Norwegian Boeing 787
Med drygt 30 nya flygplan på väg in i flottan, varav nio B787-9, är det dags att på allvar börja bygga upp långdistansverksamheten. Det slog vd Björn Kjos fast i dagarna när Norwegian presenterade siffrorna för fjärde kvartalet förra året. Redan nästa år ska flottan bestå av 32 Dreamlinermaskiner till skillnad mot de 12 som flyger idag. Det ger en total ökning av kapaciteten på cirka 30 procent i år och när flottan av Dreamlinermaskinerna når 32 ökar det kapaciteten med cirka 10 500 stolar beroende på vilken konfiguration som används men merparten är de större B787-9 med 334 stolar ombord.
Men långlinjeexpansionen vilar inte enbart på Dreamlinern. Norwegian har länge talat om att använda dels den nya Boeing 737MAX, dels Airbus A320neo på tunnare linjer över Atlanten. Den första MAX levereras i maj och sätts in i trafik tämligen omgående. De ska bland annat placeras på de två regionala flygplatserna norr om New York som nu är bekräftade som baser för Norwegian, Stewart International Airport cirka 60 kilometer norr om Manhattan och T F Green Airport i Providence på Rhode Island, söder om Boston.
Det är troligen linjer från de flygplatserna som Norwegian ska presentera någon av de närmaste dagarna.
- Vi ska lansera några verkligt intressanta avgångar in till de flygplatserna från områden som inte är täckta idag. Vi ska också flyga till extremt låga priser över Atlanten. Det kan bli tal om betydligt under etthundra dollar enkel väg, sa Björn Kjos i en intervju med CNN.
Norwegian sällar sig i så fall till den ännu lilla skaran flygbolag som flyger regelbundet över Atlanten med single-aisle, antingen A321 eller B757. Att de betydligt mindre kabinerna skulle avskräcka resenärerna räknar inte Björn Kjos med och pekar på att Norwegian flyger från Skandinavien till Dubai och från norra Norge till Kanarieöarna. Vilka städer i Skandinavien som kan bli aktuella för den nya trafiken återstår att se men troligen håller man tummarna bland annat i Göteborg, Bergen och Billund.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Alla rätt...
Skrivet av ABC, 2017-02-23 13:09:02
Med tanke på dagens pressmeddelande och min gissning tidigare i veckan kanske jag borde bli spåtant!?
|
|
Vidrigt med småkärrorna redan
Skrivet av JohanT, 2017-02-23 10:00:46
Att flyga i de små, trånga och sillpackade planen som kör ända till Dubai är det få som gör frivilligt, när man kan välja tex Emirates. "En gång aldrig mer" brukar de flesta säga.
Sen är ju säljsnacket ombord rätt krävande, men det är ett pris man får betala.
|
|
Gots tur
Skrivet av Gh, 2017-02-22 19:13:06
Om inte Got är med denna gången så skulle jag bli väldigt förvånad.
|
|
Gbg - Usa
Skrivet av Got, 2017-02-22 17:06:48
Kom igen nu Götet! Låt det ske denna gång!
|
|
Bergen
Skrivet av GVR, 2017-02-22 16:27:07
Bergen-New York med Norwegian finns redan men är på väg att läggas ned.
|
|
Tror dessa står på tur...
Skrivet av Scandianvien Airlines, 2017-02-22 16:19:16
Med introduktionen av B737MAX8 är min gissning att Göteborg, Malmö i Sverige samt Bergen och Stavanger i Norge står som heta kandidater att få trafik till Stewart International med relativt korta transfers till Manhattan. Allt verkar styras av om flygskatten blir verklighet för svensk del men att Kjos vill få Norge på världskartan är ingen nyhet.
|
|
Inte Skandinavien...
Skrivet av ABC, 2017-02-22 12:13:00
Min gissning är att all ny trafik till en början kommer att gå till Storbritannien och Irland. Ingenting till Gatwick utan t.ex. Manchester, Birmingham, Bristol, Cork, Belfast och Edinburg. Kanske blir något riktigt smalt såsom Inverness, Jersey eller Gibraltar också?
|
|
Heja
Skrivet av Boeing, 2017-02-22 09:46:40
Norwegian!
|
|