SAS håller sig framme bland de traditionella linjebolagen när det gäller hur många fler, nya destinationer som öppnats i år jämfört med de två tidigare åren. I vanlig ordning är det lågkostnadsbolagen som toppar listan med Ryanair på guldplats, 193 nya destinationer sedan sommaren 2015. Men om Ryanair, Norwegian, Wizz, Easyjet, Vueling och ett antal andra flygbolag tas bort i den statistik som sajten anna.aero sammanställt och fokus istället läggs på de som ibland kallas för flag carriers, blir bilden en annan: Då är det LOT, 28 nya destinationer, Finnair, 25 nya och KLM med 21 nya som ligger i topp. Där lyckas också SAS ta sig in på en 15:e plats med 8 nya destinationer. Det ligger väl i SAS linje med att starta nya destinationer på de marknader där turistresandet växer.
Riktigt intressant för SAS vidkommande blir det dock när linjebolagens samlade antal destinationer från hemmahubben räknas samman. Visserligen har SAS en viss fördel i och med att flygbolaget opererar från tre egna hubbar, jämfört med merparten av de andra flygbolagen som hör hemma på en hub.
I topp tronar Turkish Airlines som flyger till 268 destinationer från hemmahamnen på Istanbul Atatürk Airport. Det är nästan 100 fler destinationer än vad Lufthansa mäktar med att flyga från Frankfurt, 185 destinationer och ett bra stycke före Air France, 159 destinationer från CDG och British Airways 156 destinationer från Heathrow. I mittenskiktet återfinns sedan SAS med 87 destinationer från Kastrup och 86 från Arlanda. En siffra som tydligt visar på hur Köpenhamn minskat i betydelse för SAS trafik.
Men om man istället räknar samman Stockholm, Köpenhamn och Oslo, som trots allt är hemmanubbar för det skandinaviska flygbolaget blir SAS ett av de större flygbolagen i Europa, räknat i antalet destinationer. Det visar sig då att SAS flyger direkttrafik till 232 destinationer från de tre flygplatserna. Väl i nivå med Turkish Airlines alltså.