Skriv ut  

Nu försvinner Arlanda Utrikes

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 april 2017
Idag går den knappt att upptäck men under 14 år var den hjärtat i hela verksamheten på Arlanda. Nu ska gamla utrikeshallen rivas när flygplatsen växer med den nya F-piren.

Det är en del av Arlandas historia som nu snart blir grävskopornas rov när utbyggnaden av flygplatsen går vidare: Den gamla inrikeshallen, en del av det ursprungliga Arlanda ska rivas, antagligen redan innan sommaren. 

Det är inte den snyggaste byggnaden i världen som en gång hyste den samlade utrikestrafiken på Arlanda. Idag är den dessutom tämligen förfallen och har de senaste åren endast tjänstgjort som förråd för den tekniska avdelningen på flygplatsen. Men det går ändå att få en liten glimt av hur det kunde sett ut åren 1962 – 1976, i och med att regionalflygtrafiken har använt plattan och passagerarna bussats dit från den stora terminal 4. Då som nu ställde flygplanen upp framför byggnaden och passagerarna fick vandra över plattan. Några gater och bryggor var det inte tal om. En tydlig skillnad är dock vilka flygplan som parkerade där. Då var det dels DC-9, Caravelle, och andra maskiner som flög på det europeiska linjenätet, dels DC-7, B707, en och annan Super Connie och DC-8 för långlinjetrafiken. Just DC-8:orna var en bidragande orsak till flygplatsens tillkomst. Det var den långlinjemaskin som SAS valde att efterträda DC-7:an och i och med det var fortsatt trafik på Bromma utesluten. 

Den officiella invigningen och överflyttningen av trafiken från Bromma skedde natten mellan den 31 mars och 1 april 1962. Sedan var allt igång och den svajiga inledningen när ”puckelbanan” öppnades ett par år innan var glömd. Den nya utrikeshallen var, med dåtidens mått mätt, toppmodern och rymlig. Dessutom var avstånden korta, både från parkeringen runt hörnet och inomhus från incheckning till flygplan. Sverige hade fått en riktig flygplats och det blev en knuff framåt för flygtrafiken, redan efter sex år passerade 1,6 miljoner passagerare Arlanda.
 
Faktum är att hela terminalen egentligen var ett provisorium, en övergångslösning innan det riktiga ”Arlanda International” skulle byggas. Men som med många andra tillfälliga lösningar blev den i det närmaste permanent, både som utrikesterminal och därefter kontorslokaler och förrådsutrymmen. 

Nu är dock sagan slut och om ett par månader finns inte Arlandas första utrikesterminal kvar. Den ska sedan ge plats för den nya, utbyggda F-piren, fylld av utrikestrafik även den så historien tar inte slut när väl grävskoporna gjort sitt.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Enda chansen
Skrivet av Diavel, 2017-04-17 08:50:55
Arlanda har i konkurrens med CPH, OSL och HEL, är att vara MYCKET billigare. Samtidigt bör man se till att rusta upp gamla sunkiga T5.
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Op, 2017-04-15 16:06:34
Arlanda. Med de nya skatterna så räcker det med Bromma som inrikeshub. Utrikes flyger vi från Helsingfors o Kastrup
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2017-04-14 22:05:31
Stockholm behöver endast en flygplats nämligen Arlanda! Satsa allt på Arlanda först då kan man på allvar börja konkurrera med Kastrup och Gardemoen och Vanda.
Anmäl inlägget
Ingen mer trafik än på 80-talet
Skrivet av Fakta, 2017-04-14 19:45:23
Ja du har rätt. Det är väl inget skryta om att man har nästan 25 miljoner pax per år. Det är ju lika mycket som det var på 80-talet.
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av sv Stig,, 2017-04-14 18:14:44
är ditt komplex?
Anmäl inlägget
Tornet
Skrivet av sv Jer vej int, 2017-04-13 18:24:45
Vet du var nya tornet ligger på Arlanda?
Inrikesterminalen du talar om, låg framför det idag rivna tornet.
Anmäl inlägget
bo
Skrivet av T5, 2017-04-13 17:47:09
Avgångshallen T5 kan behöva ett ansiktslyft
Anmäl inlägget
Ingen mer trafik idag än på 8o talet!
Skrivet av Stig, 2017-04-13 15:09:51
Är ute ibland på Arlanda och ser vad otroligt lite trafik det är på flygplatsen.
Verkar som man hela tiden har komplex för något?
Anmäl inlägget
Pir G
Skrivet av Tjoho, 2017-04-13 14:30:33
Pir G heter den nya delen.
Anmäl inlägget
Där
Skrivet av Jer vej int, 2017-04-13 10:48:21
Min gamla arbetsplats. Inrikesterminalen låg då där tornet idag finns. En låda till byggnad med 3 gater. Chartern huserade i gula hangaret vid bana 01.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev