Skriv ut  

Är det dags att skrota flygets tumregel?

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 21 april 2017
Flygtrafiken ökar med två gånger BNP. Det är en gammal tumregel. Men nu verkar den ha blivit omsprungen av den ständiga passagerarökningen. Är det dags att skrota det gamla sättet att tänka, eller är vi på väg in i en bubbla. Lars Brynielsson utreder trafiktillväxten i Europa.

I EU-kommissionens höstprognos förutses en BNP tillväxt i EU 2017 på 1,6 procent och för 2018 på 1,8 procent. För Sverige förutses BNP tillväxten bli 2,4 procent 2017 och 2,1 procent 2018. Inflationen i Sverige förväntas närma sig 2 procent 2018.
 
En gammal tumregel inom flygindustrin är att trafiken ökar med två gånger BNP. Inom dataindustrin har Moores lag använts som innebär att antalet transistorer fördubblas på en enda krets på 18 månader. Experterna anser att Moores lag nu måste skrotas då tekniken närmar sig mikronivå. Är det dags att skrota flygets gamla tumregel?
 
Enligt data från OAG ökar trafiken sommaren 2017 i Europa mätt i antalet stolar med 5,9 procent. De senaste två åren har legat på motsvarande ökningstal. Medelvärdet av ökningstakten de senaste 10 åren har följt flygets tumregel och varit 3,7 procent. Nu är ökningstakten nästan fyra gånger BNP. På Swedavias flygplatser ökade antalet passagerare med 6 procent första kvartalet 2017. SAS ökning i innevarande räkenskapsår är hitintills 8 procent men med lägre enhetsintäkt. Då expansionen till stor del drivs av lågkostnadsbolagen pressas såväl intäkten som lönsamheten.

B1

Trafiken inom Europa representerar 86,3 procent av totala antalet stolar följt av trafiken på Nordamerika med 4,1 procent och Mellersta Östern med 3,4 procent. Ökningstakten är störst på Afrika med 11 procent beroende på förra årets terroristdåd med påföljande reduktioner. Trafikökningen på Mellersta Östern har minskat till 8 procent från det historiskt höga medelvärdet 11 procent under de senaste 10 åren.

B2

Lufthansagruppen har blivit Europas största flygbolag genom köpet av Brussels Airlines och övertagandet av 38 flygplan från Air Berlin. Gruppen har därigenom en hög tillväxt med 8 procent, något lägre än organiskt växande Ryanair. Lufthansa själv växer med låga 1 procent. Expansionen ligger i stället hos lågkostnadsbolaget Eurowings med 25 procent, Austrian med 12 procent, Brussels Airlines med 10 procent och Swiss med 6 procent.
 
IAG har den lägsta ökningen bland de tre stora flygbolagsgrupperna med 2 procent. British Airways och lågkostnadsbolaget Vueling behåller sin produktion. Iberia ökar med 6 procent och Aer Lingus med 4 procent.
 
Ökningen inom Air France-KLM gruppen, 8 procent, kommer från KLM som ökar med 11 procent och Transavia som ökar med 6 procent under det att Air France ökar antalet säten med 2 procent.

De 20 största flygbolagen står för 78 procent av trafiken på Europa sommaren 2017. Lågkostnadsbolagen behåller sin högre ökningstakt från de senaste åren på omkring 12 procent där Ungerska Wizz Air tar täten genom att öka med hela 21 procent. Air Berlin och Alitalia omstruktureras och reducerar sin kapacitet under huvudägaren Qatars direktiv för att bli lönsamma. Turkish och Pegasus från Turkiet samt grekiska Aegan håller igen på ökningstakten sommaren 2017 pga de politiska och ekonomiska problemen i området. Portugisiska TAP har fått nytt liv genom nya ägare och expanderar med hela 16 procent sommaren 2017. De 10 största flygbolagen på Europa listas nedan.

B3

Inom Europa ökar Östeuropa med 13 procent, mer än dubbelt så mycket som Västeuropa som ökar med 5 procent. Lågkostnadsbolagen andel stiger från 38 procent 2016 till 41 procent 2017 och driver lönsamt trafiktillväxten i Europa med låga priser och strikt kostnadskontroll. Jet2com ökar med 45 procent, Wizz Air med 21 procent, TAP med 16 procent och Aeroflot med 15 procent.
 
På Nordamerika har de tre allianserna joint ventures för vissa utvalda bolag. Star omfattar Lufthansa, United och Air Canada. One World omfattar British Airways, Iberia, American och Finnair. Sky Team omfattar AF-KLM, Delta, Virgin Atlantic och Alitalia. Dessa grupper tappar marknadsandelar till såväl lågkostnadsbolagen som till de mindre bolagens expansion inom allianserna. För passagerarana är detta förvirrande. När SAS fick tekniska problem till Florida i våras blev man ombokad via Reykjavik och Boston i stället för via Frankfurt och tappade därmed en arbetsdag. Allianserna är underordnade flygbolagens affärsmässiga samarbete.
 
På Mellersta Östern har Emirates, Qatar och Etihad begränsade hemmamarknader men har mutat in trafiken från Asien till Europa och USA via sina nav Dubai, Abu Dhabi och Doha. Giganten Emirates med över 250 långdistansflygplan är sig själv nock och har codeshare med ett 20 tal bolag. Etihad köper in sig hos flygbolag i Asien och Europa för att få ett starkare nätverk, bl a Alitalia och Air Berlin. Under 2017 tillkännagavs att Etihad och Lufthansa, som tidigare starkt kritiserat flygbolagen från Mellersta Östern, ska börja samarbeta. Snabbväxande Qatar ingår i alliansen One World och är numera största ägaren i IAG med 20 procent. Då nya långdistansflygplan får längre räckvidd bör en del av trafiken kunna återtas med direktlinjer av Europas och Asiens flygbolag.
 
På Asien Pacific tappar de Europeiska flygbolagen marknadsandelar till de Asiatiska flygbolagen med undantag av Finnair som ökar med 9 procent. Kinas nationella flygbolag Air China ökar med 11 procent. Cathay, Thai och Korean ökar med 9 procent. Singapore har skurit ner trafiken med 4 procent och lider av konkurrensen från flygbolagen i Mellersta Östern.
 
På Afrika ökar de Europeiska och Afrikanska reguljära flygbolagen samt charter flygbolagen trafiken sommaren 2017. Easyjet har inte återupptagit sina linjer till turistdestinationerna i Egypten efter förra årets terroristaktioner. Lufthansagruppen ökar med hela 17 procent.
 
Trafiken på Latin Amerika domineras av de reguljära och charter flygbolagen från Europa. LATAM kommer först på plats 6 med 6 procent av kapaciteten. Den största ökningstakten ligger hos charterbolagen och de mindre flygbolagen.

B4

Europas framtida expansion är beroende av en fortsatt bra konjunktur och BNP. Idag ligger börskurserna i Sverige på en historisk hög nivå där P/E talet (pris/vinst) ligger på höga 20. Några kända industripersoner tycker det verkar orimligt högt och har sålt av sina aktier. En lågkonjunktur, som alltid orsakas av något på förhand oväntat men i efterhand uppenbart, kommer att straffa börsen rejält och därmed resandet inom/till/från Europa. Till detta kommer lågkostnadsbolagens fortsatta press på intäkterna samt osäkerheten kring bränslekostnaden.
Det kanske inte är så dumt att hålla sig till flygets gamla tumregel att expandera trafiken med två gånger BNP!

Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack för en riktigt bra sammanställning!
Skrivet av andersemanuel, 2017-04-25 09:41:37
Kompakt men lärorikt i en extremt sammanflätad marknad.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev