Skriv ut  

Air India väljer Arlanda före Kastrup

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 maj 2017
Spekulationerna har pågått i flera år om vem som ska vinna dragkampen om Air Indias etablering i Skandinavien. Nu pekar medieuppgifter i Indien på att det blir Arlanda som får en direktlinje från Delhi.

Först var det Köpenhamn som skulle få en direktlinje från Delhi. Sedan var det Stockholm. Sedan var det båda städerna. Så har det fortsatt under några år: Efterfrågan på en linje mellan Skandinavien och Indien finns där, men de slutliga besluten har inte fattats.

Förrän nu. Kanske.

Häromdagen presenterade än en gång en lista över nya destinationer på Air Indias långlinjenät. En liknande lista var ute i media redan i januari men sades då vara preliminär. Nu ska den dock vara betydligt mer verklig och innehåller sex destinationer: Washington, Los Angeles, Dallas, Nairobi, Tel Aviv och – Stockholm.

– I dagsläget är det mycket möjligt att vi börjar flyga till Stockholm. Troligen startar trafiken den 15 augusti men vi har lite arbeta kvar innan vi kan göra ett officiellt uttalande, kanske redan nästa vecka, säger Pankaj Srivastava, kommersiell direktör i Air India i en intervju med indiska media. 

Vilka frekvenser eller vilken flygplanstyp som ska användas, det finns B787-8, B777-200ER och B777-200LR i flottan tillsammans med fyra B747-400, är inte officiellt. En trafikstart den 15 augusti är logiskt med tanke på att kulturfestivalen i Stockholm i augusti har Indien som tema. Den indiska ambassaden i Stockholm har också varit tydligt engagerad i arbetet på att förlägga linjen till Stockholm. Representanter från Air India har även varit på så kallad site-visit på Arlanda. 

– Vi ska inte ropa hej förrän allt är klart men det är klart att vi på sikt kommer att ha en direktlinje till Indien, säger Elizabeth Axtelius på Swedavia till Flygtorget. 

Det finns en marknad för trafiken, det visar siffrorna och de resenärerna har hittills flugit via Helsingfors eller någon hub i Europa. Ett trubbigt men ändock sätt att räkna är att det bör finnas en marknad på minst 40 000 presumtiva passagerare för att det ska vara aktuellt med en direktlinje med någorlunda täta frekvenser. Det uppfyller Sverige med råge medan Danmark ligger på drygt 20 000 resenärer. Att det trots det är Danmark som länge varit i fokus kan bero på den traditionella bilden av att Kastrup är inkörsporten till Skandinavien. Är medieuppgifterna i Indien riktiga, kan den bilden vara på väg att ändras, åtminstone vad gäller Air India. 



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Pessemister !!!!!
Skrivet av keso2, 2017-05-14 18:04:21
Flera av Er ser bara Problem, Ej möjligheter!
När Förändringens blåser; använd inte vindskydd; hissa seglet!!!!!!!!!!!
Ni pesemister ; prova antidepressiva läkemedel.
Anmäl inlägget
Arlanda/Cph
Skrivet av keso2, 2017-05-13 18:23:24
Klart Air India väljer Arlanda; då det är dubbelt så många passagerare, som flyger till Indien ; från ARLANDA, jämfört med Cph!
Vissa som skriver här väldiga negativa!
KOLLA STATISIK!
Anmäl inlägget
AI´s Twitterkonto
Skrivet av MAC, 2017-05-13 11:28:08
Ni kan ju knappast ha föjlt med. Att Air India skulle börja flyga på Kastrup blev tom bekräftat på deras Twitterkonto i vintras. Dock utan någon officiellt bekräftelse. Hela AI verkar vara några amatörer på kommunikationsarbete!
Anmäl inlägget
Inte hört något om Kastrup
Skrivet av Rickard Nyberg, 2017-05-13 03:58:20
Har inte hört några rykten om att Air India skulle börja flyga på Kastrup. Vad jag hört (kan givetvis ha hört fel) så är det Stockholm eller Oslo som gäller.
Anmäl inlägget
Delhi
Skrivet av Diavel, 2017-05-12 17:37:52
En möjlig förklaring till att bl.a. SAS flyger till Indien pt. kan vara att Indiska regeringen vill att utländska flygbolag flyger till Delhi föränn man kan få tilstånd att flyga till andra destinationer i Indien. Idiskt byråkrati är inte lätt att hantera..
Anmäl inlägget
777
Skrivet av KA, 2017-05-11 23:57:49
Klart dem har 777 i flottan, men inte 777-200ER som står i artikeln. Air india har idag enbart 777-200LR och 777-300ER i flottan.
Anmäl inlägget
airbus Air india
Skrivet av keso2, 2017-05-11 17:24:09
Kolla på deras hemsida!
Air India, har visst Boeing 777 i sin flotta!
Anmäl inlägget
Delhi
Skrivet av Inte transit, 2017-05-11 15:42:12
Trafiken till Indien från Stockholm är Point to Point i största delen och inte transit vidare österut. Och att det inte fanns trafik för SAS från CPH säger ingenting om marknaden från Stockholm alls. Två helt olika marknader.
Anmäl inlägget
Osäker om det kommer att funka
Skrivet av Thomas, 2017-05-11 10:01:30
Kul med en ny rutt men är osäker att den kommer att funka. Dehli (och alla andra flygplatser i Indien) är inte känd för att vara bra transitflygplatser. Många som reser till Indien åker till andra industristäder som t.ex. Hyderabad, Chennai eller Mombay. Själv hade jag valt att mellanlanda utabför Indien för att komma direkt till min slutdestination.
Anmäl inlägget
Delhi
Skrivet av Diavel, 2017-05-10 20:55:26
Delhi är fel destination för affärsfolk, bara snåla turister vill till Delhi, inte lätt att tjäna på den här linjen. Mumbai är en mycket mer vettig destination.
Anmäl inlägget
@ufo
Skrivet av Jens, 2017-05-10 19:48:55
SAS hade cph-del för några år sedan men tappade stora summor på den. 60-65mill årligen sägs det. Säkert många orsaker till detta. Bl.a. ett påtvunget Air India allotment som inte gav SAS några intäkter alls utan enbart höga driftskostnader. Säkerligen en massa annat indisk trams gjorde att SAS slutligen stängde linjen.
Anmäl inlägget
SAS sover sött
Skrivet av UFO, 2017-05-10 18:02:14
Att SAS inte har en linje till Indien är mycket märkligt. Vill SAS inte tjäna pengar?
Anmäl inlägget
320Neo
Skrivet av ABC, 2017-05-10 16:20:48
Med en flygtid på ca 7 1/2 timme borde väll Airbus 320 Neo vara det självklara valet? 12 platser i business och 150 i ekonomi. F.n. fem plan i flottan och fler på väg.
Anmäl inlägget
777-300ER inte 200ER
Skrivet av KA, 2017-05-10 12:43:45
Air India har inte kvar några 777-200ER i flottan. Dessa fösades ut 2011.
Långlinje flottan består idag av 747-400, 777-200LR, 777-300ER och 787-8.
Anmäl inlägget
Ashwani Lohani VD och ordf Air India skriver på FB
Skrivet av Airbus380.se, 2017-05-10 11:18:09
To washigton from 7th july, stockkholm from 15th august and los angeles from 1st september to be followed by tel aviv, dallas and nairobi sometime later during the year 2017 itself. Air india spreads its wings far and wide.
Anmäl inlägget
Fokus - på rätt sak
Skrivet av Norrskenet, 2017-05-10 10:13:10
Det har kryllat av skriverier i Danmark om att allt redan var klappat och klart med Kastrup. Men det visade sig alltså vara - just det - rykten. men de börjar väl bli lite desperata nere i Köpenhamn när den ena långlinjen efter den andra läggs i Stockholm.
Anmäl inlägget
Fokus
Skrivet av Danmark!, 2017-05-10 09:54:53
Det har egentligen aldrig varit tal om att Air India skulle börja flyga till Kastrup. Man kan ju undra vilka rykten som Flygtorget tänker på?? Inte särskilt initierade rykten verkar det som...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev