Skriv ut  

Swedavia vill ha fler linjer till Malmö

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 april 2017
Malmö har landets fjärde största flygplats. Trots det saknas linjer till de stora hubbarna i västra Europa. Nu vill Swedavia satsa på Malmö och SAS kan bli en viktig kugge i det arbetet.

Malmö Airport
Malmö Airport

Malmö Airport, idag den fjärde största i landet med dryg 2,2 miljoner passagerare med har idag ett linjenät som är fokuserat på östra Europa. Det är nästan uteslutande Wizz som står för de närmare femton olika rutterna. Lägg till chartertrafiken och flygplatsen kan förse regionen med ett stort internationellt linjenät. Men samtidigt saknas flyglinjer till de större städerna i Västeuropa. Det vill Swedavia ändra på och satsar nu på att locka mer linjetrafik till Malmö och förhoppningen är att SAS beslut att öppna baser i Storbritannien och Spanien ska bli en hjälp i det arbetet. Det skulle till exempel kunna ge trafiktill London och Malaga, menade Ole Wieth Christensen som är route development manager Ole Wieth Christensen, när han talade under den pågående route-konferensen i Dublin.

– Naturligtvis är ingenting konfirmerat men vi ser till exempel Malmö - Spanien som ett solklart trafikalternativ för SAS, säger han.

Det skulle i så fall innebära ett trendbrott. Malmö har alltid legat i skuggan av Kastrup även om flygplatsen under ett par år lyckades locka främst lågkostnadsresenärer från Danmark till de åtta linjer som Ryanair under ett par år. Men de försvann och idag återfinns Ryanair dessutom i Köpenhamn.

I botten finns därför inrikestrafiken med SAS, BRA och Norwegian som står för cirka 50 procent av verksamheten. Därefter kommer lågkostnadstrafiken, en medveten satsning sedan fyra år och så chartern.

Om Swedavia ser möjligheter att knyta ett par nya storstadslinjer till Malmö, trots närheten till Nordens största flygplats, så har faktiskt även andra flygbolag gjort det. Czech Airlines flyger i dagsläget från Prag på både Kastrup och Malmö Airport. Ryanair är dessutom på väg tillbaka och kommer alltså att trafikera de två tvillingflygplatserna.

Två utomstående faktorer som kan påverka utvecklingen av nya linjer till Malmö är det intensifierade gränskontrollerna och en svensk flygskatt. Gränskontrollerna påverkar alla som reser från Danmark till Sverige och blir de hårdare och mer tidskrävande än idag, kan det tala till Malmö Airports fördel. En flygskatt å andra sidan, med drygt 200 kronor på varje utrikesbiljett inom Europa talar definitivt till Kastrups fördel. Det visar historien från bland annat Amsterdam där Schiphol tappade mycket trafik till närbelägna tyska flygplatser när Holland införde flygskatt.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jo men
Skrivet av Bullen, 2017-04-26 17:42:20
Ska Swedavia lyckas få en enda ny linje till någon svensk flygplats överhuvudtaget så får de nog börja arbeta för ett byte av regering i landet först
Anmäl inlägget
Malmö läggs nog närmast ned...
Skrivet av ABC, 2017-04-26 15:09:25
Införs flygskatten är det väll närmast otroligt om inte Wizzair omedelbart flyttar samtliga linjer från Malmö till CPH?
Anmäl inlägget
Svar till Genarbsbo
Skrivet av Malmöbo, 2017-04-26 14:31:52
Stockholm C – ARN 42,7 km E4. Arlanda express 18 min.

Malmö C – CPH 30,1 km E20. Öresundståg 20 min.

Malmö C – MMX 30,8 km E65. Flygbuss 40-50 min beroende på avgång.

Att mäta en flygplats tillgänglighet på hur snabbt envar kan ta sig dit i personbil är kanske inte det bästa…
Anmäl inlägget
Gnällspikar
Skrivet av Genarpsbo, 2017-04-26 13:39:28
Nu är det ju ganska mycket längre till Arlanda från Stockholm än det är från Malmö till Sturup.
Till Arlanda behövs denna typ av infrastruktur, det behövs inte till Sturup. Ca 3 mil på E65 tar inte många minuter, dessutom inte samma trafikinfarkt som i Stockholmsområdet.
Det är gnäll från för i tiden som lever kvar!
Anmäl inlägget
Konkurrens mellan flygplatser
Skrivet av Mr €, 2017-04-26 13:14:56
MMX skulle kunna konkurrera med CPH med rätt förutsättningar, dock kanske inte alla i Skåne vill ha en storflygplats och 4/6-filig motorväg inpå knuten. STO har ingen riktig konkurrens förrän SL pendeln går till Skavsta, Västerås fpl och Ärna. Swedavia vill hellre se investeringar runt Arlanda än att konkurrenter poppar upp i Mälardalen.
Anmäl inlägget
Gnällspikar
Skrivet av Mr X, 2017-04-26 09:00:09
Om du inte vet det så har Arlanda infrastruktur, stambanan passerar flygplatsen, både fjärrtåg och pendeltåg. Samt E4 passerar utanför. Det behövs på MMX om de ska kunna konkurrera med CPH..
Anmäl inlägget
Gnällspikar
Skrivet av Genarpsbo, 2017-04-25 20:51:49
Ligger Sturup off jämfört med Arlanda...?! Ett jävla gnäll helt enkelt! Det ligger hur bra som helst! Gnäll av tradition är frustrerande!
Anmäl inlägget
Tanzania
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2017-04-25 13:27:48
Enig med att logistiken till/från Sturup måste bli bättre. En tågräls borde ligga i planeringen. Som det är nu ligger flygplatsen riktigt off.
Anmäl inlägget
London?
Skrivet av Jakob, 2017-04-25 08:47:32
Troligt att SAS öppnar linjer dit samtidigt som de säljer slottar?
Anmäl inlägget
MMX och transit
Skrivet av Mr €, 2017-04-25 07:51:35
MMX ligger lite off. Det skulle behöva tåglinje och motorväg ända in i nya parkeringshus. Tex att Öresundståget från CPH går en sväng till MMX på en rundtur i Skåne då östra Skåne har ett bedrövligt vägnät. Danskarna lär klaga högt men CPH är en dyr privatägd flygplats och MMX borde kunna ta LCC och charter trafiken först. En flygskatt i Sverige lägger dock en blöt filt över sådana planer...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev