsta innebär. Vet inte hur många flygplatserl vi har som ligger i det spannet?
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av ...., 2017-02-20 10:48:59
Om jag minns rätt så har väl Arlanda en bana på 3301m?
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Wtf, 2017-02-20 08:35:44
Tror även att arlanda har en längre bana...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev