Skriv ut  

Easyjet växlar upp på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 april 2017
Två nya linjer på en dag. Easyjet har nu satt fokus på Sverige och räknar med att kunna utmana befintliga flygbolag på Arlanda med nya linjer och fler frekvenser.

easyjet
easyjet

Det var sedvanlig vattensalut och en svensk flagga vajande från flightdeck när Easyjet i fredags invigde den nya linjen mellan Milano och Stockholm. Sträckan flygs turnaround från den egna basen på Malpensaflygplatsen i Milano, precis som rutten från Luton som premiärflögs samma dag. 

– Vi kan flyga från vilken av våra 28 baser som helst till Sverige. Det avgörs av vad vi tror om marknaden för en ny linje. Den behöver inte vara stor i början, vi kan börja försiktigt men en flight i veckan och sedan öka. Det viktiga är hur potentialen ser ut, säger Neil Slaven, commercial manager på Easyjet till Flygtorget. 

Hittills är det just försiktighet som präglat Easyjet och den svenska marknaden. Ett försök för ett par år sedan att flyga mellan Göteborg och bland annat Manchester och Berlin blev kortvarigt och lämnade kvar en svensk linje, från Stockholm till Geneve.  Men nu har Sverige kommit i fokus på ett helt nytt sätt. I höst fick de engelska skidturisterna – ”vi är det flygbolag i Europa som flyger flest skidturister” – en direktlinje mellan Gatwick och Östersund. Den återkommer även nästa år och går då upp från en rotation i veckan till två. 

– Det är typexemplet på hur vi vill arbeta. Det var knappt någon i flygbolaget som ens visste var Östersund låg när vi började, men vi tog risken och nu dubblerar vi.

Det var knappast många i Jämtland som visste vad Easyjet var heller, när trafiken kom igång.  Flygbolaget är inte, trots att det är det andra största europeiska lågkostnadsbolaget efter Ryanair, särskilt välkänt bland människor i gemen, det håller Neil Slaven med om. 

– Linjen till Geneve har varit ok, ingen sensation men inte heller dålig. Nu har vi fyra linjer på Stockholm eftersom vi har Lyon som sommartrafik och så Östersund. Det gör att vi etablerar oss här på ett mycket tydligare sätt. I dagsläget flyger vi cirka 200 000 passagerare på våra svenska linjer och där finns stora möjligheter att växa, kanske med ett par nya linjer per år.

Att Easyjet etablerar sig på Arlanda är en fjäder i hatten för flygplatsen som nu kan visa sju lågkostnadsbolag: Monarch, Transavia, Norwegian, Eurowings, WOW Air, Easyjet och nu senast Blue Air. Saknas gör alltså i första hand Ryanair men även Wizz Air skulle tillföra ett linjenät på östra Europa som Arlanda saknar idag.

– Vi har haft dåligt med lågkostnadsbolag tidigare men det ändrar sig nu och öppnar för fler aktörer, säger Elisabeth Axtelius på Swedavia. 

Easyjet räknar med att fylla maskinen från Milano med inkommande resenärer från Italien, så också ”londonlinjen” till Luton. På den engelska huvudstaden är konkurrensen betydligt hårdare, upp till 17 avgångar per dag. 

- Det är riktigt men det är också en stor marknad och kommunikationerna mellan Luton och London är bättre än från Heathrow och Gatwick. Vi är dessutom vana vid att växa i områden där det redan finns flygbolag etablerade. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nygammal linje
Skrivet av Ramptramp, 2017-04-05 00:21:28
Yep, ARN-MXP flögs några år ung fram till ung 2011, då Menzies lastade 55 väskor på fel Easy Jet-plan (MXP gick ung samtidigt som GVA-avgången). Plötsligt var det bara GVA kvar på ARN....
Anmäl inlägget
gammal linje
Skrivet av Italien, 2017-04-04 18:51:11
Easyjet har flugit till Milano förut vet dock inte när de slutade
Anmäl inlägget
Easyjet Luton-Landvetter
Skrivet av Anonym , 2017-04-03 20:13:00
Easyjet borde starta linjen Luton-Landvetter.
Anmäl inlägget
Hmmm
Skrivet av Johan, 2017-04-03 14:54:38
Luton och Milano? Dom förvninner innan kort tid, tilsammans med Monarch.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev