Skriv ut  

Nu behövs inte två besättningsmedlemmar på flightdeck

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 maj 2017
Alltid två besättningsmedlemmar i cockpit. Den regeln skapades efter den avsiktliga kraschen med en Airbus från Germanwing för två år sedan. Nu meddelar ett antal flygbolag att regeln inte längre används.

Bombardier CSeries Cockpit
Flightdeck

Den har kallats ”Lubitz-regeln” efter den ökände piloten Andreas Lubitz som berått mod kraschade den Germanwings Airbus A320 där han var pilot. Det var en katastrof som kostade 150 människor livet sedan han låst in sig på fligh-deck och ensam tagit kontroll över flygningen. Genom att ställa om den valda flyghöjden från 38 000 fot till 100 fot, den lägsta möjliga på en Airbus och samtidigt öka farten, kraschade flygplanet den 24 mars 2015 i de franska alperna.

Dagarna efter det införde EASA en temporär rekommendation att det alltid måste vara två personer i cockpit, varav en pilot. Om en av piloterna lämnade, skulle någon annan ur besättningen ta plats till dess att piloten var på plats igen. Rekommendationen reviderades ett år senare och gav flygbolagen möjligheten att själva bestämma om de ville fortsätta att använda ”Lubitz-regeln”.

Nu har Lufthansa, Austrian Airlines och SWISS bestämt sig för att sluta med kravet på ständig tvåmannabemanning på flightdeck. Som skäl har flygbolagen angett att systemet inte förhöjer säkerheten ombord utan i vissa fall stör de dagliga flygrutinerna. Det har man kommit fram till efter en omfattande riskbedömningar av säkerhetsarbetet under och i anslutning till flygningarna. Det har bland annat resulterat i nya normer för den psykologiska utvärderingen vid rekryteringen av piloter, mer långsiktiga anställningsvillkor, psykologisk handledning för redan anställda piloter och över huvud taget ett närmare samarbete mellan flygbolagen och den flygande personalen. 

Lufthansa Group menar också att det är en extremt låg risk för att en liknande händelse upprepas igen. 



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Helt rätt
Skrivet av Robert, 2017-05-02 13:15:25
Äntligen har man förstått att det utgör en större säkerhetsrisk att ha någon annan i cockpit än att sitta ensam. Att en person som gått en cabincrew- kurs på 3-4 veckor ska sitta i cockpit för att övervaka piloten är ganska märkligt.
Anmäl inlägget
recommendation, ej regel
Skrivet av erik, 2017-05-02 13:10:50
En recommendation från EASA är en rekommendation och inget annat.
Anmäl inlägget
Enda syftet
Skrivet av sv Diavel, 2017-05-02 12:50:16
Vad gör att du har kompetens till din bedömning?
Anmäl inlägget
Trams Diavel
Skrivet av Kalle, 2017-05-02 12:22:16
Denna regel hade visst en viktigt positiv effekt.
Nu när kaptenen tar en tripp genom dörren kan man äntligen limma ostört på våra vackra damer i kabinen när de kommer in på besök.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Kapten, 2017-05-02 11:46:29
Denna regeln gör flygningen inte säkrare.

Vill man komma in till cockpit för att krascha ett plan så behöver man bara bli cabin crew, istället för pilot.

Kommer någon in i cockpit är det naturligt att man vänder sig om = ingen följer med på instrumenten.

Skapar dålig stämning mellan kollegor om man behöver gå flera gånger på toa.
Anmäl inlägget
Enda syftet
Skrivet av Diavel, 2017-05-02 10:00:07
med den här löjliga två personers regel, var att demonstrera för almenheten att byråkraterna " gör nånting" när en sådan katastrof sker. I verkligheten är den här regel utan positiv effekt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev