WOW Air
Isländska WOW Air har på ett par år lyckats kopiera den trafikmodell som gjort Icelandair framgångsrika: Ett stort linjenät mellan Europa och Nordamerika, via en kort stopover på Island. I linje med målsättningen att vara billigast och mest miljövänliga på trafiken över Atlanten tar WOW Air i dagarna emot den första av de nya A320neo, samma flygplanstyp som bland andra SAS flyger på europatrafiken. Den ska så snart som möjligt sättas in i trafik och Arlanda blir först ut med den nya flygplansmodellen på de fyra avgångarna i veckan, därefter följer Köpenhamn och Montreal.
Enligt Airbus ska maskinen, bland annat tack vare den nya generationen CFM-motorer och sharklets, ha en bränsleförbrukning cirka 15 procent lägre än de tidigare modellerna i A320-familjen. Med ytterligare utveckling av aerodynamiken ska bränsleförbrukningen kunna sänkas med ytterligare fem procent.
– Flygplanet är ett välkommet tillskott till vår växande flygplansfamilj som nu trafikerar 29 rutter i Europa och Nordamerika, säger Skúli Mogensen, grundare och vd på WOW air.
Det är ett linjenät som WOW Air räknar med ska växa betydligt de närmaste åren. Flygtrafiken mellan Europa och Nordamerika är en växande marknad som idag lockar cirka 60 miljoner resenärer varje år. Faktum är att hälften av dem flyger via ett transitstopp, vare sig det är London, Amsterdam eller Island. WOW Air tänker växa flygplansflottan för att kunna ta cirka 10 procent av de resandeströmmarna. Det innebär att vid sidan av de nya A320neo som kompletterar den befintliga flottan på 14 Airbus A320-200 och A321-200, så växer även antalet långlinjemaskiner när dagens 3 A330-300 utökas med fyra A330-900. De ger också möjlighet att fundera på fler rutter än de tio som idag flygs till Nordamerika. Bland annat finns planer på Asien, vilket i så fall skulle vara ett tydligt steg vidare i jämförelse med Icelandair som helt fokuserat på att hålla trafiken uppe mellan Europa och USA och Kanada.