Skriv ut  

Ont om flygkunskap i nya Arlandarådet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 18 maj 2017
Regeringen presenterade idag det nya Arlandarådet. De ska nu ta sig an arbetet med att utveckla flygplatsen med målsättningen att göra den till den främsta i Skandinavien. De flesta i rådet kommer dock inte från flygbranschen.

I januari presenterade regeringen den sedan länge aviserade flygstrategin. I den fanns bland annat planerna på att inrätta ett så kallat Arlandaråd som skulle ta sig an utvecklingen av Arlanda med sikte dels på nedläggningen av Bromma, dels hur Arlandas konkurrenskraft ska stärkas i stort, bland annat i förhållande till Kastrup. 

I går presenterade så infrastrukturminister Anna Johansson det nya Arlandarådet. Det är en arbetsgrupp som ska vara regeringens rådgivande organ i det arbetet. De ska nu ha en första träff innan semestern och sedan arbeta löpande för att senast i slutet av 2018 ha en färdplan för Arlanda flygplats klar.

- Nu startar vi arbetet med att forma Arlandas framtid. Att utveckla Arlanda är viktigt både för jobben genom att främja Sverige som besöks- och handelsnation, bättre tillgänglighet men även för minskad klimatpåverkan och ökat byggande. Jag är särskilt glad över att rådet får en bred sammansättning och består av personer med mycket hög kompetens från många olika områden, säger infrastrukturminister Anna Johansson i ett uttalande.

De olika områden som Anna Johansson hänvisar till och som alltså ska ge regeringen de råd de behöver för att kunna utveckla flygplatsen är: ”företrädare för myndigheter, statligt ägda bolag och offentlig sektor, näringslivet, intresseorganisationer, forskning och akademi m.fl” som det står I regeringens pressmeddelande. Det visar sig också att bland de tolv personer som ingår finns inte den flygande delen av flygbranschen representerad. I övrigt är det Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket som kommer närmast. Övriga deltagare är från näringsliv och offentlig sektor. 

De ska nu ta sig an arbetet på att bland annat uppfylla de sju fokusområden som regeringen la fast i flygstrategin i januari: tillgänglighet inom Sverige och internationellt, stärk Arlanda flygplats som nav och storflygplats, flygets miljö- och klimatpåverkan ska minska, hög flygsäkerhet med målbaserade regelverk, rättvisa villkor och sund konkurrens, en forskningsstark och innovativ flygindustrination samt ökad export av svenska varor och tjänster.

– Arlanda ska vara Nordens ledande storflygplats. Därför är det mycket viktigt att vi snarast påbörjar ett arbete med att utveckla Arlanda på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Anna Johansson.

 

Ordförande:

• Infrastrukturminister Anna Johansson

Ledamöter:

• Närings- och innovationsminister Mikael Damberg

• Miljöminister Karolina Skog

• Generaldirektör Lena Erixon, Trafikverket

• Generaldirektör Ann Persson Grivas, Luftfartsverket

• Verkställande direktör Jonas Abrahamsson, Swedavia

• Ordföranden Jacob Wallenberg, Investor

• Verkställande direktör Maria Rankka, Stockholms handelskammare

• Ordföranden Lena Micko, SKL

• Kommundirektör Ulf Bergh, Sigtuna kommun

• Egenföretagaren Peter Norman

• Ordförande Anders Sundström, Kooperativa förbundet

• Landshövding Chris Heister, Stockholms län



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad förväntade ni er?
Skrivet av Huva, 2017-05-21 12:17:15
Arlanda är hopplöst efter men man vidhåller sitt mantra om att Arlanda ska bli ledande i Skandinavien. Man tar sig för pannan. NÄR ska det gå upp för svenska politiker att det behövs en investering i flyget för att detta ska kunna realiseras? Svensk uttalad flygstrategi är inget annat än pinsam.
Anmäl inlägget
Löjligt
Skrivet av Inge F. Vidare, 2017-05-20 21:02:33
Härmed har vår hopplöst ovetande infrastrukturminister än en gång bevist att sosserna inte klarar av att utveckla något som helst nytt. Och hon garanterar härmed att Arlanda fortsätterfajtas med Helsingfors omtredje platsen
Anmäl inlägget
och skatten då
Skrivet av vanlig resenär, 2017-05-20 09:30:24
så passande att göra det samtidigt som man planerar en flygskatt i Sverige! Eller har jag missförstått att gruppen skulle arbeta med att utveckla CPH och avveckla ARN?
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av keso2, 2017-05-19 12:50:47
Lider ni av depres.?????????
Som är så negativa med Era kommentarer!
Det finns medicin mot depr.
Anmäl inlägget
Kunskap saknas
Skrivet av Flygkonsult, 2017-05-18 21:51:22
Var är BRA, Norwegian, NextJet, Amapola, och de övriga flygbolagen som trafikerar Arlanda, etc.?
I övrigt håller jag med sign Mr E

P.S. SAS är f.ö. inte det enda flygbolaget i Sverige.
Anmäl inlägget
Milevis bak
Skrivet av Leif, 2017-05-18 13:45:16
Arlanda er milevis bak Oslo-Gardermoen, og Kastrup om å bli Skandinavias ledende flyplass.
Anmäl inlägget
Arlandarådet politiker vs. brukare
Skrivet av Mr €, 2017-05-18 10:59:28
Inte så många med i rådet som är direktbetalande kunder till Arlanda flygplats med flygbolag, handlingbolag, fraktbolag och speditörer, parkeringskunder, tåg resenärer, taxi bolag, bussresenärer, flygledning, besättningar, anställda på flygplatsen, bygg och anläggningsentreprenörer och hyresgäster som dagligen får stå ut med nuvarande Arlanda's utformning
Anmäl inlägget
Är
Skrivet av DC-10, 2017-05-18 09:42:59
någon förvånad. Rådet består endast av "ryggkliare", som är deras "höga" kompetens.
Anmäl inlägget
Wallenberg
Skrivet av Flygarn, 2017-05-18 09:30:23
Jacob Wallenberg sitter väl ändå i styrelsen för SAS. Mer flygande verksamhet än så går väl inte att finna?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev