Skriv ut  

BRA: Flygskatten stoppar våra nya flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 februari 2017
Den nya C-serien hade sänkt klimatpåverkan med 40 procent jämfört med dagens Avro-maskiner. Men nu skjuter BRA upp leveransen av de nya flygplanen från Bombardier. Den aviserade flygskatten gör hela miljardaffären osäker.

CSeries Bromma Flygplats
Bombardier CS100

Den planerade flygskatten ska minska antalet flygningar i Sverige. Det är en av målsättningarna när regeringen vill lägga 80 kronor på varje enkelresa inrikes. Enligt vissa beräkningar blir det en minskning på 4 procent. Det är mycket på en marknad som historiskt sett inte vuxit på många år. Det är dessutom alldeles för mycket för BRA när de räknar på kalkylen för den nya flottan av C-serien från Bombardier, en investering på 3,5 miljarder.

– Därför har vi bestämt att lägga leveransen på is. Hur länge vet vi inte men det blir definitivt inga nya flygplan under 2018 som planerna var, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA till Flygtorget.

De försenade regionalmaskinerna från kanadensiska Bombardier skulle enligt planerna ha varit i trafik redan 2013. Men som i de allra flesta lanseringar av nya modeller har det blivit förseningar. Tillverkaren har också haft svårt att få fart på försäljningen och beskedet från BRA har tagits emot med bestörtning i Montreal.

– Vi för en kontinuerlig dialog med Bombardier men måste i första hand se till hur marknadsförutsättningarna ändras med en ny skatt. Nya flygplan har en högre kapitalkostnad och behöver vara i luften fler timmar. En vikande marknad och dessutom en skatt som vi som flygbolag inte helt kan lägga över på biljettpriset, gör att vi helt enkelt måste vänta och se vad som händer om skatten införs och hur den i så fall utformas.

BRA har det senaste året investerat 2 miljarder i en ny turbopropflotta och fasat in nio nya ATR72-600 som successivt ersätter de äldre SAAB 2000. De nya ATR 72-600 är idag en av de mest miljövänliga turbopropmaskinerna på marknaden med en bränsleffektivitet som minskar utsläppen med cirka 35 procent jämfört med dagens SAAB 2000. Motsvarande reducering skulle den nya C-serien ha åstadkommit. Enligt Bombardier ger flygplanen mellan 35 och 40 procent lägre utsläpp per passagerarkilometer i förhållande till de äldre Avro-maskinerna som flyger idag. Beslutet från BRA sätter stopp för den utvecklingen.

– Det gör ju att skatten är helt kontraproduktiv. När vi som flygbolag är med och tar vårt miljöansvar för att minska klimatpåverkan, då arbetar regeringen i motsatt riktning. För oss är det här ett helt nödvändigt beslut. 



Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra med flygskatt
Skrivet av Sällan Resenär, 2017-03-02 13:47:35
De flesta passagerare är sällan resenärer en flygskatt får marginell inverkan. Vi har lågprisbolagen som i vilket fall fixar en biljett för en spottstyver.
Affärsresenärerna ser bara till att de höjer sitt pris gentemot sina kunder.

Bättre att staten tar in pengar på detta sätt än höjer skatten på den lilla lön vi tjänar.
Anmäl inlägget
@Jonte
Skrivet av Boeing, 2017-03-02 08:28:32
Det är därför de lägger sina plan i dotterbolag.
Titta på de stora grabbarna.
Anmäl inlägget
När VD:en tar firmaflyg till ett möte utgår skatt!
Skrivet av Jonte, 2017-03-01 21:56:28
@Boeing,
Ett företag som nyttjar ett luftfartyg för transport av egen personal till och från olika platser måste betala skatt på bränslet.
Är det taxiflyg där utomstående betalar får man nyttja skattefrihet.

Har egen erfarenhet av detta.
Anmäl inlägget
Bränsleskatt
Skrivet av Boeing, 2017-03-01 18:32:45
@Jonte.
http://www.hjelmco.com/upl/files/115597.pdf
Anmäl inlägget
Varför skall inte nöjesresor reguljärt beskattas?
Skrivet av Jonte, 2017-03-01 16:34:01
@Boeing, Varför skall inte nöjesresor reguljärt beskattas?

Numera beskattas även firmaflyg oavsett de nyttjar AVGAS eller JET A1!
Anmäl inlägget
AVGAS
Skrivet av Boeing, 2017-03-01 09:25:21
@Jonte Varför skall Avgas till nöjesresor inte beskattas? Frågan om Avgas är utanför ämnet, då den beskattningen inte var en miljöfråga.
Jag tycker att du kan hålla dig till ämnet.
Anmäl inlägget
Folket välkommnar en flygskatt
Skrivet av SvD, 2017-03-01 06:18:47
Medan en majoritet i riksdagens trafikutskott är kritisk till flygskatteförslaget är väljarna mer positiva, enligt den undersökning som Kantar Sifo gjorde på uppdrag av Naturskyddsföreningen i fjol. Enligt den är 70 procent ganska eller mycket positiva till en flygskatt.
Anmäl inlägget
Flyger själv
Skrivet av Jonte, 2017-02-28 21:26:13
@Boeing. Flyger själv med eget plan! Skatt på flygresa introducerades av Aliansen! Nu går S & MP vidare och inför skatt på kommersiella flygresor.
Anmäl inlägget
Avgas
Skrivet av Boeing, 2017-02-28 15:18:00
@Jonte Vilka inrikesbolag eller flygbolag i allmänhet använder AVGAS? (AVGAS = Aviation Gasoline. Bensin alltså.)
Anmäl inlägget
Från välunderrättad källa
Skrivet av Urban, 2017-02-28 13:07:47
Om man tar hänsyn till flygets sammanlagda klimatpåverkande utsläpp och anlägger ett konsumtionsperspektiv står svenskarnas flygresande för cirka 11 miljoner ton koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar klimatpåverkan från den svenska personbilstrafiken. Utsläppen från flyget förväntas fortsätta öka kraftigt, på grund av ett snabbt ökande internationellt resande. Prognoser pekar mot att klimatpåverkan inom ett par decennier är högre än från svenskars alla andra verksamheter tillsammans.
Anmäl inlägget
Alianseregeringen först med flygskatt
Skrivet av Jonte, 2017-02-28 12:24:57
Det var Alliansregeringen som var först med skatt på flyg. Man införde 2008 en skatt på 6,20 per liter AVGAS. Det fördyrade en flygning Norrland till Stockholm med 700:- enkel väg.
De nu föreslagna 80:- är felräkningspengar.

Aliansen öppnade för skatt på flyg!
Anmäl inlägget
Kontraproduktiv regering
Skrivet av Anders, 2017-02-28 10:05:29
Ytterligare en konsekvens av en regering som lämnar mycket övrigt att önska.
Hoppas på bot och bättring inför 2018 :)
Anmäl inlägget
Jonte bör hålla sig till sina servrar
Skrivet av @Jonte, 2017-02-28 09:47:31
Jonte , håll dig till dina servrar och överlämna skattepolitiken till oss som kan...
Anmäl inlägget
Vinster
Skrivet av DC-10, 2017-02-28 09:06:23
@Jonte, Dagligvaruhandelns vinster, går medborgarna förbi!
Anmäl inlägget
@Mr €
Skrivet av Boeing, 2017-02-28 09:02:24
"This is your wake up call"
Dec. överenskommelsen har fallit!
Det går också att bryta ut enskilda förslag ur budgeten, så som tidigare sossemanér.
Anmäl inlägget
@Mr €
Skrivet av Boeing, 2017-02-28 09:02:17
"This is your wake up call"
Dec. överenskommelsen har fallit!
Det går också att bryta ut enskilda förslag ur budgeten, så som tidigare sossemanér.
Anmäl inlägget
Flygskatt riksdag och budget
Skrivet av Mr €, 2017-02-28 08:51:37
Det beror på hus sossarna vill föra in skatten, är den med i budgeten så medför dec överenskommelsen att Alliansen släpper igenom den. Kommer den upp separat röstas den ned av Riksdagsmajoriteten. Även sossarna vet att nya flyg är miljövänligare men de lovat Mp skatten för att få deras stöd
Anmäl inlägget
@Jonte
Skrivet av Calle, 2017-02-27 22:56:21
Nästan alla remissinstanser är negativa. Vilka positiva effekter får denna skatt? Vi kan gå tillbaka till feodalsamhället, men är det det vi önskar? Ska en flygskatt till bör den vara förnuftig och faktiskt gå till miljöförbättrande åtgärder som gagnar en positiv och miljöförbättrande utveckling inom flyg, men tyvärr är smarta skatter inte en del av socialismens affärsidéer där andras pengar tenderar att ta slut efter en tid.
Anmäl inlägget
MP troll finns dom?
Skrivet av Andersemanuel, 2017-02-27 22:36:30
Vad gör en snubbe som gillar mindre flyg och försvarar nya flygskatten på flygtorget undrar jag.
Är han organiserad eller har han tagit på sig uppdraget själv? Granskning MP
Anmäl inlägget
När ska vi i La La Land göra rätt
Skrivet av Flyg fakta, 2017-02-27 21:39:01
Vi ska med skatt minska flygandet, smart men det ger ökad kvot av utsläpp inom EU, till andra länder och deras flygbolag, Vad det en smart skatt.
Över Svedala flyger mycket flyg, med höga utsläpp och påverkar vår miljö, betalar dom skatt ?
Ett tips är att läsa den sista rapport som gjorts av KTH inom området, dom är inte politiker och håller sig till fakta.


Anmäl inlägget
Flygskatten har positiva effekter
Skrivet av Jonte, 2017-02-27 15:41:49
Klart att flygskatten har positiva effekter.
Statskassan får in mer pengar. Det är vår gemensamma kassa.
Flygbolagens vinster går medborgarna förbi.
Skatten kommer att bromsa ökningen av flyg.
Anmäl inlägget
Avro håller 20 år till(med uppgradering)
Skrivet av MH, 2017-02-27 12:07:20
C-serien verkar vara ett fantastiskt flygplan men det är ett dyrt sådant, uppgradera istället Avro och flyg vidare med dessa. Dom håller säkert i ett par decennier till.
Anmäl inlägget
Skenmanöver bidrar till statskassan
Skrivet av (m), 2017-02-27 11:26:02
Regeringen fortsätter med sina skenmanövrar för att få in pengar till statskassan.
Hoppas vi svenskar är smarta nog att se sanningen till nästa val.
Anmäl inlägget
@Jonte
Skrivet av Calle, 2017-02-27 11:00:56
Skatten ger inga utsläppsminskade effekter, där har du slutsatsen att den inte gör någon skillnad. Läs på.
Anmäl inlägget
Alternativ sanning
Skrivet av Fred, 2017-02-27 10:17:33
Ärligt talat, vilket skitsnack från BRA. Att flygskatten skulle göra att BRA inte har råd med nya C-serien är bara humbo jumbo. Man har haft C-serien i malpåse de senaste 2 åren och har inget med en flygskatt att göra. BRA´s trovärdighet = 0
Anmäl inlägget
Bra att BRA har något att skylla på
Skrivet av Jonte, 2017-02-27 10:08:18
Bra att BRA har något att skylla på när man inte har råd med nya flygplan!

Enligt andra källor skulle flygskatten inte ha några positiva effekter. Inte göra någon skillnad.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev