Skriv ut  

Kabinfack: Ingen match för Trump att stoppa Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 maj 2017
Norwegian har nu tillstånd att flyga på USA. Men motståndet mot beslutet har inte lagt sig och nu hoppas ett flertal fackföreningar att president Trump ska riva upp beslutet och stoppa Norwegian.

Det var i december förra året som den drygt tre år långa beslutsprocessen kom i mål: Amerikanska Department of Transportation beviljade Norwegian ett US Carrier permit. Det öppnade på allvar flygbolagets möjligheter att öppna nya linjer mellan till och från USA. Att det tagit så lång tid för ett beslut som till största delen är en formalitet – DOT menade i och för sig att utredningen var den mest komplicerade de haft att göra med – berodde till del på det kompakta motstånd som ansökan orsakade. Fackförbund från både piloter och kabin, uppbackade av en del politiker, menade att Norwegian skulle hota den amerikanska flygbranschen och slå ut amerikanska jobb.

Det var dock argument som inte fungerade i och med att Norwegian bygger baser med kabinpersonal och piloter ibland annat Fort Lauderdale och nu också på de två mindre flygplatserna norr om New York, Stewart International Airport och T.F. Green Airport på Rhode Island. Samtidigt pågår också rekrytering av flygande personal till både B737 och B787 med placering i USA.

– Vi gör exakt vad Trumpadministrationen vill att vi ska göra: Köpa amerikanskt och anställa amerikanskt, sa Lars Sande, vice försäljningschef hos Norwegian i en intervju med amerikanska sajten The Hill.

Men trots det så har motståndet mot Norwegians etablering inte minskat. Olika fackförbund har nu vänt sig till amerikanska domstolar för att få flygtillståndet upphävt och i förlängningen av det hoppas man på president Trump. En av de bärande delarna i hans kampanj var behovet av att rädda amerikanska jobb som han menade hotades av bland andra Norwegian.

Därför menar nu olika fackliga organisationer i den amerikanska flygbranschen att det är dags för presidenten att reagera och göra allvar av det han gick till val på.

– Det är ingen match för Trump att stoppa Norwegian och ställa saker och ting till rätta för tusentals anställda i flygbranschen, menade Taylor Garland ledare för kabinfacket Association of Flight Attendants i en intervju med The Hill.

Han fick stöd av Gregg Overman, representant för ett annat fackförbund, Allied Pilots Association:

– Framtiden för de amerikanska flygbolagen står på spel, slog han fast.

Det verkar dock som att den återuppväckta kritiken av beslutet att tillåta Norwegian att flyga på USA, inte har något fäste i Vita Huset. Trump själv har inte tagit i saken men hans presstalesman höll med om att det står stora ekonomiska värden på spel, men med en helt annan ugångspunkt än facken eftersom Norwegian också är en mycket stor kund hos Boeing.

– Vi talar om amerikanska jobb i termerna av människor som arbetar med service och underhåll av flygplanen och de människor som bygger dem.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ha ha
Skrivet av Leif, 2017-05-17 13:37:48
Korrupsjon og bestikkelser fra fagforeningene, nytter ikke! Trump skal bekjempe Washington-korrupsjonen. Konkurrentene bør snart slutte ned ulovlige, dirty tricks!
Anmäl inlägget
Brexit och Norwegian
Skrivet av Mr €, 2017-05-17 09:54:26
Brexit medför nya bilaterala avtal mellan Storbritannien och de flesta länder + EU. Vi vet inte hur det kommer påverka Norwegians alla bolag som trafikerar LGW. Risken är att BA, Virgin och EasyJet passar på att stoppa grus i Norwegians expansion då de får en möjlighet. Men så länge Norwegian expanderar med RR motorer på sina 787 håller nog London god min...
Anmäl inlägget
Amerikanske fagforeninger
Skrivet av pf, 2017-05-16 12:38:03
må forstå at det er to parter i saken.

Reaksjoner mot Norwegian-bolag kan bli fulgt opp med tilsvarende mot amerikansk i Europa.
Anmäl inlägget
NUK
Skrivet av Anders, 2017-05-16 11:28:11
NUKs ansökan ska bli spännande att se. LGW blir den klart största basen i Norwegian och dess huvudkontor bakom terminalen på LGW är nog snäppet store än den på FBU. Blir nog svårt att hitta argument att stoppa detta. Det är har 787 kommer att flyga och 737 MAX på NAI...
Anmäl inlägget
Norwegian Long haul vs NAI vs NUK
Skrivet av Mr €, 2017-05-16 09:51:31
Det var endast NAI och NUK ansökningar som tog tid. Norwegian Long Hauls norska bolag kunde flyga utan problem från Skandinavien och England till USA dock med vissa dispenser från Norska regeringen med inhyrd personal.
Anmäl inlägget
konkurrens i USA
Skrivet av Röret, 2017-05-16 08:51:26
Amerikanska piloter och kabinpersonal vill ej ha
konkurrens av lågprisbolag. Norweigan anställer
amerikansk personal. Flygplanen byggs av Boeing.
Arbbetskraften är från USA.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev